Bästa däck till Pickup?

d.fagersten
19 februari 2011 · 150 Inlägg

Börjar bli dags för nya däck på firmabilen. En Mitsubishi L200 4wd -07 (fetaste modellen med dubbelhytt mm)

Däckdimension 245/65-17" Kör nu på friktionsdäck. Värdelösa på vintern trotts fyrhjulsdrift och antislidd. Sommartid livsfarliga vid körning med tungt släp. Bilen blir otroligt instabil pga de mjuka däcken som är gjorda för vinterkölden. Däcken som sitter på är Michelin så inget skitdäck, inköpta augusti 2010.


Min tanke är nya sommardäck. Vilka däck är bra att ha på en sånhär bil som till 99% går som alla andra personbilar, ingen terrängkörning att tala om.

Eller finns det ett allrounddäck som är bra så man slipper dubbel uppsättning hjul?

Vill ha ett däck som gör bilen stabil även med tungt släp och 30 grader varmt ute. Komfort är också självklart ett krav.

Någon som har tips ? smile

Kör lite av varje ;)
TireSlayer Tvivlare
19 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Finns inga bra allrounddäck. Vill du ha ett säkert o bra däck som varar lite på sommaren så ska du ha riktiga sommardäck. "Allrounddäck" är odubbade vinterdäck, och det gummit är helt fel att köra med på sommaren. De kostar lite mer med två uppsättningar, och innebär lite mer jobb två gånger om året men det är det värt smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
d.fagersten
19 februari 2011 · 150 Inlägg

Du bekräftade just det jag själv tänkte hehe Friktionsdäcken är helt värdelösa på den här typen av bil. Sommartid är den hemsk att köra vandrar som en ål över vägen och vintertid är det noll grepp så fort det blir lite snö eller is på vägen. Baken kommer hur lätt som helst. Inte ens gamla Bmw och Ford har ju såna sladdtendenser som L200an.

Kör lite av varje ;)
TireSlayer Tvivlare
19 februari 2011 · 2 266 Inlägg

d.fagersten skrev:
Du bekräftade just det jag själv tänkte hehe Friktionsdäcken är helt värdelösa på den här typen av bil. Sommartid är den hemsk att köra vandrar som en ål över vägen och vintertid är det noll grepp så fort det blir lite snö eller is på vägen. Baken kommer hur lätt som helst. Inte ens gamla Bmw och Ford har ju såna sladdtendenser som L200an.

Exakt. Och kör man då mycket med släp t.ex så vill man inte att de ska åla o dumma sig smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
d.fagersten
20 februari 2011 · 150 Inlägg

Nej med släp är rena mardrömmen, efter däcksbytet körde jag med trailer och båt som vägde ca 1600kg och det var det värsta jag gjort. Slingrig 70 väg med mycket möte. Jag fattade inte först vad som var fel men efter att tag insåg jag ju vad det var hehe

Kör lite av varje ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang