Ragistrerings besiktning

KHRacing
5 februari 2011 ·

Tänk förtusan på att kontakta din närmaste SFRo-besiktningsman INNAN du börjar bygget.

www.sfro.com

PaJsen
5 februari 2011 · 49 Inlägg

KHRacing skrev:
Tänk förtusan på att kontakta din närmaste SFRo-besiktningsman INNAN du börjar bygget.

www.sfro.com

jo jag tänkte göra det. som jag kanske skrev tidigare så skrev jag till bosse "bildoktor" andersson:)

Volvo 740 turbo "Black Betty" (1988)
schnauz
5 februari 2011 · 1 758 Inlägg

Fast alltså...
Byta bromssystem räcker inte för att kunna regga som ombyggt fordon och även om du bygger om tillräckligt för att kunna regga som ombyggt fordon så kan du ändå inte regga med den motorn.

KHRacing
5 februari 2011 ·

schnauz skrev:
Fast alltså...
Byta bromssystem räcker inte för att kunna regga som ombyggt fordon och även om du bygger om tillräckligt för att kunna regga som ombyggt fordon så kan du ändå inte regga med den motorn.

Byte av:
Motor
växellåda
bromssystem

Såklart finns det flera andra krav, men dessa är de viktigaste

Eller: så gör man som jag gjort, en enda modefikation... så blir det godkänt.

Jag flyttade ratten från höger till vänster sida.

schnauz
5 februari 2011 · 1 758 Inlägg

KHRacing skrev:

schnauz skrev:
Fast alltså...
Byta bromssystem räcker inte för att kunna regga som ombyggt fordon och även om du bygger om tillräckligt för att kunna regga som ombyggt fordon så kan du ändå inte regga med den motorn.

Byte av:
Motor
växellåda
bromssystem

Såklart finns det flera andra krav, men dessa är de viktigaste

Eller: så gör man som jag gjort, en enda modefikation... så blir det godkänt.

Jag flyttade ratten från höger till vänster sida.

Jodå, det vet jag. Tyckte bara det verkade som om trådskaparen fått för sig att bromsbyte skulle räcka för att kunna besikta med sin hembygda motor!

KHRacing
5 februari 2011 ·

schnauz skrev:
Jodå, det vet jag. Tyckte bara det verkade som om trådskaparen fått för sig att bromsbyte skulle räcka för att kunna besikta med sin hembygda motor!

jag tolkade det så först med :-)

PaJsen
7 februari 2011 · 49 Inlägg

schnauz skrev:

KHRacing skrev:

schnauz skrev:
Fast alltså...
Byta bromssystem räcker inte för att kunna regga som ombyggt fordon och även om du bygger om tillräckligt för att kunna regga som ombyggt fordon så kan du ändå inte regga med den motorn.

Byte av:
Motor
växellåda
bromssystem

Såklart finns det flera andra krav, men dessa är de viktigaste

Eller: så gör man som jag gjort, en enda modefikation... så blir det godkänt.

Jag flyttade ratten från höger till vänster sida.

Jodå, det vet jag. Tyckte bara det verkade som om trådskaparen fått för sig att bromsbyte skulle räcka för att kunna besikta med sin hembygda motor!

nej det trodde jag inte. trodde man var tvungen att ändra bakaxel och bakaxel upphägning och massa sånt. men efter som att jag bara fick köra med bilen en helg så vill jag ut och köra med den nu. men vill köra den lagligt så att regga in den som amatörbyggt fordon alltså byta låda motor och bromsar är ju ett litet problem nu ju:)

Volvo 740 turbo "Black Betty" (1988)
Alecci
7 februari 2011 · 2 014 Inlägg

TS, du får hålla koll på termerna. "Ombyggt fordon" är inte detsamma som "Amatörbyggt fordon". Ska du registrera bilen som "Amatörbyggt fordon" kan du mer eller mindre kapa bort allt utom tak och rutor och därefter börja bygga bilen från grunden igen.

"Ombyggt fordon" däremot kräver byte av motor, växellåda och bromssystem. Detta gör dock inte en turbokonvertering lagligt, men det medger en viss effekthöjning och möjliggör framförallt byte till annan motor eller växellåda om man vill ha det.

Har dock inte hört talas om att bokstavligt talat HELA bromssystemet ska behöva bytas, utan det är väl mer begränsat till de fysiska komponenterna i hjulhusen samt huvudbromscylinder? Därmed inte sagt att det kanske inte vore dumt att byta även bromsrören.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
PaJsen
11 februari 2011 · 49 Inlägg

Alecci skrev:
TS, du får hålla koll på termerna. "Ombyggt fordon" är inte detsamma som "Amatörbyggt fordon". Ska du registrera bilen som "Amatörbyggt fordon" kan du mer eller mindre kapa bort allt utom tak och rutor och därefter börja bygga bilen från grunden igen.

"Ombyggt fordon" däremot kräver byte av motor, växellåda och bromssystem. Detta gör dock inte en turbokonvertering lagligt, men det medger en viss effekthöjning och möjliggör framförallt byte till annan motor eller växellåda om man vill ha det.

Har dock inte hört talas om att bokstavligt talat HELA bromssystemet ska behöva bytas, utan det är väl mer begränsat till de fysiska komponenterna i hjulhusen samt huvudbromscylinder? Därmed inte sagt att det kanske inte vore dumt att byta även bromsrören.

jasså så man behöver inte byta rören? det vore ju skönt i så fall:P  men ska ju ändå byta skivor. måste dom vara större eller räcker det med att dom är borrade och slitsade?

Volvo 740 turbo "Black Betty" (1988)
G-sson
11 februari 2011 · 612 Inlägg

Dom behöver vara "bättre", hela poängen är ju att bilen blir godkänd för mer effekt för att du förbättrar den. Men du får snacka med SFRO för att se vad dom kallar för "bättre".

Alecci
11 februari 2011 · 2 014 Inlägg

Som föregående skribent skrev så är det bästa att du hör dig för med SFRO, men jag kan garantera att byta av enbart skivor inte räcker som att de ska se det som byte av "bromssystemet". Min högst personliga gissning är att minst följande behöver uppgraderas:

- bromskivor
- bromsok
- bromsbelägg
- huvudbromscylinder

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang