3893
Sök

Mobil fråga

165 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
Tar en mobil skada av att vara påslagen 24/7?
Bör man "reboota" den nångång i veckan, som med en dator? Iaf min dator funkar mycket dåligt efter att den vart igång i några dar.
Jag brukar aldrig stänga av mobilen om inte batteriet tar slut, som den aldrig brukar göra för jag laddar varje natt.
Har inte märkt att den funkar dåligt men undrar bara för nyfikenhets skull om den kanske skulle hålla längre om man stänger av den över nätterna tex smile
Tack för svar på förhand

_________
Audi Coupe
2.3 '92

498 Inlägg
18 december 2006
Nej det tror jag inte, jag har alltid på min telefon bara ett fåtal ggr som den vatt avstängd då iom att batteriet tagit slut.

470 Inlägg
18 december 2006
Nej du det där med att en dator mår dåligt att stå på stämmer nog riktigt inte är faktis tvärtom .... Men visst behöver den kanske startas om ibland!!!

Samma med mobilen det tar nog inget stryk om du har den på!

Men däremot så mår batteriet bättre av att telefonen är avstängd när du laddar den t.e.x.
Senast redigerat av mjukismagnus (18 december 2006)

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
18 december 2006
mjukismagnus skrev:
Nej du det där med att en dator mår dåligt att stå på stämmer nog riktigt inte är faktis tvärtom .... Men visst behöver den kanske startas om ibland!!!

Samma med mobilen det tar nog inget stryk om du har den på!

Men däremot så mår batteriet bättre av att telefonen är avstängd när du laddar den t.e.x.

Något säger mig även att man inte ska "fjuttladda" batteriet utan låta det gå ner helt mellan laddningarna.

9 108 Inlägg
18 december 2006
Inga större problem varken med mobil eller dator.. Har haft på datorn i 31 dagar nu och mobilen sedan den var ny smile

1 256 Inlägg
18 december 2006
"Onödiga fakta"

En mobiltelefon, eller snarare batteriet mår mycket bättre av att laddas endast då det verkligen behövs. Det förlänger både batteritiden och livslängden på batteriet.

edit: som det andra skriver, kan vara bra att stänga av mobilen då den laddas, det gör att (iaf på nyare mobiltelefoner) laddaren kan ladda ur batteriet och skicka in ny och fräsch energi smile

En vanlig pc är inte heller bra att ha på hela tiden, den behöver stängas av eller rebootas nån gång då och då, fläktar och div elektronik har en livslängd på ett visst antal timmar.. en vanlig 90mm fläkt har en livslängd på ca 16.000 timmar. Fläktarna bör oxå rengöras imellanåt för att damm lagras på fläktbladen och skapar vibrationer och sänker effekten på fläkten, det resulterar efter ett tag oxå i att datorns prestanda sänks p.g.a värmen.
Senast redigerat av Jonni (18 december 2006)

Administratör
11 941 Inlägg
18 december 2006
Krav på omstart av datorn beror oftast (alltid?) på mjukvaran som finns installerad, och då främst operativsystemet och hur pass väl övrig programvara fungerar ihop med operativsystemet.

Det finns alltid minnesläckor och andra problem i programvaran som gör att datorn fungerar sämre och sämre ju längre den används. En omstart nollställer allt och alla program får en "färsk" hårdvarumiljö att jobba i.

Äldre windows har mer problem med detta, men XP Sp2 som jag använder hemma t.ex. fungerar finfint i veckor om inte månader utan omstart.

Andra operativsystem som t.ex. FreeBSD och Linux kan göra att du kan ha datorn på betydligt längre än så utan problem. Servern som driver den här communityn körs på FreeBSD (ett OS som liknar linux i hanteringen åtminstone) och den har i skrivande stund varit igång utan omstart i 30 dagar nu. Innan dess hade den varit igång utan stopp i över 180 dagar utan några bekymmer... (om jag inte minns helt fel smile

I vilket fall, mobiltelefonen fungerar ju på samma sätt skulle jag gissa, men där har du mycket enklare programvara, men visst kan de hänga upp sig också.

En enkel äldre nokia-telefon utan lull kan du ju ha igång hur länge som helst i princip utan problem, men ju fler funktioner som stoppas in och ju mer avancerat hårdvara du har ju större är risken att något går åt pipan.

Jag har en Sony Ericsson M600i med Symbian OS, som är ett ganska avancerat operativsystem. Det är inte helt felfritt, och vid flitig användning måste jag starta om den åtminstone en gång i månaden för att den krånglar. Efter omstart blir allt bra igen...

Men att starta om den regelbundet "bara för att" tycker jag nog inte är helt nödvändigt smile

edit: oj, vad långt inlägget blev nu wink
Senast redigerat av chrizz (18 december 2006)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 453 Inlägg
18 december 2006
wiikman skrev:
Tar en mobil skada av att vara påslagen 24/7?
Bör man "reboota" den nångång i veckan, som med en dator? Iaf min dator funkar mycket dåligt efter att den vart igång i några dar.

Anledningen till att du upplever att datorn fungerar dåligt när den varit igång "idle" en längre tid beror på att operativsystemet startar processer som underhåller datorn när den märker att ingen använder den. Det som ofta tar tid är att avsluta dessa processer (om den ens gör det automatiskt, det är inte säkert) och därför startar gemene man om datorn istället.
Erfarenhet har dock visat att Windows OS trivs bäst om man startar om datorn med jämna mellanrum, därför brukar man skämta om att detta alltid är första åtgärden vid problem.

Veni Vidi Vici
126 Inlägg
18 december 2006
En mobiltelefon behöver startas om ibland! punkt!

På min sambos k750i så började kameran och mms-funktionen balla ur lite.. Efter en stunds googlande så fick jag lära mig att det behövs en omstart ibland.
Hennes telefon fungerade felfritt efter omstarten igen...

