någon som har något bra baslåde förslag till 740 behöver lite hjälp med det för kommer inte på hur jag ska göra!!!! alla förslag är välkomna hälst med bild
någon som har något bra baslåde förslag till 740 behöver lite hjälp med det för kommer inte på hur jag ska göra!!!! alla förslag är välkomna hälst med bild
Du vill alltså ha förslag på bas och låda? Eller du vill bara ha förslag på hur du ska bygga en låda?
basar har jag men jag vill ha hjälp med baslåda och vilket som blir bäst ljud i skuffen och vilket sätt den ska sitta.....
Eftersom lådan ska anpassas till dina basar så är det ju en fördel om du först och främst skriver vad du har för basar då menar jag inte bara "2st 10or" eller liknande, märke och modell är de som gäller.. Är du osäker så kan du ladda upp en bild på dom. Då kan man rekommendera en lådvolym. Vilket steg du tänker driva dom med är också intressant för att få rätt beräkning. Vilken musiksmak har du? Man kan anpassa lådan för att låta bra till olika sorters musik eller helt enkelt bygga en allround-låda som låter hyffsat till så gott som all musik.
För att sedan få lådan att passa i din bil får du måtta hur högt och brett du kan bygga(alla har ju inte en 744 så dom kan ut o mäta)
monosteg och 2st 10 som sitter i den upphöjda delen utavskuffen
antingen bakåt in i skuffen eller om du vill ha mycke bas in i kupeen så kan du bygga en bandpasslåda, ha en ritning i mitt galleri men kommer inte åt de nu för garaget ha gjorts om och man måste konvertera sina gamla bilder till de nya fotoalbum och de fungera inte än.
2st 12"Kenwood KFC-W112S 800w steget jag tänker driva dom med är Denver CAP-4100 1200w
min musik smak är techno........ ska fixa mått i dag....
du kan glömma dom watten som är skrivna i specen på det steget, riktiga glädje watt, mitt tips är skaffa ett nytt steg..
På steget står det 800wmax..
Kollar man sedan avsäkringen så är de 2st 30A säkringar..
Tar vi 60Ax12V=720W(förbrukning) sedan kan steget tänkas ha en effektivitet på som högst 50%.. 720Wx0,5= 360W(uteffekt) Dela upp detta på 2 kanaler och du har vad steget ger i bryggat läge vid 4 ohm. 360/2=180W för att få reda på vad steget ger i 2ohm på varje kanal så delar vi alltså detta med 2. 180/2= 90W. Steget ger alltså 4x90W i 2ohm. I 4ohm kan tänkas att det ger lite mer än hälften.. Alltså runt 4x50W i 4ohm. Detta är alltså den högsta möjliga effekten som steget kan ge med den avsäkringen och det innebär att det mycket väl kan lämna ännu mindre.
Du kommer alltså ha som mest 180W per bas, och då har vi inte ens nämnt distorsionen. Utan att ge skadligt mycket dist kan tänkas att steget ger kanske 100-150W per bas. Så länge du inte är ordentligt försiktigt på volymkontrollen så kan det vara lätt hänt att basarna pajjar. Det är ju oftast inte för mycket effekt som dödar basar utan för lite..
Så min rekommendation.. Satsa på ett monoblock till basarna. Ex SPL ICE-800 eller liknande.