2540
Sök

Nybörjarfråga, högtalarkablar.

21 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Tjena jag har har inga problem med stereon i min bil. Det ända som känns lite småtråkigt är att bakhögtalarna inte spelar alls. Det kommer alltså bara ljud från främre högtalare.

Bilen är en passat -99.

Det jag har gjort är att jag har pillat lite bakom stereon och jag har hittat 3 tunnare kablar som inte används alls. Dom är bara täckta med svart eltejp. Sedan också en lite tjockare kabel röd/blå som ser ut som en kabel som kommer från batteriet.

Nu till min stora fråga, hur vet jag om dessa kablarna är de bakre högtalarkablarna (vilket jag tippar på) och hur vet jag vilken kabel som går till vilken högtalare?  tackar för svar

21 761 Inlägg
19 februari 2011
Med hjälp av multimeter kan du få ganska säkert svar på om det är högtalarkablar. Sätt mätaren i läge för växelspänningsmätning och lägsta mätområdet, brukar dock ibland bara finnas ett område för växelspänning.

Sätt sedan ena mätpinnen på ena tunna kabeln och andra mätpinnen på någon av de andra två tunna kablarna, stereon ska vara påslagen och hyfsat högt ljud. Om det är högtalarkablar så ska mätaren visa "bläddrande siffror" på tex 1-4 V, dvs de varierar hela tiden och minskar i "medelvärde" om du vrider ner stereons volym.

Man kan göra på detta sätt eftersom musiksignaler är en typ av växelspänning, har även själv fått göra så på en bil där jag inte hade någon aning om vilka kablar som gick till fram/bak. Fungerade fint. smile

Med tanke på att det bara är 3 st kablar så kan det handla om en gemensam signaljord och sedan höger+vänster kanal.
Senast redigerat av Drönirettab (19 februari 2011)

3 187 Inlägg
19 februari 2011
kenth66 skrev:
ställ frågan i : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 89&p=1
lovar du får snabbt svar.

varför ska han skriva den där, han har ju redan skrivit den här och fått ett bra svar av "batterinörd", så varför inte bygg på denna tråden.

1 212 Inlägg
19 februari 2011
Swedenrockers skrev:
big-jepp skrev:
kenth66 skrev:
ställ frågan i : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 89&p=1
lovar du får snabbt svar.

varför ska han skriva den där, han har ju redan skrivit den här och fått ett bra svar av "batterinörd", så varför inte bygg på denna tråden.

För att det är hans son som är trådskaparen till den tråden och det stärker hans fars ego när andra skriver i den.

neutral bortagen! det hänger inte ihop med ego, men det finns många användare i denna tråden som sitter med en hel del kunskaper. det har visat sig att tråden hjälp många fort. ett ? varför starta många nya trådar som handlar om samma ämne. det finns moderatoer som stänger många trådar som syftar på exakt samma sak.. men, men tog bort mitt inlägg..
mvh kenth66  jo, jag är farsa till mrcarfreak..

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

21 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Jag tror TS menar att de lösa kablarna är i bilens kablage och inte i stereons. Stämmer det?

Yeees

21 761 Inlägg
19 februari 2011
sexD skrev:
Swedenrockers skrev:
Jag tror TS menar att de lösa kablarna är i bilens kablage och inte i stereons. Stämmer det?

Yeees

Då kan du skippa det jag skrev, jag trodde det var bilstereons kablar. smile

Resistansmät kablarna, sätt ena mätpinnen i någon av kablarna fram och andra pinnen på högtalarkablarna bak.

21 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Vad är det för färger på kablarna?

Har för mig att en var grå en grön och en grön / svart

21 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Så det verkar alltså inte vara högtalarkablar.  Lite tråkigt

3 187 Inlägg
20 februari 2011
sexD skrev:
Så det verkar alltså inte vara högtalarkablar.  Lite tråkigt

finns det kablar bak till högtalarna? gör det de kolla vilken färg det har, det borde vara samma färg även fram till stereon wink

21 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Yes det är väl den enda utvägen, jag hade hoppatspå att  slippa det men jag ska öppna dörrarna och kika..

21 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Oj då såg inte ditt inlägg, bilen är köpt begagnad så jag har ingen aning men jag har lyst med en ficklampa och det ser ut som det sitter högtalare.. Vill helst inte mecka för mkt då jag inte är så jätteduktig hehe. Men får väl hitta någon guide på hur jag öppnar dörrarna och titta efter.

21 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Yes jag gör det såfort jag har tid,

757 Inlägg
20 februari 2011
du lär ta bort hela dörrsidan om du ska komma åt högtalarna. bryt inte på högtalargallret då går dom sönder

Sök