2475
Sök

Vad tycker ni om högerregeln?

Maskinförare
1 163 Inlägg
19 december 2006
Jaa.. då var de väl de här om höger regel.. i Boden en bit från luleå för dom som itne vet, finns det fan inte en jävel som kan högerregel nästan.. med tanke på att jag går anläggnings maskin, så är den "skolan" en bit från riktiga.. och varje dag man far till lunch så är man nära på att krocka.. ingen kör efter höger regeln där de är.. anser då de vara bättre att införa trafikljus över allt istället.. blir mer trafik säkert och det är ju inte lika många som kör mot rött gemfört med högerregel..

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

873 Inlägg
19 december 2006
Spjutski skrev:
Sandman skrev:
Högeregeln skapar livsfara på en del ställen där det tex går en lång gata och sedan var 20:e meter en liten sidogata in på den. Alla de små sidogatorna är sk parralelgator.

Dessa smågator borde ha väjningsplikt ut mot den stora vägen som går igenom hela området där de flesta blåser på rätt bra.
Och det är också så de flesta som bor lokalt kör.

Problemet med detta är att genom att ge dessa gator väjningsplikt skapar man en "säkrare" känsla på den lite större gatan. Detta leder i sin tur att bilisterna längs denna gata slappnar av och i många fall ökar sin hastighet eftersom känslan av säkerhet är högre. Detta motverkar samspelet och gör att eventuella olyckor kommer att bli allvarligare.

Jag säger dock inte att din åsikt är fel i alla lägen, finns garanterat många korsningar som skulle kunna förses med väjningsplikt utan fara.
/Micke

Jo där har du faktiskt rätt.
Men just gatan jag ser framför mig... den är LÅNG, för lång för att ligga och krypa hela vägen. Och det är 50 där.
Men håller du 50 har du inte en suck att stanna om det kommer en bil i 50 ifrån höger och tänker "Jag har företräde även om jag inte ser bilen ute på gatan."
För alla dessa gator ifrån höger, och vänster för den delen, är skymda av hus och träd och liknande.
Du ser inte om det kommer en bil ifrån höger om du håller skyltade 50 förens det är för sent. Om du inte konstant håller foten på bromsen dvs.
Och smäller det då... så har idioten ifrån höger som smäller in i dig rätt enligt trafikreglerna. Och du åker på det!

Känns lite dumt bara just i den situationen menar jag.
Hade lösts bra genom att den stora leden skyltades som huvudled och de små med väjningspliktskyltar.

Precis som i politken borde det finnas någon lokal snubbe på marknivå som raporterade om hur situationen ser ut i verkligheten. Och sedan tas åtgärder efter detta.
Denna väg har varit så här i .... uhn.. minst 20 år. Och ännu inga skyltar, trots att folk kör som om det borde vara det och alltid har.
Farligt.

Don't get mad, get even.

1 297 Inlägg
19 december 2006
En polare berättade om när han var i Turkiet. -Där gäller störst går först.
När lastbilarna kommer mot en korsning så 100 meter innan lägger de sig på tutan å trampar gasen i botten. Då är det bara att passa sig smile

Jag skulle nog åka sist om den regeln gällde i Sverige smile

Bussförare
97 Inlägg
20 december 2006
Tycker det är en bra regel om alla kunde följa den med vanliga svensson vet inte vad den innebär. Och att säga att högerregel och väjningsplikt är samma sak de borde gå tillbaka till körskolan och ta en till lektion i trafik o regler.

Högerregeln gäller vid korsning där vägmärken och ljussignal saknas och skall lämna alltrafik från höger företräde.

Väjningsplikt innebär att man skall lämna företräde åt all trafik på korsande väg.
Senast redigerat av axmark (20 december 2006)

Jag är inte full, jag är beautiful

Sök