2740
Sök

Laddtrycket ökar till det dubbla ibland! vad kan det bero på? saab 9-5 2.0t

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
9 mars 2011
#21
FreddeLi skrev:
UhrJr skrev:
Det går inte att säga vad det är som är trasigt, då det kan vara flera olika faktorer som gör detta.
Men som tidigare nämt, luftmassemätare. Jätte enkelt att testa den, koppla bara loss kontakten till den. Den sitter bakom höger framlykta.

okejokej! så du menar att om jag kopplar ur den så ska bilen gå ordentligt? tongue ifall den nu är trasig villsäga tongue kommer inte styrsystemet få spel om man kör utan lmm? tongue

MVH

Det som händer är att den slutar att mäta luften och går istället på en färdig mapp i styrsystemet med förbestämda värden.
Det gör att bilen inte kan anpassa effekten lika bra till olika temperaturskillnader, tryck osv osv. Alltså inget att köra med i längden, utan bara på prov.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#22
UhrJr skrev:
FreddeLi skrev:
UhrJr skrev:
Det går inte att säga vad det är som är trasigt, då det kan vara flera olika faktorer som gör detta.
Men som tidigare nämt, luftmassemätare. Jätte enkelt att testa den, koppla bara loss kontakten till den. Den sitter bakom höger framlykta.

okejokej! så du menar att om jag kopplar ur den så ska bilen gå ordentligt? tongue ifall den nu är trasig villsäga tongue kommer inte styrsystemet få spel om man kör utan lmm? tongue

MVH

Det som händer är att den slutar att mäta luften och går istället på en färdig mapp i styrsystemet med förbestämda värden.
Det gör att bilen inte kan anpassa effekten lika bra till olika temperaturskillnader, tryck osv osv. Alltså inget att köra med i längden, utan bara på prov.

aa okej, då är jag med smile följaktligen så är det LMM som är trasig OM bilen går som den ska med LMM urkopplad? tongue

MVH

edit: är det bara på en kort provrunda man ska köra med den urkopplad eller går det bra att göra det i några dagar? är som sagt ganska sällan fenomenet dyker upp så för att vara helt säker så kanske man borde prova under en längre period?
Senast redigerat av FreddeLi (9 mars 2011)


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
9 mars 2011
#23
FreddeLi skrev:
UhrJr skrev:
FreddeLi skrev:

okejokej! så du menar att om jag kopplar ur den så ska bilen gå ordentligt? tongue ifall den nu är trasig villsäga tongue kommer inte styrsystemet få spel om man kör utan lmm? tongue

MVH

Det som händer är att den slutar att mäta luften och går istället på en färdig mapp i styrsystemet med förbestämda värden.
Det gör att bilen inte kan anpassa effekten lika bra till olika temperaturskillnader, tryck osv osv. Alltså inget att köra med i längden, utan bara på prov.

aa okej, då är jag med smile följaktligen så är det LMM som är trasig OM bilen går som den ska med LMM urkopplad? tongue

MVH

edit: är det bara på en kort provrunda man ska köra med den urkopplad eller går det bra att göra det i några dagar? är som sagt ganska sällan fenomenet dyker upp så för att vara helt säker så kanske man borde prova under en längre period?

Precis, den bör gå som den ska när lmm är urkopplad.

Det finns ju ett till alternativ; hitta en god vän som har en 9-5a eller 9-3 med T7 som du får låna luftmassemätaren av ett par dagar.

Kör du länge med den urkopplad så kommer motorlampan tändas. Kör så lite som möjligt med den urkopplad.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#24
UhrJr skrev:
FreddeLi skrev:
UhrJr skrev:

Det som händer är att den slutar att mäta luften och går istället på en färdig mapp i styrsystemet med förbestämda värden.
Det gör att bilen inte kan anpassa effekten lika bra till olika temperaturskillnader, tryck osv osv. Alltså inget att köra med i längden, utan bara på prov.

aa okej, då är jag med smile följaktligen så är det LMM som är trasig OM bilen går som den ska med LMM urkopplad? tongue

MVH

edit: är det bara på en kort provrunda man ska köra med den urkopplad eller går det bra att göra det i några dagar? är som sagt ganska sällan fenomenet dyker upp så för att vara helt säker så kanske man borde prova under en längre period?

Precis, den bör gå som den ska när lmm är urkopplad.

Det finns ju ett till alternativ; hitta en god vän som har en 9-5a eller 9-3 med T7 som du får låna luftmassemätaren av ett par dagar.

Kör du länge med den urkopplad så kommer motorlampan tändas. Kör så lite som möjligt med den urkopplad.

okej, ska undersöka det om att låna LMM smile

men om vi säger att jag kör 2 mil om dagen i snitt och låter den vara urkopplad ett par dagar? om den då har gått korrekt under den tiden så kan jag ju känna mig säker på att jag hittat felet smile

MVH


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
9 mars 2011
#25
FreddeLi skrev:
UhrJr skrev:
FreddeLi skrev:

aa okej, då är jag med smile följaktligen så är det LMM som är trasig OM bilen går som den ska med LMM urkopplad? tongue

MVH

edit: är det bara på en kort provrunda man ska köra med den urkopplad eller går det bra att göra det i några dagar? är som sagt ganska sällan fenomenet dyker upp så för att vara helt säker så kanske man borde prova under en längre period?

Precis, den bör gå som den ska när lmm är urkopplad.

Det finns ju ett till alternativ; hitta en god vän som har en 9-5a eller 9-3 med T7 som du får låna luftmassemätaren av ett par dagar.

Kör du länge med den urkopplad så kommer motorlampan tändas. Kör så lite som möjligt med den urkopplad.

okej, ska undersöka det om att låna LMM smile

men om vi säger att jag kör 2 mil om dagen i snitt och låter den vara urkopplad ett par dagar? om den då har gått korrekt under den tiden så kan jag ju känna mig säker på att jag hittat felet smile

MVH

Ja det är inte hela världen. Kör på och återkom smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#26
UhrJr skrev:
FreddeLi skrev:
UhrJr skrev:

Precis, den bör gå som den ska när lmm är urkopplad.

Det finns ju ett till alternativ; hitta en god vän som har en 9-5a eller 9-3 med T7 som du får låna luftmassemätaren av ett par dagar.

Kör du länge med den urkopplad så kommer motorlampan tändas. Kör så lite som möjligt med den urkopplad.

okej, ska undersöka det om att låna LMM smile

men om vi säger att jag kör 2 mil om dagen i snitt och låter den vara urkopplad ett par dagar? om den då har gått korrekt under den tiden så kan jag ju känna mig säker på att jag hittat felet smile

MVH

Ja det är inte hela världen. Kör på och återkom smile

tack så mycket för hjälpen! ska prova det så återkommer jag sen!
funderade på en sak till, det kan inte vara magnetventilen som spökar? hur kontrollerar jag den isåfall? smile

MVH


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
9 mars 2011
#27
FreddeLi skrev:
UhrJr skrev:
FreddeLi skrev:

okej, ska undersöka det om att låna LMM smile

men om vi säger att jag kör 2 mil om dagen i snitt och låter den vara urkopplad ett par dagar? om den då har gått korrekt under den tiden så kan jag ju känna mig säker på att jag hittat felet smile

MVH

Ja det är inte hela världen. Kör på och återkom smile

tack så mycket för hjälpen! ska prova det så återkommer jag sen!
funderade på en sak till, det kan inte vara magnetventilen som spökar? hur kontrollerar jag den isåfall? smile

MVH

Jo det kan vara den också, men det är så sällan det är det så jag gissar på lmm.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#28
UhrJr skrev:
FreddeLi skrev:
UhrJr skrev:

Ja det är inte hela världen. Kör på och återkom smile

tack så mycket för hjälpen! ska prova det så återkommer jag sen!
funderade på en sak till, det kan inte vara magnetventilen som spökar? hur kontrollerar jag den isåfall? smile

MVH

Jo det kan vara den också, men det är så sällan det är det så jag gissar på lmm.

okej då satsar vi på det först! som sagt, återkommer om några dagar med utvärdering big_smile


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#29
Hej igen!
i morse innan jag körde hemifrån kopplade jag loss LMM. efter knappt en mil så flyger laddet i höjden igen när jag gasar på hmm stannar för att plocka upp en kompis och passar samtidigt på att koppla in LMM igen. kör ytterligare 2mil med LMM inkopplad och då helt plötsligt går bilen som den ska, antar att detta var en tillfällighet......

så, vad är nästa steg i felsökningen? wg-armen? magnetventil? vakumslangar? backventiler? hmm

MVH Fredrik


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
10 mars 2011
#30
FreddeLi skrev:
Hej igen!
i morse innan jag körde hemifrån kopplade jag loss LMM. efter knappt en mil så flyger laddet i höjden igen när jag gasar på hmm stannar för att plocka upp en kompis och passar samtidigt på att koppla in LMM igen. kör ytterligare 2mil med LMM inkopplad och då helt plötsligt går bilen som den ska, antar att detta var en tillfällighet......

så, vad är nästa steg i felsökningen? wg-armen? magnetventil? vakumslangar? backventiler? hmm

MVH Fredrik

vad menar du med "laddet i höjden"? Vad visar klockan?

