3658
Sök

Saab 9-3 00:a, 2.0i (130hk) kommer aldrig upp i rätt temperatur

70 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Tjena! Ja som rubriken säger, saaben vår har alltid gått som en klocka, men nu i vinter så har den börjat spöka, det tar enorm tid (uppmot 20min) för tempmätarn att röra på sig, och när den slutar så stannar den på ca 1/3, så motorn kommer aldrig upp i temp. Motorvarningslampan har också börjat lysa vid några tillfällen, dock så har den slocknat igen efter ca 1 min... bytte termostat med det hjälpte inte.

Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel på bilen?

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 februari 2011
rikardbystrom skrev:
Tjena! Ja som rubriken säger, saaben vår har alltid gått som en klocka, men nu i vinter så har den börjat spöka, det tar enorm tid (uppmot 20min) för tempmätarn att röra på sig, och när den slutar så stannar den på ca 1/3, så motorn kommer aldrig upp i temp. Motorvarningslampan har också börjat lysa vid några tillfällen, dock så har den slocknat igen efter ca 1 min... bytte termostat med det hjälpte inte.

Motorlampan tänds när motorn tar för lång tid på sig att nå en viss temperatur.
Har du bytt termostaten och är säker på att den fungerar skulle jag prova att byta tempgivaren. Kan vara idé att kolla så att inte kylfläkten står och går konstant också.

70 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
rikardbystrom skrev:

Motorlampan tänds när motorn tar för lång tid på sig att nå en viss temperatur.
Har du bytt termostaten och är säker på att den fungerar skulle jag prova att byta tempgivaren. Kan vara idé att kolla så att inte kylfläkten står och går konstant också.

juste, det glömde jag skriva, kylarfläkten startar när bilen är kall, och stängs av när den börjar få lite temp av någon konstig anledning, är det tempgivarn som styr den?

112 Inlägg
7 februari 2011
hej! japp d e en tempgivare som styr fläkten,byt tempgivare till fläkten så ska d väl bli bra. observera dock att d e olika givare för fläkten och tempmätaren, men om tempgivaren till fläkten är paj o den går även om motorn är kall så kommer den ju såklart inte upp i temp då. ta reda på var tempgivaren till fläkten sitter och byt ut den. oftast sitter den på kylaren. mvh pasi

839 Inlägg
2 mars 2011
Har samma typ av fel på vår Saab 9000 LTT, den går upp väldigt långsamt i temp och kommer aldrig upp i rätt temperatur utan ligger för lågt. Har nu bytt termostaten men första resan in till jobbet visar ingen nämnvärd skillnad, gick upp lsnabbare i temp men kommer inte upp i normal temp.

Ska kontrollera via OBD2-uttaget ikväll

Någon som har tips eller råd?

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 mars 2011
cars4ever skrev:
Har samma typ av fel på vår Saab 9000 LTT, den går upp väldigt långsamt i temp och kommer aldrig upp i rätt temperatur utan ligger för lågt. Har nu bytt termostaten men första resan in till jobbet visar ingen nämnvärd skillnad, gick upp lsnabbare i temp men kommer inte upp i normal temp.

Ska kontrollera via OBD2-uttaget ikväll

Någon som har tips eller råd?

Biltema-termostat?

På STCS verkar många ha upplevt att Biltemas och Mekonomens termostater inte får upp en 9000 i rätt temperatur och att man bör införskaffa en original från Saab istället.

På 9000 finns det ju också ett "standardfel" i instrumenthuset som gör att mätaren aldrig går upp i mitten. Lättast kanske är att plocka ur termostaten och koka den i en kastrull på spisen tillsammans med en termometer och se vid vilken temp den öppnar. Öppnar den vid rätt temperatur, ja då är ju felet något annat.

839 Inlägg
2 mars 2011
Mätaren visar fortfarande för lågt, förvisso har den alltid legat något under mitten av skalan men så gott som i mitten och nu är den klart lägre.

Har kollat via OBD2-uttaget och den hävdade att motorn låg rätt i temp (över 90 grader) kan med andra ord vara instrumentet som visar fel. Värmen kommer snabbare nu men är långtifrån vad den har varit, men kan förstås fortfarande finnas luft i systemet, den har inte hunnit gå särskilt länge sedan bytet.

Den nya termostaten kommer från.....Biltema:(

Ska koka den gamla termostaten och se hur den fungerade, så kanske jag slipper att riva allt igen, spjällhuset sitter ju ivägen och måste demonteras för att komma åt termostathuset.

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 mars 2011
cars4ever skrev:
Mätaren visar fortfarande för lågt, förvisso har den alltid legat något under mitten av skalan men så gott som i mitten och nu är den klart lägre.

Har kollat via OBD2-uttaget och den hävdade att motorn låg rätt i temp (över 90 grader) kan med andra ord vara instrumentet som visar fel. Värmen kommer snabbare nu men är långtifrån vad den har varit, men kan förstås fortfarande finnas luft i systemet, den har inte hunnit gå särskilt länge sedan bytet.

Den nya termostaten kommer från.....Biltema:(

Ska koka den gamla termostaten och se hur den fungerade, så kanske jag slipper att riva allt igen, spjällhuset sitter ju ivägen och måste demonteras för att komma åt termostathuset.

Jo, visst fan måste man i princip demontera spjällhuset, och varenda jävla slang och kabel i motorrummet känns det som mad

"Jag  vet, vi sätter termostaten här, och så bygger vi resten av motorstyrningen runt den tongue"

Jag försökte byta min på GDS förra veckan, men gav upp efter att ha lossat alla slangar och BTR, man kom fan inte åt ändå... Det gäller att veta när man ska ge upp! Samma operation på min ng900 tog mig en kvart.

Haynesboken hånar en genom att sätta en svårighetsgrad på en skiftnyckel av fem på termostatbyte på våra bilar. "Passar nybörjaren utan erfarenhet" Jo tack wink

839 Inlägg
2 mars 2011
Andromeda skrev:
Haynesboken hånar en genom att sätta en svårighetsgrad på en skiftnyckel av fem på termostatbyte på våra bilar. "Passar nybörjaren utan erfarenhet" Jo tack wink

Jo, är benägen att hålla med om det, inte världens roligaste att byta precis.....men det gick:)

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 mars 2011
cars4ever skrev:
Andromeda skrev:

Jo, är benägen att hålla med om det, inte världens roligaste att byta precis.....men det gick:)

Jag är nästan frestad att åka ned till Borås så att du kan få byta min med. Du kan ju se det så att nu är det inte längre någon match att byta kamkedja eller låda, nu har du redan gjort den mest komplicerade operationen som finns på bilen lol

Varför har du inte lagt upp Saaben förresten? Skäms du, eller blev den låst av någon underligt motiverad anledning?
Senast redigerat av Andromeda (2 mars 2011)

839 Inlägg
2 mars 2011
Det är frugans bil.....dessutom skulle den säkert bli bortplockad för att den är alldeles för nära original(även om en del bilar faktiskt tycks få vara kvar....)

Det var faktiskt inte så jättesvårt men mycket att plocka ner helt i onödan, lyfte tom ur batteriet för att få lite arbetsutrymme

70 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
Bilen är fixad nu iallafall, var någon tempgivare som hade gjort sitt.

Sök