2330
Sök

2 frågor om ohm och låg/högpassfilter

10 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
Fråga 1:

Jag tänkte köpa nytt billjud och undrar vad som är bäst mellan 2ohm och 4ohm. Har sett att man får ut mera watt om man kör på 2ohm så det gör väl det bättre? Men eftersom motståndet minskar med mindre ohm så borde det väl också dra mer på batteriet då? Ska man satsa på en anläggning med 2ohm eller 4ohm?

Fråga 2:

Vad är låg/högpassfilter? Har fått för mig att det gör så att den bara tillåter antingen basljud eller högre ljud passera och vad händer då om man vill ha koaxialhögtalare som behöver både bas och de högre ljuden?

3 187 Inlägg
25 februari 2011
xTryitLegit skrev:
Fråga 1:

Jag tänkte köpa nytt billjud och undrar vad som är bäst mellan 2ohm och 4ohm. Har sett att man får ut mera watt om man kör på 2ohm så det gör väl det bättre? Men eftersom motståndet minskar med mindre ohm så borde det väl också dra mer på batteriet då? Ska man satsa på en anläggning med 2ohm eller 4ohm?

Fråga 2:

Vad är låg/högpassfilter? Har fått för mig att det gör så att den bara tillåter antingen basljud eller högre ljud passera och vad händer då om man vill ha koaxialhögtalare som behöver både bas och de högre ljuden?

ett steg ger ut mer effekt om du kopplar högtalarna i 2 ohm, (om det är 2 ohms stabilt) men du får mindre kontroll på högtalarna. det man ska tänka på är att man inte lastar ett steg för lågt, utan kopplar du högtalarna i 2 ohm så måst steget vara stabilt ner i 2 ohm. ofta kopplar man basar till låg impendens för att få ut mer effekt, monosteg är ofta stabilt ner till 1/2 ohm kan även vara till 0,5/0,25 ohm, men flerkanals steg är ofta bara stabilt ner till 4 ohm.

7 277 Inlägg
25 februari 2011
big-jepp skrev:
xTryitLegit skrev:
Fråga 1:

Fråga 2:

ett steg ger ut mer effekt om du kopplar högtalarna i 2 ohm, (om det är 2 ohms stabilt) men du får mindre kontroll på högtalarna. det man ska tänka på är att man inte lastar ett steg för lågt, utan kopplar du högtalarna i 2 ohm så måst steget vara stabilt ner i 2 ohm. ofta kopplar man basar till låg impendens för att få ut mer effekt, monosteg är ofta stabilt ner till 1/2 ohm kan även vara till 0,5/0,25 ohm, men flerkanals steg är ofta bara stabilt ner till 4 ohm.

Finns det något steg i dagsläget som INTE klarar av 2 ohm?
Stirra dig inte blind på effekten, finns mycket mer som spelar in om det låter bra/högt.

DLS
1 147 Inlägg
25 februari 2011
xTryitLegit skrev:
Fråga 1:

Högpass är till basen, man brukar filtrera så att basen inte spelar över tex 100-150 hz.
Lågpass är till högtalarna. Brukar ligga på 60-80 hz beroende på om din högtalare klarar de låga frekvenserna.

Ju lägre frekvens på högtalarna, ju bättre midbas får du, men det ställer höga krav på installation och produkt.

1 727 Inlägg
25 februari 2011
huntelaar skrev:
Högpass är till basen, man brukar filtrera så att basen inte spelar över tex 100-150 hz.
Lågpass är till högtalarna. Brukar ligga på 60-80 hz beroende på om din högtalare klarar de låga frekvenserna.

HELT FEL!!!

Det är precis tvärt om.

L åg P ass= Lågt passerar, dvs basljudet till basen.
H ög P ass= Hög passerar, dvs ljudet till mid, kit, diskant osv hur man nu har det.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

DLS
1 147 Inlägg
25 februari 2011
Horsyhorse skrev:
huntelaar skrev:

HELT FEL!!!

Det är precis tvärt om.

L åg P ass= Lågt passerar, dvs basljudet till basen.
H ög P ass= Hög passerar, dvs ljudet till mid, kit, diskant osv hur man nu har det.

Pierre

Ups blandade ihop dom roll

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 februari 2011
Satsa på att köra iaf framsystemet i 4Ohm så du får bra med kontroll på elementen, lägg då gärna nån krona mer på steget så du får ut nog med effekt trots "hög" impedans (Ohm). smile Kör helst även basen i 4Ohm av samma anledning, men lägre fungerar där då monoblock oftast har högre dämpfaktor (mer kontroll).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
Jag hade tänkt mig ett 2-kanaligt slutsteg och 2st koaxialhögtalare

Ska jag då gå på 2ohm så dom får tillräcklig kraft då jag kan tänka mig att dom behöver lite
mer kraft än en renodlad diskant?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 februari 2011
Nej som sagt, satsa på 4Ohm. Om du nu inte hittat 2Ohms högtalare som du verkligen gillar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
25 februari 2011
xTryitLegit skrev:
Jag hade tänkt mig ett 2-kanaligt slutsteg och 2st koaxialhögtalare

Ska jag då gå på 2ohm så dom får tillräcklig kraft då jag kan tänka mig att dom behöver lite
mer kraft än en renodlad diskant?

håller med criz, kör på 4 ohm räcker gott. man brukar endast lasta ner för att driva basar elelr om man ska driva många högtalare på ett steg.

10 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
Ok, tackar för hjälpen big_smile

451 Inlägg
26 februari 2011
big-jepp skrev:
(...) monosteg är ofta stabilt ner till 1/2 ohm kan även vara till 0,5/0,25 ohm (...)

hmm

7 277 Inlägg
26 februari 2011
Rigan skrev:
big-jepp skrev:
(...) monosteg är ofta stabilt ner till 1/2 ohm kan även vara till 0,5/0,25 ohm (...)

hmm

Nu ska vi inte vara petiga, 1 eller 2 menar han wink

3 187 Inlägg
26 februari 2011
Rigan skrev:
big-jepp skrev:

hmm

haha oj sorry, precis som brain skrev, menar 1 eller 2 ohm wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 februari 2011
big-jepp skrev:
Rigan skrev:
big-jepp skrev:

hmm

Skriv då 1-2 istället för 1/2 vilket betyder 0.5 wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 187 Inlägg
26 februari 2011
Lonefox skrev:
big-jepp skrev:
Rigan skrev:

hmm

Skriv då 1-2 istället för 1/2 vilket betyder 0.5 wink

japp, ska göra det nästa gång, lätt att det blir fel wink men som sagt ber om ursäkt för det smile

451 Inlägg
26 februari 2011
Brains skrev:
Nu ska vi inte vara petiga, 1 eller 2 menar han wink

Jag ber om ursäkt. Borde sett det... Har programmerat lite för mycket matte i datorprogram so I have become one of them!

Sök