3017
Sök

Saab 9-3. Seg på låga varv.

65 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
#1
Hejsan

Jag har märkt en grej angående min Saab så jag hoppas jag kan få lite svar på mina frågor här. Jag har en Saab 9-3 2.0t års:1998 och min pappa har en Saab 9-3 2.0t av årsmodell 2001. Märkte skillnad när jag körde min pappas för ett tag sen, att hans "sticker" iväg bättre på låga varv än vad min gör. Tycker nu att min är otroligt seg på låga varv, bättre drag i hans 01:a. Vad jag har förstått så sitter det olika växellådor i dessa bilar, Trionic 5(?) i min och Trionic 7(?) i hans.
Kan detta vara orsaken till att min inte är lika "pigg" på låga varv?


Tacksam för svar.

645 Inlägg
12 december 2006
#2
Vet inte hur det är med saab-lådorna men det kan tänkas att det är olika utväxlingar i dem ja, men om det är det eller inte låter jag en saab-kunnig uttala sig om.

//Marcus Saari

666 Inlägg
12 december 2006
#3
kan bero på att han har biturbo kanske?? inte säker när de infördes....
om det är så har din farsa två mindre snurror, en som börjar ladda vid 1500 å nästa vid kanske 4000, så det blir en jämnare gång med mindre ketchup effekt... men på din farsas bil blir där någon ketchupeffekt??

//Silver


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 december 2006
#4
Enligt vad jag har fått för mig sitter det samma lådor i 9-3 -98-02 dvs m35?

Är det likadana motorer i dem? 150hk båda?

Kan bero på massor av faktorer... Igensatt luftfilter, slutkörd turbo osvosv...

Hur långt ha bilarna gått? jag tycker att morsans 9-5 150hk drar bättre på låga än min 9-3:a 185hk.

//kwansa
Senast redigerat av kwansa (12 december 2006)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

65 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
#5
Ketchup effekten? hehe


Båda är 185hästars. min har gått 14.000mil och pappas har väl gått mellan 4000 och 6000 typ. Lite skillnad där iof.

Tor ni det blir samma pigghet i min bil om man slänger in ett chip i den?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 december 2006
#6
Jepppe_ skrev:
Ketchup effekten? hehe


Båda är 185hästars. min har gått 14.000mil och pappas har väl gått mellan 4000 och 6000 typ. Lite skillnad där iof.

Tor ni det blir samma pigghet i min bil om man slänger in ett chip i den?

kan vara något som börjar ge sig i din motor kanske smile.

annars kanske du har någe skit under pedalen wink gammal cola burk tongue?

eller din farsa kanske ha tjuvchippat den utan och säga något wink. köpte han den ny?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

65 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
#7
kwansa skrev:
Jepppe_ skrev:
Ketchup effekten? hehe


Båda är 185hästars. min har gått 14.000mil och pappas har väl gått mellan 4000 och 6000 typ. Lite skillnad där iof.

Tor ni det blir samma pigghet i min bil om man slänger in ett chip i den?

kan vara något som börjar ge sig i din motor kanske smile.

annars kanske du har någe skit under pedalen wink gammal cola burk tongue?

eller din farsa kanske ha tjuvchippat den utan och säga något wink. köpte han den ny?

nee, ingen gammal cola burk där inte tongue

Japp, den var ny

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
13 december 2006
#8
säker på att båda är 136kw? smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Ölbryggare
339 Inlägg
13 december 2006
#9
Har ni samma typ av avgassystem?


5 710 Inlägg
13 december 2006
#10
silverbird skrev:
kan bero på att han har biturbo kanske?? inte säker när de infördes....

Det har aldrig införts......singelsnurra på bägge bilarna.
Dock är det 2 olika turboaggregat, T25 i gamlingen och GT1752 i den nyare.

>>Jeppe, har du studerat turbotryckmätarna i din bil? Vid vilket vartal kommer trycket?

MVH Jonas
..............

