SÅ länge de inte finns nåt bra alternativ till saltet ur trafiksäkerhetssynpunkt, så fortsätter vi salta vägarna.... och de finns inget bättre alternativ än saltet nu... På den där sidan står de: Om sanden dög förut så duger den nu.... de e inte sant, eftersom saltet piskar formligen skiten ur sanden i som halkbekämpare och eftersom trafiken nufördtiden är mycket Tyngre, tätare och väldigt mycket snabbare, skulle de krävas fruktansvärt mycket sandning, så mycket sand hinns tyvärr inte produceras med dagens teknik, så de behövs värre medel d.v.s. saltet... Sanden fastnar inte alls på samma sätt som saltet i vägbanan utan blåser ut i vägrenen av trafikens fartvind... Varmsandning är ju ett alternativ men även där är tekniken inte klar än... Varmsandning är kanon, men tar för mycket tid i jämförelse med täckt sträcka...
Och när ni ser en sandbil å tänker, HA! inget J...a salt, då har ni tyvärr också fel, för sand som Vägverket/ertreprenörer sprider ut är saltblandad till ca 15-20% p.g.a. att sanden fryser ihop till en stor isklump om den e oblandad.... (sparka till en sandhög i -10c ska ni se...)
Ni som har riktigt fina bilar, de suger, tro mig ja vet de, men forskningen om att få bort saltet från vägarna fortgår om än lite sakta, men de kommer de gör de...
-Tänk på en sak, de gäller alla även dom som gillar saltet: När de är vinter kan man inte fixa sommarvägar, vinter=halt så lätta på gasen istället för attt gnälla på vägunderhållet, vi gör så gott vi kan...
M.v.h. Hans Mårtensson, Halkbekämpande plogbilschaufför