16 mars 2011
Trådstartare
Tjena har en 525tds -95 som jag köpte för ett tag sen som förmodligen hade rasad topp för jag luftade kylsystemet en miljon gånger men de bubblade lik förbannat ur expansionskärlet och luktade avgaser av glykolen, så ja fick tag i en komplett motor från en 98- årsmod som rullat 21k mil, som ja slängde i och bytte mellan allt förutom spridarna som satt på nya motorn, och när ja startar nu efter att ja bytt motor, så till att börja med, så måste ja glödga kanske 5-10 gånger samt gnugga startmotor i kanske 10 sek samt hålla full gas innan den ens tänder till, så när den väl tuffat igång så går den klockrent, men så fort ja släpper gasen så tväääääär dör den, finns inte en suck av tomgång, de bubblar ganska friskt kring 2 spridare (runt gängorna till toppen) och de blir lite blött kring 2 andra, alltså 2 spridare som är torra, kan detta ha någon generell betydelse för tomgången? jag har pratat med bmw och dom säger att den borde nästan ändå ha tomgång tyckte dom.... vad kan de hela bero på???
kan de vara luft kvar i dieseln som ja inte fått ur riktigt? för jag lättade på de två främre rören till spridarna och körde igång den och vred igen dom när bilen fortfarande gick, men när jag vrider på tändningen så pumpen från tanken pumpar till dieselpumpen på motorn så ser jag att de kommer bra mycket luft innan de kommer diesel. kan detta ha med saken att göra?
Pumpen är rätt inställd med 0.93 i lyft så den ska inte pumpa fel tycker ja.
sen till nästa problem, den nya motorn beter sig exakt likadant som den förra med kylvattnet, de bubblar hej o hå i expansionskärlet, sen röken som kommer ut ur luftslangen är tät och KRITVIT så inni helvete,har ju hört att oförbrännd diesel blir vit vid förångning, men hur kommer det då in diesel i glykolen???? de luktar som sagt inte bara glykol ur ångan som kommer, kan de va så att ja köpte en motor med samma fel??? tycker de vore väääldigt långsökt om de skulle vara så. men är de någon som har råkat ut för samma sak eller har något nys om vad de kan bero på?
fick ett tips om att glykol kan passera spridarna och är dom då otät så kanske de kommer ut diesel i glykolen? men ja vet inte ja. de kanske bara är på lastbilar?
Något tips?!? blir fan snart heeeeeelt tokig på denna bil!
Extremt tacksam för svar och hyllar samt dubbar denne mannen till min personliga GUD som lyckas lösa problemen och bjuder den gärna på en kaffe och en monster stor tårta för hjälpen!!
Mvh Tobias