65 Inlägg
13 december 2006
Trådstartare
#11
jonTe skrev:
silverbird skrev:
kan bero på att han har biturbo kanske?? inte säker när de infördes....

Det har aldrig införts......singelsnurra på bägge bilarna.
Dock är det 2 olika turboaggregat, T25 i gamlingen och GT1752 i den nyare.

>>Jeppe, har du studerat turbotryckmätarna i din bil? Vid vilket vartal kommer trycket?

Inte riktigt koll på det nu, men jag ska kolla på det när jag åker hem fårn jobbet sen, så säger jag till smile

Men tror du att det blir samma pigghet om jag chippar den?

1 453 Inlägg
13 december 2006
#12
Jepppe_ skrev:
jonTe skrev:
silverbird skrev:
kan bero på att han har biturbo kanske?? inte säker när de infördes....

Det har aldrig införts......singelsnurra på bägge bilarna.
Dock är det 2 olika turboaggregat, T25 i gamlingen och GT1752 i den nyare.

>>Jeppe, har du studerat turbotryckmätarna i din bil? Vid vilket vartal kommer trycket?

Inte riktigt koll på det nu, men jag ska kolla på det när jag åker hem fårn jobbet sen, så säger jag till smile

Men tror du att det blir samma pigghet om jag chippar den?

Kolla först att laddtrycket kommer vid rätt varvtal, borde vara mellan 1500-2000 någonstans.


65 Inlägg
13 december 2006
Trådstartare
#13
Mellan 1500 och 2000 varv så är turbon i mitten av de gula på turbotrycksmätaren så den laddar som den ska, jag tror "problemet" ligger att det är olika turbo, visste inte det innan smile

Men bilen blir väl piggare på låga varv också om jag chippar eller?

A + B = KUL
66 Inlägg
13 december 2006
#14
Jepppe_ skrev:
Men bilen blir väl piggare på låga varv också om jag chippar eller?

Nä, det är inte alls säkert. Bilen blir piggare när turbon laddar mer, men är trimchippet utformat så att inte turbon laddar max förän hyffsat höga varv är det inte alls säkert att den blir piggare vid låga varv. (snarare tvärtom eftersom att den jobbar mest vid mycket varv och trycket har byggts upp i turbon.)

Rätta mig om jag har fel, har inte kört någon bil utan trim och sedan med trim så jag har inte egna praktiska erfarenheter i ämnet.

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)

179 Inlägg
13 december 2006
#15
jonTe skrev:
Dock är det 2 olika turboaggregat, T25 i gamlingen och GT1752 i den nyare.

Hmm nu blev jag lite intresserad, hur är de i förhållande med varandra? är turbon i den nyare bilen av mindre modell för att därför kunna få snabbare spoolup?
Senast redigerat av Cobicon (13 december 2006)

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

178 Inlägg
13 december 2006
#16
har ni samma motor?
samma hjuldiamter?, gör kanske inte såå stor skillnad, men kan märkas...
service, när gjordes det sist?
har du baslåda eller annat tungt i bilen?

5 710 Inlägg
14 december 2006
#17
Cobicon skrev:
jonTe skrev:
Dock är det 2 olika turboaggregat, T25 i gamlingen och GT1752 i den nyare.

Hmm nu blev jag lite intresserad, hur är de i förhållande med varandra? är turbon i den nyare bilen av mindre modell för att därför kunna få snabbare spoolup?

T25:an är liten.....GT1752 är oerhört liten så ja.....du har tänkt ut det hela rätt.
Dock är kvalisorten på den nya lile "sådär", speciellt ihop med T7 motorns problem med vevhusventilation.

MVH Jonas
..............

179 Inlägg
14 december 2006
#18
jonTe skrev:
T25:an är liten.....GT1752 är oerhört liten så ja.....du har tänkt ut det hela rätt.
Dock är kvalisorten på den nya lile "sådär", speciellt ihop med T7 motorns problem med vevhusventilation.

oki, då vet man det, tack!
Senast redigerat av Cobicon (14 december 2006)

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"


Sök