3373
Sök

Audi a4 1997 problem med att bilen tappar kraft

1 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Hej.
Har köpt en A4 på bilfirma gått 31000 mil, men grymans fin.
Fick problem första dagen jag hämtade den.
Bilen stannar plötsligt, kraften försvinner i bland får jag starta om den helt i bland kommer den igång av sig själv när den saktat ner, nu har dom kört data koll på den , ställt om felkoder till spjälhus bytt soppa pump m,m.
Nu dör den inte längre, men fortfarande försvinner kraften svarar inte på gas går ner ca, 10-20 km i fart sedan hoppar den igång igen, verkstaden vet inte vad det kan vara får lämna tillbaka den om jag vill, men helst inte.
snälla hjälp mig vad kan det vara.
Något med tändningen eller vad tror ni.
mvh.pelle

1 488 Inlägg
10 februari 2011
Ibland hjälper det med att nollställa gasspjället men ibland kan det även krävas att den byts ut, har läst om liknande fall av ditt fel där det lösts genom ett nytt gasspjäll.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 februari 2011
hade elfel av det slaget på min A4, och kan än idag inte avgöra vad som tog bort felet, bytte visserligen inte soppapump, men följande: tändmodul, gasspjäll, motorstyrdon, bränslepumpsrelä samt otaliga felkodsraderingar, till sist gick den som den skulle, men vad av det som gjorde susen är jag osäker på. Vad hade bilen för felkoder?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

3 Inlägg
10 februari 2011
Hej!

Min lillebror hade liknande problem på en (lite nyare) Passat 1.8T.
Där var symtomet att när han pressade lite för mycket lite för länge (typ vid omkörning) gick bilen över i "Halta-hem-läge".
Felet kom av att wastegaten kärvat och inte öppnade som den skulle, och turbon jobbade då lite för mycket och motorstyrningen trodde att något var fel..

Bara en tanke - om din bil har turbo...

// Pinge

Sök