3787
Sök

Moraliskt dilemma!

Trucker
166 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
Hej!

Har en liten fråga, jobbar på ett bygge i Kungälv, är enbart prakikant en så länge, men har blivit erbjuden lärlingsplats..

Nu till frågan:
Innan jag började sa platschefen att om det var nått jag kände att jag behövde i verktygs väg, skyddutrustning kläder m.m så var det bara att säga till, så skulle han fixa det..

Å nu är det så att jag känner att jag börjar få lite kramp av att springa runt med skolans "standard" saker, behöver nått annat än en; hammera, såg , tumstock å vinkelhake lixom smile , behöver fylla på skafferiet lite om man säger så.. tongue

Då undrar jag om det inte känns lite tattigt att gå å fråga om han kan beställa lite saker,
till ett värde av ungefär 2000 på en gång..

Jag vet att 2000 bara är en piss i havet för det stora bygget med 25 anställda, men ändå, skäms man inte om man går in å frågar?

Trucker
166 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
Nej, med tanke på att när jag praktisera bara tjänar 80 kronor om dagen, dvs: 10 kronor i timman, så borde jag ju tjäna upp det ganska snabbt, med tanke på att jag jobbar i samma takt som alla andra, bara att jag kanske inte har samma kunskaper..

(80 kronor om dagen, å dom andra gubbarna på bygget tjänar ca: 148 kr i timmen sad )

68 Inlägg
19 december 2006
dom där 80 kr är väl bara matersättning eller? får man fråga på vilket företag du
parktiserar..jag är också praktikan men inte fan har jag fått sånna erbjudande..sad

vet inte hur jag hade gjort faktist..vet inte om jag hade tagit på samma gång,men om du behöver de så ska du ju ta ut de samtidigt!

blinka med blåljusen om du vill "rejsa"!

Supraman
2 300 Inlägg
19 december 2006
Naturligtvis ska du ha rätt grejer.
Prata med din handledare och säg som det är.
Kräv inte grejerna bara utan bara prata med honom.
Dom flesta är inte omöjliga och när han har sagt att det bara är att säga till så ska du nappa på det.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 december 2006
Jompa_ skrev:
Nej, med tanke på att när jag praktisera bara tjänar 80 kronor om dagen, dvs: 10 kronor i timman, så borde jag ju tjäna upp det ganska snabbt, med tanke på att jag jobbar i samma takt som alla andra, bara att jag kanske inte har samma kunskaper..

(80 kronor om dagen, å dom andra gubbarna på bygget tjänar ca: 148 kr i timmen sad )

Så är det å vara lärling....vi hade endast 50kr matersättning...vet andra som jobbade på loven och tog vertyg som betalning....148 är ändå ganska bra finns dock ackordslöner på 170-190
ligger själv i norge och jobbar och där är *Host* lönerna marginellt större wink

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
19 december 2006
trust me, dom kommer tjäna på din praktik/lärlingsplats. så bry dig inte om att dom "kastar" pengar på dig då dom tjänar på att ha dig där...

btw, var i kungälv jobbar du? antar att du kommer från mimers.

man lever bara en gång så lev väl!

Trucker
166 Inlägg
20 december 2006
Trådstartare
Tack för alla svar!

Jag jobbar på Vecon , vid KV Liljedal, mellan kexen och Konsumhuset..

Är ett stort bygge med ungefär 25 gubbar..

Själva Vecon i sig har över 150 anställda..

1 417 Inlägg
20 december 2006
har du inte riktiga saker kan du inte jobba i rätt takt heller. Behöva gå och låna prylar av andra tar ju tid.
Fråga på du. Har han sagt att han ska fixa så ska han väl det också.

FreddeK
20 december 2006
Håller med alla till fullo...be om dom verktygen du behöver..inge onödigt som du inte kommer använda. Sen är det bara att slita vidare...vem vet en vacker dag kanske du står oc hjälper en praktikant och det är du som tjänar 148kr i timmen! lycka till!

Trucker
166 Inlägg
20 december 2006
Trådstartare
Freddeponken skrev:
Håller med alla till fullo...be om dom verktygen du behöver..inge onödigt som du inte kommer använda. Sen är det bara att slita vidare...vem vet en vacker dag kanske du står oc hjälper en praktikant och det är du som tjänar 148kr i timmen! lycka till!

Haha, tack ska du ha!! En vacker dag så står jag där big_smile hehe

Sök