3350
Sök

Större turbo v40 t4 och passande grenrör ?

12 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
hej behöver byta turbo på min v40 t4 98 och skulle bli tacksam för lite ideer om detta och om någon vet någon turbo som passa bult on eller om någon vet vart dom säljer grenrör som passa eller till och med ha något kul liggans smile ska även moner större ic som jag redan har och dump har även skaffat en soppa regulator om det skulle behövas smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
15 mars 2011
19T är poppis på t4:orna
finns anpassade agg dessutom som passar bulton på grenröret
http://www.turbomeck.se/19T-volvo-s-v-40

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 mars 2011
Growe skrev:

Anpassade till vadå?  #5 avgashus på en 19T blir pankaka även om det mekansikt passar.

nofucknoride skrev:
hej behöver byta turbo på min v40 t4 98 och skulle bli tacksam för lite ideer om detta och om någon vet någon turbo som passa bult on eller om någon vet vart dom säljer grenrör som passa eller till och med ha något kul liggans smile ska även moner större ic som jag redan har och dump har även skaffat en soppa regulator om det skulle behövas smile

Nu vart det väldigt mycket på en gång.  Detta är väldigt basic och det finns färdiga recept som fungerar. Välj bort krimskrams så som regulatorer och dumpar hit och dit, det blir inget bra.

http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

14 373 Inlägg
15 mars 2011
torpis skrev:
Growe skrev:

Anpassade till vadå?  #5 avgashus på en 19T blir pankaka även om det mekansikt passar.

att passa på orginal grenerör

turbo lär snurra som den ska annars hade dom inte kunnat sålt dom

sen vad avgastempen blir låter jag vara osagt smile

även om det är litet avgashus så lär det ge mer effekt än ett 14t som är orginal

förövrigt passar ej 5:ans avgashus fysiskt på turbon
så någon anpassning måste dom gjort med avgashuset
Senast redigerat av Growe (15 mars 2011)

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 mars 2011
Growe skrev:

tja, eller så har de helt enkelt inte koll och säljer någonting de inte har en aning om hur det fungerar.  Om jag inte minns fel så stod det 450hk i specen till deras turbo till en början.

Intressant kan ju vara att efterlysa någon med denna turbo och bromspapper.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 mars 2011
Att man säljer en hårdare WG till den tyder också på att mottrycket är högre och WG vill tjuvöppna. =obra, i synnerhet i kombination med E85 som trollar bort alla spikningar

12 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
mest intreserad av att veta en turbo som är större och passar orginal grenröret eller någon som är bra och fall det fins andra grenrör osv men tack så länge smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 mars 2011
nofucknoride skrev:
mest intreserad av att veta en turbo som är större och passar orginal grenröret eller någon som är bra och fall det fins andra grenrör osv men tack så länge smile

Absolut!  Vad har du för effektmål?

12 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
har inte tänkt så jätte mkt på det för igentligen är ja mer för att bygga utsenede på bilen men man är ju också gas glad men ekonimn är ju inte det högsta  heller men runt 300 hadde ju inte varit fel anlednigen till att jag byta turbo är för orginaett att slut och tar olja och om jag ändå ska dit och skruva vill jag passa på att höja efekten lite med smile

14 373 Inlägg
15 mars 2011
torpis skrev:
Growe skrev:

tja, eller så har de helt enkelt inte koll och säljer någonting de inte har en aning om hur det fungerar.  Om jag inte minns fel så stod det 450hk i specen till deras turbo till en början.

Intressant kan ju vara att efterlysa någon med denna turbo och bromspapper.

jepp frågan är hur dom anpassat avgashuset för att få det att passa

jag har testat att montera ett 7:ans avgashus på ett 14t aggregat och det är inte möjligt
då avgashuset har större diameter på 7:ans än orginal 5:ans på 14t

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 mars 2011
Det finns faktiskt #7hus till 14T, sitter på 2.4T V70 om jag inte minns fel. Dock med fel fläns för att passa X40.

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 mars 2011
nofucknoride skrev:
har inte tänkt så jätte mkt på det för igentligen är ja mer för att bygga utsenede på bilen men man är ju också gas glad men ekonimn är ju inte det högsta  heller men runt 300 hadde ju inte varit fel anlednigen till att jag byta turbo är för orginaett att slut och tar olja och om jag ändå ska dit och skruva vill jag passa på att höja efekten lite med smile

Du ser ju i länkarna du fått hur man gör, fuska fungerar INTE, då smäller man spisen direkt.

14 373 Inlägg
15 mars 2011
torpis skrev:
Det finns faktiskt #7hus till 14T, sitter på 2.4T V70 om jag inte minns fel. Dock med fel fläns för att passa X40.

det har du rätt i jag testade typ alla avgashus jag såg typ 50st utan att ett enda passade =/

tydligen låg det inget ltt avgashus där smile

man kan lika gärna köra med ett riktigt grenrör direkt inte direkt några bortkastade pengar och kunna bulta dit ett agg med 7:ans hus

så får man lite flöde på köpet smile

14 373 Inlägg
15 mars 2011
torpis: har du någon koll hur man bör göra med vvt?
har en v40 98:a med 01:ans 2.0T spis och tänkte svetsa vvt eller finns det något bättre sätt?
krav att ta bort vvt ventilen eller kan man ha den kvar?

köpte bilen oförskämnt billigt men den ska bara säljas för den 5:E cyl fattas ;-)
och det är bara vvt drevet som stoppar allt

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 mars 2011
Har du provat utan att göra något åt drevet? Det brukar aldrig strula, om du inte skall klämma massa pulver

14 373 Inlägg
16 mars 2011
torpis skrev:
Har du provat utan att göra något åt drevet? Det brukar aldrig strula, om du inte skall klämma massa pulver

problemet är att jag inte har någon vvt styrning på 98:ans motor orginal och det är den elen som sitter på motorn smile

på 5:orna säger dom att man alltid ska svetsa av någon anledning
har tittat på drevet och enligt min uppfattning kan inte drevet röra sig om man inte backar motorn eller fyller utrymmet med olja
men är rätt osäker eftersom man bara kört x40 men aldrig skruvat dom

största problemet är att man får ta över efter ett spån som inte hade hundra koll ens vid instaltionen så det sitter fel tempgivare och lite sånt där smått och gott
men man vill inte skrota nya motorn det första man gör
då den gamla fick närkontakt med ventil mot kolv smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 mars 2011
Growe skrev:
problemet är att jag inte har någon vvt styrning på 98:ans motor orginal och det är den elen som sitter på motorn smile

Jo det förstår jag, men är det ett problem i själva verket? Sitter vvt-ventilen kvar utan kontakstycket i så motsvarar det ju vilken fas2 som helst med kabelbrott vilket sannolikt leder till att kammen står i normalläge och du förlorar de förbättrade miljöegenskaperna som det innebär att förskjuta kammen vid exempelvis tomgång/låglast

Sök