3011
Sök

All diskant död !!! Volvo V70 TDI -98

24 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Okej som frågan lyder så hem från jobbet här om dagen vid normalt lyssnande, så bara tvärdog all diskant i bilen, låter numera bara mellanregister och en jävla massa bas, Finns det något Orginalslutsteg inbyggt i bilen någon stans som driver högtalarna uppe på instrumentpanelen? så jag har kopplat är Från sterion med lågnivå till steget i skuffen, och sen från steget fram till sterion igen med en massa kablar som jag sen kopplat på, på sladdarna efter sterion ut till alla dörrar, Varför gör den så häär ???   Låter som en gammal rör radio ...  och har kopplat på en högtalare direkt på steget och det låter normalt med diskant och allt så det är inte det i skuffen som har gett upp, måste vara något mellan sterion och högtalarna ??

Är i akut behov då det inte är kul att åka bil och enbart lyssna på bas och mycket dovt mellanregister !!

24 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Det är orginaldiskanter, allt ljud är orginal, förutom att allt är drivet av steget i bakluckan, frontarna delas vid ca 200Hz, så borde ju inte varit det som dödat dom ?

24 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
det är diskanterna fram i instrumentbrädan som har tystnad, samt dom i stolparna bak i bagaget + att dom i dörrarna bara spelar mellanregister. så det måste ju finnas något orginal delningsfilter/förstärkare orginal någonstans i bilen som gett upp ? har funkat utan problem, och jag spelade normal volym på P3 när det slutade funka, skitskumt

152 Inlägg
23 februari 2011
de fenomenet fick ja med när ja la ett steg i skuffen med kablar fram till stereon och skarvade på dom på original kablarna ut till dörrarna. kopplade tillbaka till original och då funkade det klockrent igen.
Jag har inte den modellen med originalsteg under passagerar sätet fram.

24 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Jävligt skummt, aja, bara å göra orginal igen då  sad

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 februari 2011
Du har inget LP-filter på steget som är igång då? Isf, stäng av det.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

152 Inlägg
24 februari 2011
F4S4N skrev:
Du har inget LP-filter på steget som är igång då? Isf, stäng av det.

provade allt som gick. ingen skillnad. antar att ts inte pillade på steget när han körde och lyssnade på p3:P

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 februari 2011
10-1567 skrev:
Okej som frågan lyder så hem från jobbet här om dagen vid normalt lyssnande, så bara tvärdog all diskant i bilen, låter numera bara mellanregister och en jävla massa bas, Finns det något Orginalslutsteg inbyggt i bilen någon stans som driver högtalarna uppe på instrumentpanelen? så jag har kopplat är Från sterion med lågnivå till steget i skuffen, och sen från steget fram till sterion igen med en massa kablar som jag sen kopplat på, på sladdarna efter sterion ut till alla dörrar, Varför gör den så häär ???   Låter som en gammal rör radio ...  och har kopplat på en högtalare direkt på steget och det låter normalt med diskant och allt så det är inte det i skuffen som har gett upp, måste vara något mellan sterion och högtalarna ??

Är i akut behov då det inte är kul att åka bil och enbart lyssna på bas och mycket dovt mellanregister !!

Förstår inte riktigt hur du har kopplat. Från lågnivån på stereon till stegen och sedan från steget direkt ut i dörrar osv?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

24 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
F4S4N skrev:
Förstår inte riktigt hur du har kopplat. Från lågnivån på stereon till stegen och sedan från steget direkt ut i dörrar osv?

jajjemensan, fast från stegen och direkt tillbaka till sterion, och sen kopplat på sladdarna som kommer från steget till dom som igentligen kommer ut från sterions höger å vänster osv. alltså klippt dom normala högtalarutgångarna från streion och kopplat på sladdarna till steget smile

Och om jag kopplar en högtalare direkt på steget där bak så låter det normalt, dvs med diskant och mellanregister.

24 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
Okej, har kopplat tillbaka allt orginal = ingen skillnad, och letat igenom hela jävla bilen efter ett slutsteg men inte hittat något, värkar ju vääääldigt osanolikt om alla diskanter skulle brinna samtidigt ?!

87 Inlägg
9 mars 2011
Fick samma problem i min. visade sig att de va en kabel som gick emot plåten så de blev störningar på nåt sätt. så alla högtalare dog på samma gång. Testa sätt eltejp över alla kontakter i dörrarna så får du se om de löser sig smile

24 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
hur får man loss dörrsidorna då ? ^^

87 Inlägg
9 mars 2011
Du behöver bara lossa på högtalarna och sen tejpa stiften, annars kan de vara att nån kabel gått av nånstans. testa koppla ur dom en och en. och se om de blir nån skillnad.

Sök