3387
Sök

Saab 9000 2,3T magnetventil

123 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#1
Min turbo ligger på grundladdet (ca 0.4-0.5 bar), tog en annan magnetventil från en bekant saab 9000 2,0 turbo och laddet gick upp till 1 bar. Så jag gick och köpa en ny på Mekonomen, vilket visade sig i inget resultat. Fortfarande grundladdet, så jag gick till baka med den och fick en ny 2 månader senare (idag) men den fungerade inte heller. Vad kan vara problemet? Styrboxen eller? Börjar bli mycket irreterad

123 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#2
Blåser jag i "C" på magnetventilen så kommer det luft ifrån "W" och "R"
Blåser jag i "W"¨på magnetventilen så kommer det luft ifrån "C" och "R"
Blåser jag i "R" på magnetventilen så kommer det luft ifrån "C" och "W"

5 710 Inlägg
28 februari 2011
#3
Som jag beskrev i den förra tråden kan man inte kolla en mv genom att blåsa i den. Man kan avslöjja om den är helkass men inte om den funka bra eller dålig.
Testet du gjorde med polarens ventil är det rätta men frågan är om det är det som är felet iom att det inte funkar med 2st nya.
Det kan fortfarande vara något annat.

Så.....du har alltså provbytt o testat allt på listan jag postade utom sista punkten som är "provbytt styrenehet"?
Den punkten heter idag "mätt drivsteg?" , har du gjort detta?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

123 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#4
Först hade säkringen gått till APC, så jag bytte den men en fortsatte att gå. Sedan köpte jag en ny magnetventil och säkringen gick inte på den. Men den fungerade inte heller så jag satte dit den gamla igen och då gick inte säkringen på den heller. Så det är inget fel med säkringen på någon utan magnetventilerna.
Stifen är bytta från Mekonomen för 2-3 månader sedan, helt fräsha.
Avgassystemet är ett 2.5" Simons sportavgassystem så tror inte att det är fel på det.
Farfhållaren fungerar inte.
DI kasseten är det inget fel på.
Byta ut magnetventilen har jag gjort, men fortfarande samma fel (grundladd)
Inte testat med en annan styrenhet.

Men hur kommer det sig att en trasig farhållare kan ge GLT? har en saab 9000 CSE 2,3 fulltryckturbo årsmåde 1994.

7 Inlägg
1 mars 2011
#5
att farthållaren inte fungerar brukar bero på att någon av pedalkontakterna är påverkade, kanske gör detta att bilen går på grundladd.. första som slog mig .. tråkigt att du inte fått ordning på bilen ännu sad
lycka till


123 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#6
Joo något elektroniskt spökar ifal sad Får ta och kolla över alla kontakter till farthållaren och se om de överhuvudtaget sitter i smile


Sök