Krav på omstart av datorn beror oftast (alltid?) på mjukvaran som finns installerad, och då främst operativsystemet och hur pass väl övrig programvara fungerar ihop med operativsystemet.
Det finns alltid minnesläckor och andra problem i programvaran som gör att datorn fungerar sämre och sämre ju längre den används. En omstart nollställer allt och alla program får en "färsk" hårdvarumiljö att jobba i.
Äldre windows har mer problem med detta, men XP Sp2 som jag använder hemma t.ex. fungerar finfint i veckor om inte månader utan omstart.
Andra operativsystem som t.ex. FreeBSD och Linux kan göra att du kan ha datorn på betydligt längre än så utan problem. Servern som driver den här communityn körs på FreeBSD (ett OS som liknar linux i hanteringen åtminstone) och den har i skrivande stund varit igång utan omstart i 30 dagar nu. Innan dess hade den varit igång utan stopp i över 180 dagar utan några bekymmer... (om jag inte minns helt fel
I vilket fall, mobiltelefonen fungerar ju på samma sätt skulle jag gissa, men där har du mycket enklare programvara, men visst kan de hänga upp sig också.
En enkel äldre nokia-telefon utan lull kan du ju ha igång hur länge som helst i princip utan problem, men ju fler funktioner som stoppas in och ju mer avancerat hårdvara du har ju större är risken att något går åt pipan.
Jag har en Sony Ericsson M600i med Symbian OS, som är ett ganska avancerat operativsystem. Det är inte helt felfritt, och vid flitig användning måste jag starta om den åtminstone en gång i månaden för att den krånglar. Efter omstart blir allt bra igen...
Men att starta om den regelbundet "bara för att" tycker jag nog inte är helt nödvändigt
edit: oj, vad långt inlägget blev nu