Reservdelstekniker Audi/VW/Skoda
www.olofericson.se

12 086 Inlägg
18 december 2006
Jag stänger av min dator varje natt.. Mot kvällsslutet är min dator så nerlusad med "aktiviteter" så den går knappt att använda =P Dessutom vill jag sova i tystnad..

Mobilen stänger jag aldrig av, att jämföra en dator och en mobil känns lite långsökt. En mobil är ju ganska primitiv och går nog inte att keffa.
Senast redigerat av JapMax (18 december 2006)

10 287 Inlägg
18 december 2006
Njäää....

Vi har cirka tvåtusen mobiler i våra test-rackar i labbet och dom står på 24/7 i månader.

/Göran

justen skrev:

På min sambos k750i så började kameran och mms-funktionen balla ur lite.. Efter en stunds googlande så fick jag lära mig att det behövs en omstart ibland.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Administratör
11 941 Inlägg
18 december 2006
Sharky skrev:
Njäää....

Vi har cirka tvåtusen mobiler i våra test-rackar i labbet och dom står på 24/7 i månader.

/Göran

justen skrev:

Det är skillnad på en telefon som står påslagen oanvänd och en som används...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

2 594 Inlägg
18 december 2006
tjena jobbar med mobiler dagligen sitter som support kan man säga och ja det är lika viktigt att starta om mobilerna lite nu och då så man slipper problem att dom hänger sig mm
även äldre som nyare! kange inte varje dag men var tredje

10 287 Inlägg
19 december 2006
Givetvis används dom. Dygnet runt, vecka ut, vecka in.
Trafikprofilerna ser lite olika ut. Vissa mobiler går med ett samtal i 169timmar (1 vecka plus en timme) , vissa cyklar med ett samtal var 20 sekund.
Strömmen stängs aldrig av till dom. Vi har haft två strömavbrott senaste året och varje strömavbrott kostade miljoner. Numera har vi runt 1MW UPS till labbet.
Enbart kylanläggningen till labbet klarar av att kyla bort 800kW värme.

Detta är alltså världens största (inge skoj, det är världens största) systemtestlabb för 3G.

/Göran

chrizz skrev:
Det är skillnad på en telefon som står påslagen oanvänd och en som används...

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
19 december 2006
Jag tvivlar inte en sekund på dig. Haken är bara det att vi dels har mycket nyare och annan programvara än normala användare till många av mobilerna , dels att vi har sorterat bort dåliga varianter av mobiler och bara använder mobiler med vissa chipset där vi vet att stabiliteten är bra.
För det finns en hel del mobiler med alla möjliga problem och det ser vi genom att alla mobiltillverkare sitter i vårat labb med nästa generations plattformar.
Så det är precis som med all annan programvara, det finns dålig där man måste starta om ofta, och det finns bättre med i princip inga minneläckor eller out of bounds problem.

/Göran

ghost_boy83 skrev:
tjena jobbar med mobiler dagligen sitter som support kan man säga och ja det är lika viktigt att starta om mobilerna lite nu och då så man slipper problem att dom hänger sig mm

(Groucho Marx).

2 594 Inlägg
19 december 2006
Sharky skrev:
Jag tvivlar inte en sekund på dig. Haken är bara det att vi dels har mycket nyare och annan programvara än normala användare till många av mobilerna , dels att vi har sorterat bort dåliga varianter av mobiler och bara använder mobiler med vissa chipset där vi vet att stabiliteten är bra.
För det finns en hel del mobiler med alla möjliga problem och det ser vi genom att alla mobiltillverkare sitter i vårat labb med nästa generations plattformar.
Så det är precis som med all annan programvara, det finns dålig där man måste starta om ofta, och det finns bättre med i princip inga minneläckor eller out of bounds problem.

/Göran

ghost_boy83 skrev:

ja då är det ju lite skillnad, sen andvänder de flesta jag pratar med för gammla simkort
så det är därför det blir problem sen är det bra att man uppdaterar mobilerna sonyericsson har på ders sida gratis mjukvara som man kan tanka ner via datakaeln

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
19 december 2006
Vad är egentligen vitsen med att ha en påslagen dator när man sover?
Okej, man kanske laddar ner massa filmer osv, men det kan vara smart att försöka stänga av då och då. Det drar oerhört mycket ström, vilket bara gör att elpriserna ligger där de är eftersom så många aldrig stänger av sina prylar eller bara har dem på standby.
Stäng av grejerna helt och ni sparar inte bara in elpengar utan besparar även miljön.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

10 287 Inlägg
19 december 2006
Lite OT. Tråden handlade om mobiler, inte om datorer rent allmänt. Och om man höll 4 miljoner mobiler påslagna i onödan så drar dom tillsammans 200kW vilket är knappt en piss i Nilen.
Enbart bristande underhåll på det vattenkraftverk jag är uppfödd på kostar runt 1MW i verkningsgradsförluster. Så bättre underhåll på ETT medelstort vattenkraftverk skulle räcka för att hålla igång 20 miljoner mobiler.

/Göran

jonesono skrev:
Vad är egentligen vitsen med att ha en påslagen dator när man sover?
Okej, man kanske laddar ner massa filmer osv, men det kan vara smart att försöka stänga av då och då. Det drar oerhört mycket ström, vilket bara gör att elpriserna ligger där de är eftersom så många aldrig stänger av sina prylar eller bara har dem på standby.
Stäng av grejerna helt och ni sparar inte bara in elpengar utan besparar även miljön.

(Groucho Marx).

Svindåre
1 433 Inlägg
19 december 2006
har haft min data på i 6 dagar å 12 timmar nu... big_smile märker då ingen skillnad på datan tongue

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Sök