3163
Sök

Dodge caravan, tappar tomgång -Dör-

158 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Har en Dodge Caravan års 91 , Automat,
Rätt va de ä så tappar den tomgången och dör, dvs står en vid ett trafikljus och inte har foten på bromsen OCH gasen så kan den dö.
Tomgången är inte onormalt låg eller så, utan helt utan förvarning så stannar den.

Om det är nån som har minsta lilla aning om va det kan vara för fel så får ni gärna posta lite.

Tack på förhand.

Chrille

876 Inlägg
8 februari 2011
Någon läcka i någon vakumslnag?kärvande tomgångsmotor?

158 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
läcka tvivlar ja på, va inte länge sen ja va där å kikade, och man tycker om de skulle läcka skulle fenomenet vara konstant, kärvande tomgångsmotor skulle ju kunna vara ett alternativ. det ska ja kika, antar att den sitter i samband med spjällhuset?

876 Inlägg
8 februari 2011
ja det borde den göra , och ang läcka så beror det ju på om ex läckan sitter på en rörlig del därav kanske bara inte bland "Läcker",

12 Inlägg
8 februari 2011
Lyser mototrlampan , konstant eller lite till och från ? ... jag tycker att det låter som EGR-ventilen .. vanligt fel på dom där ..

Byggare är Styggare

158 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Jo det är sant, ska kika det med. tack!

440 Inlägg
8 februari 2011
Sätt för EGR-ventilen med t ex. en mjölkkartong (skär ut samma storlek som för packningen men låt det vara tät i hålet). Då drar bilen aningen mer soppa men du vet om det är felet.

Det är enbart på tomgång den dör? Inte alls när du kör?

Jag hade kikat på tomgångsmotorn som nämnt ovan.

158 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
Okej, det kan jag testa också.

Ja som sagt bara tomgång, dock även när jag kör eftersom det är automat, men aldrig när man har gas/drag på bilen. enbart när den går på tomgång.

Edit: Saab, Motorlampan lyser ej smile
Senast redigerat av JohanssonC (9 februari 2011)

Sök