Det kan vara sååå mycket saker.
Trasig bränslepump, igensatt bränslefilter, trasig bränsletrycksregulator, magnetventil, tändkassett mm mm mm mm.. Enklast är att lämna in bilen, tyvärr.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#31
UhrJr skrev:
FreddeLi skrev:
Hej igen!
i morse innan jag körde hemifrån kopplade jag loss LMM. efter knappt en mil så flyger laddet i höjden igen när jag gasar på hmm stannar för att plocka upp en kompis och passar samtidigt på att koppla in LMM igen. kör ytterligare 2mil med LMM inkopplad och då helt plötsligt går bilen som den ska, antar att detta var en tillfällighet......

så, vad är nästa steg i felsökningen? wg-armen? magnetventil? vakumslangar? backventiler? hmm

MVH Fredrik

vad menar du med "laddet i höjden"? Vad visar klockan?

Det kan vara sååå mycket saker.
Trasig bränslepump, igensatt bränslefilter, trasig bränsletrycksregulator, magnetventil, tändkassett mm mm mm mm.. Enklast är att lämna in bilen, tyvärr.

som mest 1.1bar även med LMM bortkopplad. kan i princip säga att exakt samma sak sker som på filmen även när LMM är bortkopplad.

okej! misstänkte att det kunde vara så tråkigt sad finns det något jag kan göra själv för att utesluta vissa fel? hört talas om att man kan blåsa/suga i vissa av slangarna till magnetventilen för att kontrollera om den fungerar? är det  något du känner till?

tack för all hjälp smile

MVH


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
10 mars 2011
#32
FreddeLi skrev:
UhrJr skrev:
FreddeLi skrev:
Hej igen!
i morse innan jag körde hemifrån kopplade jag loss LMM. efter knappt en mil så flyger laddet i höjden igen när jag gasar på hmm stannar för att plocka upp en kompis och passar samtidigt på att koppla in LMM igen. kör ytterligare 2mil med LMM inkopplad och då helt plötsligt går bilen som den ska, antar att detta var en tillfällighet......

så, vad är nästa steg i felsökningen? wg-armen? magnetventil? vakumslangar? backventiler? hmm

MVH Fredrik

vad menar du med "laddet i höjden"? Vad visar klockan?

Det kan vara sååå mycket saker.
Trasig bränslepump, igensatt bränslefilter, trasig bränsletrycksregulator, magnetventil, tändkassett mm mm mm mm.. Enklast är att lämna in bilen, tyvärr.

som mest 1.1bar även med LMM bortkopplad. kan i princip säga att exakt samma sak sker som på filmen även när LMM är bortkopplad.

okej! misstänkte att det kunde vara så tråkigt sad finns det något jag kan göra själv för att utesluta vissa fel? hört talas om att man kan blåsa/suga i vissa av slangarna till magnetventilen för att kontrollera om den fungerar? är det  något du känner till?

tack för all hjälp smile

MVH

Nej det är bara att testa och byta det som du kan. Lmm, tändkasset och magnetventil. Du kan testa att blåsa/suga i den lilla backventilen som sitter på slangen som går ut ur ventilkåpan. Men om den är trasig så får du motsatt effekt. För lite laddtryck alltså.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#33
UhrJr skrev:
FreddeLi skrev:
UhrJr skrev:

vad menar du med "laddet i höjden"? Vad visar klockan?

Det kan vara sååå mycket saker.
Trasig bränslepump, igensatt bränslefilter, trasig bränsletrycksregulator, magnetventil, tändkassett mm mm mm mm.. Enklast är att lämna in bilen, tyvärr.

som mest 1.1bar även med LMM bortkopplad. kan i princip säga att exakt samma sak sker som på filmen även när LMM är bortkopplad.

okej! misstänkte att det kunde vara så tråkigt sad finns det något jag kan göra själv för att utesluta vissa fel? hört talas om att man kan blåsa/suga i vissa av slangarna till magnetventilen för att kontrollera om den fungerar? är det  något du känner till?

tack för all hjälp smile

MVH

Nej det är bara att testa och byta det som du kan. Lmm, tändkasset och magnetventil. Du kan testa att blåsa/suga i den lilla backventilen som sitter på slangen som går ut ur ventilkåpan. Men om den är trasig så får du motsatt effekt. För lite laddtryck alltså.

okejokej, ska höra mig för lite om någon har t7-delar man kan låna och testa med smile
du ska ha stort tack för hjälpen iaf smile

MVH



Sök