4332
Sök

Volvo c70 T5 -00 hackar/bluddrar

9 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Hejsan!

Åkte hem från jobbet och drog på lite på växlarna, när jag låg på ca 4500 Rpm på 4 växel så började bilen hacka väldigt frekvent, ungefär som om man åker över Räfflad väg som finns på motorvägar.

Och nu kan jag inte dra på på någon växel så for jag kommer upp i ca 0,7 Bar turbo tryck / 3000 Rpm så börjar hackandet.

Öppnade motorhuven för att ta en titt och såg att en jod kabel hade lossnat från ett fäste på motorn, dock gav detta ingen skillnad när jag sate på den igen!

Är helt nollställd på vad felet kan vara !

Tacksam för hjälp

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
16 mars 2011
Ryck ut stiften å kolla.
Annars kanske tändspolarna bråkar ?

Jord som ramlar bort är riktigt obra för vissa styrsystem så hoppas drivstegen till tändningen inte fått stryk.
Var det enda jordningen som fanns på motorn ?

9 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Tack för svar!

Nej det finns 2 jodningar, får testa att byta tändstift på den också!

9 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Bilen går fel fritt om man kör lungt med den! men så fort man försöker att gasa på så uppstår problemet!

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
16 mars 2011
Ja det var tur att det fanns två, då har nog inget elektriskt i nån box brunnit iaf.

Ja då är det nog tändningen som bråkar. Gnistan måste ju ha mera kräm under laddtryck (som kommer med lite tur när man gasar) och där nånstans så börjar det gå fel.

Hade en gammal 9000 med halvrutten spole som gick finfint till ungefär 0,6 bar, men allt efter där så blev det världskrig i motorn ungefär, hack hack.

Men börja med stift iaf. Sen kanske lite dyrare steget byta spolarna.

9 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Tack så mycket för hjälpen. skall testa detta imorgon när man vaknar efter jobbet!

9 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
Hade inne den på verkstad idag, dom mätte upp på spolarna, och det var en spole som var kaputt!

Sök