3085
Sök

Saab 900 -95, får inte ur backen?!?!

16 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Tjena kära Gorg! Nu är det såhär, att jag ställde av min saab 900 innan vintern, och för några dagar sen skulle jag provstarta den, då visar det sig att backen sitter fast och nyckeln går därav ej att vrida om?
Har provat att "jucka" på nyckeln men, den sitter stenfast, han även provat att dra i växelspaken lite lätt samtidigt som jag försöker vrida om nyckeln, men utan resultat! Så nu är jag mållös?

När jag ställde bilen innan vintern funkade allt perfekt, inga missljud och inga tecken på att lådan skulle ge upp!
Vad är mysteriet?

Tacksam för svar! MVH Linus!

67 Inlägg
8 februari 2011
Hade sj problem ibland med att nyklen inte gick att vrida om, löste dett med att smörja låset. Att backen ligger i ska ju inte göra så att du inte kan vrida om nycklen. Testa smörja låset och eventuellt värma nycklen lite om det e så att låset kanske är fruset:) Mer kan tyvär inte jag komma på som skulle kunna hjälpa.

Hoppas du löser det!smile

Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?

volvoraggare
4 776 Inlägg
8 februari 2011
den går inte strta om du  har kopplingen nedtryckt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

16 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
hjälper inte att koppla heller tyvärr hmm tack för svaren! värma har jag inte ens tänkt på eftersom det är plusgrader här, och har varit i några veckor nu. Men det ska provas de också för säkerhets skull smile

67 Inlägg
8 februari 2011
Räknade ju nästan med att det var minusgrader i växsjö:p Men testa med låsolja, annars vet i fan vad man ska göra åt det... Låter skumt att du inte alls kan vrida om nyklen!

Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?

16 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
ja jag är riktigt sneställd i tankarna eftersom den funkade klockrent när jag ställde den! Ska ge det en till chans imon så får vi se hur det går! återkommer smile

volvoraggare
4 776 Inlägg
8 februari 2011
är det nån spärr som har fastnat....är det inte så att på saab måste man ju ha i friläget för att kunna vrida på nyckeln

67 Inlägg
9 februari 2011
ironhead skrev:
är det nån spärr som har fastnat....är det inte så att på saab måste man ju ha i friläget för att kunna vrida på nyckeln

Man måste ha i backen för att kunna ta ut nycklen och man måste vrida om nycklen för att kunna lägga bilen i friläge.

Saab 9-3 Aero Coupé -02

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 februari 2011
ironhead skrev:

Du kan ha vilken växel som helst i och urkopplat eller kopplingen nere spelar ingen roll. Bilen går att starta i alla fall. Men du kan inte ta ur nyckeln utan att lägga i backen. När du stoppat i nyckeln och vridit ur växelspakslåset kan du starta med vilken växel du vill.

Kan vara backspärren som fastnat?
Kanske kopplingsvajern har frusit?
Tändningslåset defekt?

volvoraggare
4 776 Inlägg
9 februari 2011
Andromeda skrev:
ironhead skrev:

Du kan ha vilken växel som helst i och urkopplat eller kopplingen nere spelar ingen roll. Bilen går att starta i alla fall. Men du kan inte ta ur nyckeln utan att lägga i backen. När du stoppat i nyckeln och vridit ur växelspakslåset kan du starta med vilken växel du vill.

Kan vara backspärren som fastnat?
Kanske kopplingsvajern har frusit?
Tändningslåset defekt?

är ju van med volvo och inte saab trodde det var annorlunda på saab än på volon.........sen är det ju inte jag som undrar heller så

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 februari 2011
det låter som att tändningslåset har krävat ihop?
prova och vicka samtidigt som du drar upp nyckeln litelite när du ska driva om tändningen.

Har du samma nyckel nu som innan vinter? inte reservnyckeln?
Senast redigerat av kwansa (9 februari 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

679 Inlägg
9 februari 2011
Har haft samma problem med en saab, vicka på nyckeln fram och tillbaka så går det till slut, tryck lite på växelspaken med, jag tog till lite våld men till sist gick det
Senast redigerat av Bompeman (9 februari 2011)

16 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
tack för hjälpen alla! Mycket våld och låsolja hjälpte mig wink

254 Inlägg
10 februari 2011
fint big_smile

wink ska vara franskt heheh

härligt att den löste sig smile då blire ny  bil snart

SuddenRacing Performance Club

Sök