Wastegaten är den "ventil" som styr avgaserna förbi turbon vid högt laddtryck (vad som är "högt laddtryck" beror på tryckklockans inställning). Många gånger kallar man hela paketet (wastegate, tryckklocka, staget) för just wastegate.
Tryckklockan styr wastegaten i detta fall eftersom de är intern wastegate vi snackar om, men hade de varit en extern wastegate så hade vi inte haft någon tryckklocka.
Kort sagt, wastegate och tryckklocka är inte samma sak.
Wastegaten är väl den ventilen som styr avgaserna förbi avgasimpellern vid lägre laddtryck?!? för den stänger ju mer och mer ju högre ladd du har för att avgaserna ska kommer mer direkt inpå avgasimpellern för att öka laddtryck? doc så är ju inte ventilen helt stängd för då skulle väl laddet skena iväg som aldrig förr. rätta mig om jag har fel, men för mig känns mer rätt att wastegaten släpper förbi avgaserna på lägre ladd för att inte ladda fullt hela tiden?
Wastegaten är den "ventil" som styr avgaserna förbi turbon vid högt laddtryck (vad som är "högt laddtryck" beror på tryckklockans inställning). Många gånger kallar man hela paketet (wastegate, tryckklocka, staget) för just wastegate.
Tryckklockan styr wastegaten i detta fall eftersom de är intern wastegate vi snackar om, men hade de varit en extern wastegate så hade vi inte haft någon tryckklocka.
Kort sagt, wastegate och tryckklocka är inte samma sak.
Wastegaten är väl den ventilen som styr avgaserna förbi avgasimpellern vid lägre laddtryck?!? för den stänger ju mer och mer ju högre ladd du har för att avgaserna ska kommer mer direkt inpå avgasimpellern för att öka laddtryck? doc så är ju inte ventilen helt stängd för då skulle väl laddet skena iväg som aldrig förr. rätta mig om jag har fel, men för mig känns mer rätt att wastegaten släpper förbi avgaserna på lägre ladd för att inte ladda fullt hela tiden?
Enkelt förklarat: Wastegaten öppnas när laddtrycket blir tillräckligt högt för att trycka på membranet i tryckklockan som då trycker på staget som öppnar wastegaten som släpper ut avgaserna.
Den öppnas ju på högre varv för att förhindra för högt laddtryck, på låga varv så vill du ju snurra igång turbon, och då går jualla avgaser igenom den. Men på högre så blir de ju mer tryck än va motorn klarar av och då leder man runt avgaserna förbi turbon via wastegaten
Den öppnas ju på högre varv för att förhindra för högt laddtryck, på låga varv så vill du ju snurra igång turbon, och då går jualla avgaser igenom den. Men på högre så blir de ju mer tryck än va motorn klarar av och då leder man runt avgaserna förbi turbon via wastegaten
jo menar ju så klart att den åker in igen för att bygga upp trycket, aja för mig låter de som de ni säger är tvärt emot som de ska vara men är de så de ska vara så är de ju de. men kopplar inte i mitt huve ändå
annars kan du ju gänga ut wg 1,5 varv eller så, 0,5 varv på gängen gör ca 0,1, men om du har en fk så är de nog ingen fara att ladda 0,5, du märker ju om den spikar!
Vad menar du med att gänga ut wg:n ? menar du att sjustera trycklockan? för det går ju inte har ingen ställbar tryckklocka.
annars kan du ju gänga ut wg 1,5 varv eller så, 0,5 varv på gängen gör ca 0,1, men om du har en fk så är de nog ingen fara att ladda 0,5, du märker ju om den spikar!
Vad menar du med att gänga ut wg:n ? menar du att sjustera trycklockan? för det går ju inte har ingen ställbar tryckklocka.
Eftersom du inte har ställbart så går inte det, precis som du sa.