3881
Sök

Bilen dör vid kallstart, även efter byte av luftmassemätare

4 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
• Bilmodell
Mercedes C 180 W202

• Årsmodell
1997

• Miltal

Ca. 16 000

• Modifikationer på bilen
Inga

• Hur yttrar sig felet?
Har länge tyckt att bilen går dåligt när den är kall. Speciellt när man trycker på gasen så dör den först i en halvsekund sen kommer varven. Idag hittade jag en kontakt som inte satt fast på "röret" som går mellan luftfiltret och motorn. Honkontakten var igenproppad med en tygbit som förmodligen förra ägaren lagt dit. När jag stoppar i kontakten så fungerar inte bilen alls. Det går att varva i några sekunder efter start sedan dör den.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Luftfiltret är nybytt.

Har haft bilen i ungefär ett halvår.
Senast redigerat av Darve (4 maj 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
27 april 2010
Darve skrev:
• Bilmodell
Mercedes C 180 W202

• Årsmodell
1997

• Miltal

Ca. 16 000

• Modifikationer på bilen
Inga

• Hur yttrar sig felet?
Har länge tyckt att bilen går dåligt när den är kall. Speciellt när man trycker på gasen så dör den först i en halvsekund sen kommer varven. Idag hittade jag en kontakt som inte satt fast på "röret" som går mellan luftfiltret och motorn. Honkontakten var igenproppad med en tygbit som förmodligen förra ägaren lagt dit. När jag stoppar i kontakten så fungerar inte bilen alls. Det går att varva i några sekunder efter start sedan dör den.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Luftfiltret är nybytt.

Har haft bilen i ungefär ett halvår.

Det är väl luftmassemätaren som sitter i ändan av den pluggen. Ja, det är inte helt ovanligt att dessa tar kvällen.

-- K

4 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Har nu bytt luftmassemätaren men jag tror inte det var den som var trasig. Har nu detta problem:

När bilen ska kallstartas på morgonen vid ca 5 grader utomhustemp så gör den som ovan när kontakten satt i. Den startar en liten stund om jag ger den gas för att sedan dö om jag gör om detta några gånger så går den igång till slut men jag måste hålla uppe varvtalet annars dör den. Efter ca 5 minuter går den som en klocka. Sen går den hur bra som helst hela dagen, startar direkt varje gång. Den kan även ha stått ett dygn och starta perfekt så länge det inte är kallt/fuktigt ute.

Help!

9 Inlägg
15 februari 2011
vilken luftmasmätare har du köpt och vad kostade det?

Sök