2523
Sök

Skriv på mot vägsaltet!

96 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare

vill du få din bil fotograferad?
kontakta mig!
www.GoliAthfoto.com

Körv
3 535 Inlägg
19 december 2006
Bort Med Vägsalt! Usch!

Truckdriving Man

Yrkesförare
1 073 Inlägg
19 december 2006
Nopp, när saltet används på rätt sätt vid rätt tillfällen, så gör den väldigt stor nytta för en yrkesförare.

Här skrivs inte på nått!

14 Inlägg
19 december 2006
vägverket tror att dom kan salta bort snön men det blir bara skit av det Börja ploga skulle dom gör istället:P

xcOOb
388 Inlägg
19 december 2006
salta gör man på maten smile

Sleeper
3 084 Inlägg
19 december 2006
sen lockar ju skiten bara fram massa renar och älgar och sånt.... =S hehe

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

470 Inlägg
19 december 2006
Bor på Gotland här har vi inget salt på vägarna.... Ha

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

537 Inlägg
19 december 2006
är väl både för och nackdelar med saltning. jag är mest emot saltning trots allt... många bilster förlitar sig på att det är halkfritt när det inte syns nån halka. "det e juh saltat" har varit med min farsa sen barnsben som jobbat som bärgare i många år. är det vinter så är det vinter, anpassa hastigheten efter d.

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

362 Inlägg
19 december 2006
SÅ länge de inte finns nåt bra alternativ till saltet ur trafiksäkerhetssynpunkt, så fortsätter vi salta vägarna....  och de finns inget bättre alternativ än saltet nu...  På den där sidan står de: Om sanden dög förut så duger den nu.... de e inte sant, eftersom saltet piskar formligen skiten ur sanden i som halkbekämpare och eftersom trafiken nufördtiden är mycket Tyngre, tätare och väldigt mycket snabbare, skulle de krävas fruktansvärt mycket sandning, så mycket sand hinns tyvärr inte produceras med dagens teknik, så de behövs värre medel d.v.s. saltet... Sanden fastnar inte alls på samma sätt som saltet i vägbanan utan blåser ut i vägrenen av trafikens fartvind...  Varmsandning är ju ett alternativ men även där är tekniken inte klar än...  Varmsandning är kanon, men tar för mycket tid i jämförelse med täckt sträcka...
Och när ni ser en sandbil å tänker, HA! inget J...a salt, då har ni tyvärr också fel, för sand som Vägverket/ertreprenörer sprider ut är saltblandad till ca 15-20% p.g.a. att sanden fryser ihop till en stor isklump om den e oblandad.... (sparka till en sandhög i -10c ska ni se...)
Ni som har riktigt fina bilar, de suger, tro mig ja vet de, men forskningen om att få bort saltet från vägarna fortgår om än lite sakta, men de kommer de gör de...
-Tänk på en sak, de gäller alla även dom som gillar saltet: När de är vinter kan man inte fixa sommarvägar,  vinter=halt så lätta på gasen istället för attt gnälla på vägunderhållet, vi gör så gott vi kan...

M.v.h. Hans Mårtensson,  Halkbekämpande plogbilschaufför

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 december 2006
mjukismagnus skrev:
Bor på Gotland här har vi inget salt på vägarna.... Ha

ni har tur ni!

Jonas

14 Inlägg
19 december 2006
jo och renar är jämt i vägen är så less:P

Nattdrömmare
137 Inlägg
19 december 2006
så länge VV saltar i MÅTTLIG mängd och när de väl behövs, ej i förebyggande syfte,
finns ruskit bra exempel på att salt ej behövs, inlandsvägen.. där dom har SANDlådor efter vägen för att kunna sand vid ev. halka i kurvor och backar, ngn som ens vet om d ? tongue

inget är halare att ha kört på saltad väg och sedan svänger av efter en endast plogad väg, isbana under däcken...

klart man skriver på..

..:: mer vild än tam ::..

96 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
hur kommer det sig att folk uppe i norr kan klara sig utan saltet?

de är bara alla muppar här nere som behöver lära sig köra på halt underlag!

kontakta mig!
www.GoliAthfoto.com

Jajjemen!
1 512 Inlägg
19 december 2006
GooLiAth skrev:

Word!

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

499 Inlägg
19 december 2006
Manne skrev:
GooLiAth skrev:

Word!

För salt fungerar inte när det blir för kallt.

Shorty666 har ju koll, håller med honom!

/Fredrik

96 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
Hellquist skrev:
Manne skrev:
GooLiAth skrev:

Word!

För salt fungerar inte när det blir för kallt.

Shorty666 har ju koll, håller med honom!

/Fredrik

och? dom klarar ju sig utan saltet... då borde vi här nere oxå klara oss utan skiten!

kontakta mig!
www.GoliAthfoto.com

Yrkesförare
1 073 Inlägg
19 december 2006
GooLiAth skrev:

Gamla vanliga myten... Jobbar som fjärrchaufför i Jämtland, född och uppvuxen i Skåne.
Skillnaden är tamejfan inte så stor som man tror. Ser lika många imbeciller på vägarna här uppe som där nere.

Den stora skillnaden är om vi snackar riktig vinter att här uppe kommer stora mängder snö och många minusgrader= vi får fina vintervägar att köra på.

Nere i Skåne ligger det ofta och pendlar mellan plus och minus med underkylt och blixthalka som följd. I sådana lägen gör saltet nytta, så bullshitet om duktiga norrlänningar kan jag skriva under på är en myt!

/ en skånsk norrlandschaufför!

Supraman
2 300 Inlägg
19 december 2006
Skulle föredra om det bara skulle plogas och endast saltas på ställen där det är risk för blixthalka samt i och innan korsningar.
Om folk ser att det är halt så väljer dom flesta att slå av på takten.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

362 Inlägg
19 december 2006
Tega skrev:
GooLiAth skrev:

Gamla vanliga myten... Jobbar som fjärrchaufför i Jämtland, född och uppvuxen i Skåne.
Skillnaden är tamejfan inte så stor som man tror. Ser lika många imbeciller på vägarna här uppe som där nere.

Den stora skillnaden är om vi snackar riktig vinter att här uppe kommer stora mängder snö och många minusgrader= vi får fina vintervägar att köra på.

Nere i Skåne ligger det ofta och pendlar mellan plus och minus med underkylt och blixthalka som följd. I sådana lägen gör saltet nytta, så bullshitet om duktiga norrlänningar kan jag skriva under på är en myt!

/ en skånsk norrlandschaufför!

Helt klart rätt!!
Jobbade ett tag i Boliden som malmbilsförare och där låg ju tempen på under -10c dygnet runt, å då räcker de ju skitbra me plogbil å grus å en väghyvel då å då...
Men härifrån å neråt (bor vid med den inländska saltgränsen) så gör temperatur skillnaderna mellan säg +5 till -5, att de kan bli en spegelblank isgata på mindre än ett par timmar vid väderomslag.... då e salt ett måste för än finns inget annat som rår på isen...

1 414 Inlägg
19 december 2006
Jag tycker att saltet är kanonbra på motorvägarna.

Jag kör 20 mil motorväg om dagen och vill inte vara med om samma vinter 2004 då det va 30 cm snö på motorvägarna o enda sättet man kunde ta sig fram på E6'an var att ligga bakom en lastbil som fixade spår... Plogbilarna hängde inte med allt som kom ifrån himlen och salt var bristvara då...

Man kunde lätt glömma att byta fil...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Sök