3160
Sök

bilen bara dog.. misstänker bränslepumpsrelät

1 058 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
hej, jag har en golf CL-88 me monojetronic system, som bara helt plötsligt dog. funkade hur fint som helst igår. bilen gick fint 50 meter sen tvärdog den bara. försökte starta igen men då surrar det bara i bränslepumpsrelät. provade då att trycka ihop relät för hand men den vägrar starta.. vad kan detta vara. kan det vara relät eller tror ni det är nåt annat.

PoLoud =D

Solfilmsmontör
947 Inlägg
14 december 2006
Prova bygla kontakterna med en kabel går då pumpen igång och bilen startar så är det de som är felet, men tänk på att dra av kabeln så fort du stängt av bilen annars fortsätter pumpen att pumpa :p

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 058 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
jag har varit ute och felsökt lite, och kommit fram till att bilen inte får nån bensin. pumpen går, men det kommer inte en droppe. provade att hälla lite rakt in i inloppet, och då startade den direkt, men dog snabbt igen. har även försökt få fram felkoder (blinkkoder) men det kommer inte fram något, oc detta har jag gjort förut så det är lite lurigt. kan det vara så att boxen har pajat? ska kolla lite mer på detta imorgon tänkte jag. men om ni haft liknande problem så skriv! alla svar är välkomna!

PoLoud =D

67 Inlägg
14 december 2006
lossa bränsle slang i motor rummet o tvinga pumpen på relät o kolla om du har riktigt tryck
kan vara så att pumpen fältar.

1 058 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
rogeraero skrev:
lossa bränsle slang i motor rummet o tvinga pumpen på relät o kolla om du har riktigt tryck
kan vara så att pumpen fältar.

ska göra detta imorgon. kan ju vara så att pumpen pajat. den har kännts lite slö, har änna dött när man trycker gasen i botten.

PoLoud =D

Solfilmsmontör
947 Inlägg
14 december 2006
När blev bränslefiltret bytt senast? Kan ju kanske vara så enkelt att där är stopp i filtret.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 058 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
Kornz skrev:
När blev bränslefiltret bytt senast? Kan ju kanske vara så enkelt att där är stopp i filtret.

nja, då hade nog inte bilen tvärdött.

PoLoud =D

Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
15 december 2006
hm, hehe, har du kollat så du inte har soppatorsk? ^^

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

1 058 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
borde vara runt 40liter i den.. så ja de finns bränsle iden.. förutsat att jag inte har felvisnade mätare och ett hål i tanken

PoLoud =D

1 058 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
har kommit fram till att det borde ha med manövreringen av relät att göra. har satt in ett nytt relä och det blev ingen skillnad.

PoLoud =D

21 761 Inlägg
16 december 2006
Har du kikat framme vid batteriet eller i närheten av batteriet om det finns någon sorts plusplint med ett antal kablar. Tänkte att om det är som på 240 och 740 så brukar det gå en huvudplusmatning med hängsäkring från en plusplint och in till pumprelät, den säkringen har en tendens till att glappa.

Men jag har ju ingen aning om hur eldragningen är på din bil.

1 058 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du kikat framme vid batteriet eller i närheten av batteriet om det finns någon sorts plusplint med ett antal kablar. Tänkte att om det är som på 240 och 740 så brukar det gå en huvudplusmatning med hängsäkring från en plusplint och in till pumprelät, den säkringen har en tendens till att glappa.

Men jag har ju ingen aning om hur eldragningen är på din bil.

nej det sitter en säkring i ordinarie säkringshållare inne i bilen.

har nu kollat så inga kablar sitter löst, kollat jordkablarna, kollat så pumpen funkar och det gör den. verkar ju hur konstigt som helst.

kanske är så att styrboxen har pajat, det sitter nämligen ingen skyddsplast över den. har sruckit sönder helt och hållet. för motorlampan har alltid lyst när man slår på tändningen förut och det gör den inte nu. vilket är mkt konstigt. Vad tror ni?

PoLoud =D

Sök