Spjutski skrev:
Sandman skrev:
Högeregeln skapar livsfara på en del ställen där det tex går en lång gata och sedan var 20:e meter en liten sidogata in på den. Alla de små sidogatorna är sk parralelgator.
Dessa smågator borde ha väjningsplikt ut mot den stora vägen som går igenom hela området där de flesta blåser på rätt bra.
Och det är också så de flesta som bor lokalt kör.
Problemet med detta är att genom att ge dessa gator väjningsplikt skapar man en "säkrare" känsla på den lite större gatan. Detta leder i sin tur att bilisterna längs denna gata slappnar av och i många fall ökar sin hastighet eftersom känslan av säkerhet är högre. Detta motverkar samspelet och gör att eventuella olyckor kommer att bli allvarligare.
Jag säger dock inte att din åsikt är fel i alla lägen, finns garanterat många korsningar som skulle kunna förses med väjningsplikt utan fara.
/Micke
Jo där har du faktiskt rätt.
Men just gatan jag ser framför mig... den är LÅNG, för lång för att ligga och krypa hela vägen. Och det är 50 där.
Men håller du 50 har du inte en suck att stanna om det kommer en bil i 50 ifrån höger och tänker "Jag har företräde även om jag inte ser bilen ute på gatan."
För alla dessa gator ifrån höger, och vänster för den delen, är skymda av hus och träd och liknande.
Du ser inte om det kommer en bil ifrån höger om du håller skyltade 50 förens det är för sent. Om du inte konstant håller foten på bromsen dvs.
Och smäller det då... så har idioten ifrån höger som smäller in i dig rätt enligt trafikreglerna. Och du åker på det!
Känns lite dumt bara just i den situationen menar jag.
Hade lösts bra genom att den stora leden skyltades som huvudled och de små med väjningspliktskyltar.
Precis som i politken borde det finnas någon lokal snubbe på marknivå som raporterade om hur situationen ser ut i verkligheten. Och sedan tas åtgärder efter detta.
Denna väg har varit så här i .... uhn.. minst 20 år. Och ännu inga skyltar, trots att folk kör som om det borde vara det och alltid har.
Farligt.