2797
Sök

Vad för slang som vevhusslang?

1 302 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
Hej!

Jag undrar lite över om det är möjligt att använda en annan slang än just orginal vevhusslang/rör på en audi a4 1995a

tänkte komma så billigt som möjligt undan smile

Mycket tacksam för svar

8 Inlägg
25 februari 2011
Min erfarenhet är att alla slangar som är avsedda för motorrummet, även vatten slangar från tex Biltema, blir bra för vevhusventilation. Det är ju ingen tryck, eller något annat speciellt än möjligen extra varmt, kanske 150 grader som topp. Dessutom kan inget hända, även om du sätter undermålig slang, annat än lite olje söl. Så pröva på bara... (själv har jag vatten slang från Biltemma (avsedd för motorns kylvatten) som olje returslang från turbon, och där kommer det varmt olja ut, men det håller fint.)

1 758 Inlägg
25 februari 2011
Oljebeständig bör den nog vara om den ska hålla i längden, men armerad etc. är enbart överkurs eftersom det inte blir något tryck att tala om.
Jag körde med vanlig vattenslang i några månader efter att min blev stulen(!!!).

1 302 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Tack för hjälpen smile

537 Inlägg
26 februari 2011
funkar med vilken slang som helst under förutsättning att den är oljeresistant och klarar temperaturen från motorn smile

1 302 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Så vanlig bränsle slang från biltema fungerar eller bilvärmeslang ?

1 758 Inlägg
26 februari 2011
Vad är det för diameter på originalslangen då?
Bränsleslang låter alldeles för klent.

1 302 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
Vad är det för diameter på originalslangen då?
Bränsleslang låter alldeles för klent.

Har inte kollat upp det men jag menade mer kan man få tips på vilken slang biltema har som man kan använda sig utav. smile

8 Inlägg
27 februari 2011
Biltema har säkert något som passar. Det har även slangar som har böj, om det skulle behövas.
Bara att klippa till önskad längd, allt till överkomliga priser. Passa på att byta klämmorna till rostfria varianter, ser snyggt ut och håller minst lika länge som bilen....

Sök