4254
Sök

Trailblazer 2003 Startar inte efter att ha gett starthjälp till annan bil. Elfel.

2 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Hej på er.
Har råkat ut för något jag inte begriper.
Äger en Trailblazer som jag använt för att hjälpa en annan bil med starthjälp.
Direkt efter starthjälpen gjordes tändes mina extraljus och alla andra lampor gick ner i "glödläge". Satte mig i bilen och alla mätare stod på 0...dvs visade ingeting. Svag instrumentbeslysning. Kunde dock köra bilen som parkerades. Direkt efter jag stängt av bilen testade jag att starta den...och det hände...just det...ingeting. Bara svag instrumenbelysning och lite svaga ljud från CD-växlaren.

Testade starthjälp från en annan bil...och vad hände?...just det...ingen skillnad alls! Lyckades få tag i ett mätinstrumen som visade att batteriet är vid full vigör gällande både Volt och Amp. Har kollat några säkringar. Kan det vara ngt relä?...jag har absolut ingen aning.....

Nu undrar jag om det finns ngn vänlig själ som har lite tips och råd.

Volvo 200 Entusiast
51 Inlägg
20 februari 2011
Nu är ju inte jag så insatt i nyare bilar, men har du kollat så att minus kabeln på batteriet sitter riktigt och att den har bra kontakt mot karosen/motorblocket.

2 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Jimmy_W skrev:
Nu är ju inte jag så insatt i nyare bilar, men har du kollat så att minus kabeln på batteriet sitter riktigt och att den har bra kontakt mot karosen/motorblocket.

Ska kolla det.//Tack

1 562 Inlägg
20 februari 2011
du kan ju ha knäckt batteriet på ngt sätt, prova med ett annat om du har tillgång till det.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 februari 2011
Låter som en jordfläta mellan antingen kaross/ram/motor/generator har dött/brunnit av.
Ta en vanlig startkabel och koppla mellan minuspolen på batteri och motor Kolla även samma sak mellan Generator/motor/kaross.

Edit; Nu vet jag inte säker hur det är på en så pass ny men på äldre GM truckar/vanar så sitter det "huvudsäkrings kablar" alldeles vid batteriet. Brukar vara en 3-4 st decimeterlånga kablar med en liten flagga/klump på. Dessa brinner av och man byter mao. själva sladdstumpen.
Senast redigerat av hotrodder (20 februari 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök