2505
Sök

Besiktning 1månad om man får ombess?

3 059 Inlägg
17 mars 2011
#21
Clintan66 skrev:
Brains skrev:
Clintan66 skrev:
Får du ombesiktning på något Anes, så är det riktigt att det egentligen ska fixas snarast.
Men som jag skrev innan att det "stämmer". Du får köra en månad.

Kör du sedan in igen och gjort vid enbart någon 2:a, så får du ytterligare 1 månad på dig.

Kommer du sedan in en 3:e gång, får du enbart en vecka på dig att fixa felet/felen.

4:e gången ska det vara fixat dagen efter.



Det är inga problem ang eventuell polis osv. Du håller på att fixa den och väntar på delar. Du har 30 dagar på dig osv och detta kan han/hon aldrig säga emot.
För din bil är ju inget vrak som mer eller mindre ramlar ihop.

• Fordonet har underkänts – ny besiktning måste utföras
Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet
mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade.
Fordonet
måste genomgå en ny besiktning senast det datum som
angivits i rutan för besiktningsresultat.
I stället för att låta Bilprovningen utföra efterkontroll kan, en
av Swedac, ackrediterad verkstad reparera felet och intyga åtgärden
(inom sitt ackrediteringsområde). Om fordonet varken
besiktigats eller intygats av ackrediterad verkstad inom angiven
tid inträder automatiskt körförbud.
Vid underkännandet gäller normalt att automatiskt körförbud
inträder efter en månad. För fordon som underkänns för
tredje gången i följd, är dock denna tidsfrist endast en vecka.
Observera att detta gäller oavsett hur lång tid det förfl utit mellan
de underkända besiktningarna!
Vid automatiskt körförbud får man köra kortast lämpliga väg
till verkstad för reparation eller till Bilprovningen för besiktning.


Precis som jag skrev. Inlägget som Brains skickat in här är om man ska hård dra allting och vara paragraf noga.
Jag förstod att du fråga från början att det var Elmia som syftet med det hela var.
Din bil är någorlunda okej. Inte så att lamporna pekar åt olika håll (1 ner i marken och den andre letar vildsvin i åkern). En någorlunda okej bil.

Som det står klart och tydligt "Inte mer än nödvändigt" "Den ska fixas inom den angivna tiden du fått på dig osv".

Det tacksamma här i deras skrift är att det finns massor med kryphål och du kan därför använda bilen de 30 dagar du fått på dig. De kan inte ge dig ytterligare en ombesiktning osv. !!!Körförbud!!! visst, men då ska bromsar och bilen allmänt vara i så dåligt skick (trafikfara helt enkelt).

Skulle du bli stoppad är du självklart på väg att hämta saker till det som ska fixas. Du är på väg till en verkstad. Du ska sälja bilen osv. Bara avgöra själv vad som passar för stunden.

Har själv råkat ut för detta ex antal gånger för just aluminium vinge där de malt på om att det ska fixas snarast osv. Jag har vid de tillfällen svarat att den ska besiktigas den och den datum. De har inte kunnat göra något mer. För de kan inte ge dig kortare tid än 30 dagar för ombesiktning. Det finns inget avtal mellan er och enligt lag har du 30 dagar på dig.

Du kan köra i lugn och ro dessa 30 dagar smile

Riktigt sås står det ju inte... det står:  "inte använda fordonet
mer än vad som är nödvändigt
för att få felen åtgärdade"
Det är ganska stor skillnad.. Ska man bara tolka halva meningar så visst är dte fritt fram o köra 30 dagar..
Men, skulle polisen vilja efter att stoppat dig får dom ge böter om du ej fixat felen..
Och även om du fixat felen dag 1 av 30 så får du inte köra hur du vill efter att dom är fixade.. utan då ska bilen köras in för ombesiktning snarast.. dock inom 30 dagar..
Om man ska hård-dra det asså.. Jag vet att du kommer skriva att man kugnt kan köra o en massa sånt men det är inte det som de handla om..
Senast redigerat av Smajly (17 mars 2011)


261 Inlägg
18 mars 2011
#22
Smajlys svar är klockrent!

Dessutom kommer knappast någon att gå på att man kör tvärs över landet för att "hämta delar".


För några år sedan körde en del med att man åkte en resa på x antal mil och när man blev stoppad sa man att man hade besiktningstid  vid slutdestinationen.Många försökte använda denna idé och köra med sina "körförbudsbilar".Men flera fick böter för att Polisen kontrollerade om man hade bes. tid på aktuellt ställe.

4:e gången ska det vara åtgärdat dagen efter är rent påhitt.Finns ingen sådan regel!
Man har 2 månader på sig att åtgärda felen från en kontrollbes.Första månaden har fordonet inte körförbud men den andra har det körförbud.Om man väljer att besikta utan att åtgärda felen,eller enbart laga vissa fel, kan man skjuta körförbudet framför sig 1 månad i praktiken alltså.Men kan göra hur många efterontroller som helst under 2 månader men efter 3:e gången har man bara 1 vecka på sig innan körförbud inträder.Detta kommer hålla på ända tills fordonet är godkänt!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 mars 2011
#23
Peppes Bodega skrev:
Dessutom kommer knappast någon att gå på att man kör tvärs över landet för att "hämta delar".

om det krävs för att få bilen fixad varför inte???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

261 Inlägg
18 mars 2011
#24
För jag tror inte att man "köper" förklaringen när man inte får köra mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade.Men det är vad jag tror,som sagt.

519 Inlägg
18 mars 2011
#25
vad säger försäkringsbolagen igentligen om man krockar och kör runt på en massa 2:or.?

Bilmekaniker
805 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#26
ingenting antar jag, sålänge den inte har körförbud

2 624 Inlägg
18 mars 2011
#27
jo. Det blir högre självrisk och man får allmänt mindre hjälp av dom sålänge du inte har lagat tvåorna. smile polisen och f-bolaget är ju inte dumma! smile


2 011 Inlägg
18 mars 2011
#28
AnesN skrev:
ingenting antar jag, sålänge den inte har körförbud

Sant: Tänkte inte skriva mer i denna frågan, för jag tycker allt är förklarat redan. Men men smile

Ang Försäkring: De kan inte ändra på detta pga du har någon 2:a. Finns många faktorer som spelar roll i detta.
Som skrivet tidigare ang tidsfristen du har på dig innan körförbud inträder:, så är det mycket som spelar in här också. (De kan inte räkna med att allt och alla har pengar liggandes för att renovera dagen efter eller inom en vecka som exempel. Även eventuell verkstad ska ha tid som exempel).

Därför som jag även nämnde med kryphålen i skriften.

Som Smajly påpekade i sin skrift "Och även om du fixat felen dag 1 av 30 så får du inte köra hur du vill efter att dom är fixade.. utan då ska bilen köras in för ombesiktning snarast.. dock inom 30 dagar.."

Det finns mycket som kan hindra dig från att ombesiktiga snarast...Penga brist, Tids brist, Ingen annan bil och den jag har behöver jag osv. Finns inget som heter att den måste in dagen efter den är klar, däremot måste den in innan tidsramen du fått på dig. Annars körförbud.

Som även Peppes Bodega skrev: "Dessutom kommer knappast någon att gå på att man kör tvärs över landet för att "hämta delar".  Också då skriften i paragrafen "Du får inte använda fordonet
mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade".   Finns ingen som kan tala om för någon annan vad som är nödvändigt. Vill Anes hämta saker i Jönköping, så har han all rätt till det om han anser det vara nödvändigt för att få bilen lagad i tid innan körförbud inträder.

Peppes Bodega nämner även ang 4:e gången osv. Som jag nämnt tidigare 1:a, 2:a, 3:e och 4:e gången. Du kan inte köra in 4 gånger i rad med samma 2:or, men det är så det fungerar om man visar att man lagat eller försöker laga bilen. Kan vara en 2:a som jävlas med dig som exempel handbroms bak och då är det de tidsramar som jag nämnt tidigare som gäller.

Även det andra som är nämnt "För några år sedan körde en del med att man åkte en resa på x antal mil och när man blev stoppad sa man att man hade besiktningstid  vid slutdestinationen.Många försökte använda denna idé och köra med sina "körförbudsbilar".Men flera fick böter för att Polisen kontrollerade om man hade bes. tid på aktuellt ställe".

Är inget som har med denna saken att göra och kör de med en bil med körförbud, får de böter pga det är förbjudet att framföra ett fordon som har körförbud.

Allt handlar om simpel logik. Anes besiktigar: Får 2 stycken 2:or (Avgasvärden/ Dåligt mönster bakdäck). Annars är bilen i körbart skick. Får 30 dagar på sig att fixa till problemen. Han får använda bilen till den datum. Däcken rekomenderas att byta så snart som möjligt eftersom böter är ganska uppenbart om polis stoppar honom. Av olika anledningar väljer Anes att inte byta däcken, blir stoppad, får böter och 30 dagar på sig att betala. De frågar om avgasvärdena är fixat? Nej! Det ska fixas när jag köpt sakerna som behövs och kommit hem.
Avgasvärden är inget som är någon Trafik fara, men däcken är. Polis kan ge böter för däcken, men inte för avgas värden. Han/hon kan inget göra pga Anes har redan ombesiktning ang avgasvärdena. Däcken i denna frågan är som sagt en helt annan sak, för det är lag på tillräckligt mönsterdjup.
Senast redigerat av Clintan66 (18 mars 2011)

Inte farten som dödar. Det är stoppen

261 Inlägg
18 mars 2011
#29
Du ska ju inte tro att du kan komma och besiktiga bilen med samma 2:or fyra gånger i rad hos oss.
(Jobbar du med bes?)

Varför kan man inte komma med det?
Visst kan man fortsätta att ha samma fel gång efter gång.Men däremot får man bara en veckas tidsfrist innan körförbud inträder efter 3:e gången.Samt att det blir fullständig kontrollbes. efter 2 månader från första besöket.
Men även då kan man ha samma fel igen.Förklara gärna hur du menar:)

2 011 Inlägg
18 mars 2011
#30
Peppes Bodega skrev:
Du ska ju inte tro att du kan komma och besiktiga bilen med samma 2:or fyra gånger i rad hos oss.
(Jobbar du med bes?)

Varför kan man inte komma med det?
Visst kan man fortsätta att ha samma fel gång efter gång.Men däremot får man bara en veckas tidsfrist innan körförbud inträder efter 3:e gången.Samt att det blir fullständig kontrollbes. efter 2 månader från första besöket.
Men även då kan man ha samma fel igen.Förklara gärna hur du menar:)

Den meningen skulle inte vart med och är nu borttagen.
Svaret på din fråga är Nej, men jag har gjort.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

3 059 Inlägg
18 mars 2011
#31
Clintan66 skrev:
Allt handlar om simpel logik. Anes besiktigar: Får 2 stycken 2:or (Avgasvärden/ Dåligt mönster bakdäck). Annars är bilen i körbart skick. Får 30 dagar på sig att fixa till problemen. Han får använda bilen till den datum. Däcken rekomenderas att byta så snart som möjligt eftersom böter är ganska uppenbart om polis stoppar honom. Av olika anledningar väljer Anes att inte byta däcken, blir stoppad, får böter och 30 dagar på sig att betala. De frågar om avgasvärdena är fixat? Nej! Det ska fixas när jag köpt sakerna som behövs och kommit hem.
Avgasvärden är inget som är någon Trafik fara, men däcken är. Polis kan ge böter för däcken, men inte för avgas värden. Han/hon kan inget göra pga Anes har redan ombesiktning ang avgasvärdena. Däcken i denna frågan är som sagt en helt annan sak, för det är lag på tillräckligt mönsterdjup.

Nej, läs på pappret. Felen ska åtgärdas snarast möjligt och bilen ska ombesiktas snarast möjligt dock inom 30 dagar för att inte få körförbud.
Det står ingenstans att du har 30 dagar på dig att fixa felen.. det står snarast möjligt eller kanske tillomed omgående.

Märker att det inte är lönt att fortsätta skriva här i tråden.. kommer alltid att finnas dom som inte kan läsa innantill.. det är en sak vad man gör, vad kompisar gör, vad mossan gör, vad mormor gör..bla bla bla bla och en sak vad som står i regelverket.
Nu var det fakta TS efterfrågade och inte egna upplevda händelser/fantasier..

Clintan66 >> När jobbade du på bilprovning? Inte var det i Landskrona väl? Måste ha missat dig varje gång.. 3 ggr om året. Har 3 gamla polare som jobbar där o dom har vatt där i evigheter.
Senast redigerat av Smajly (18 mars 2011)


Muttley
18 mars 2011
#32
Jag var nära att få böter för några år sen för att jag använde bilen när jag hade en 2a. Litet läkage på avgasröret. Polisen var rätt arg. Men jag hade faktiskt tur. Då de faktiskt kom en mer intressant polsk lastbil som de ville ta hand om. Men jag skulle köra raka vägen hem.

För övrigt är ju fel avgasvärden lite av miljöbrott. Men hade varit skoj om de funnit nån polis som dragit hårt på de och bötat smile

Men de är en väldigt enkel sak att läsa sig till.  2:or = fixa bilen besiktiga och sen kör.

3 059 Inlägg
18 mars 2011
#33
tkd_rille skrev:
Jag var nära att få böter för några år sen för att jag använde bilen när jag hade en 2a. Litet läkage på avgasröret. Polisen var rätt arg. Men jag hade faktiskt tur. Då de faktiskt kom en mer intressant polsk lastbil som de ville ta hand om. Men jag skulle köra raka vägen hem.

För övrigt är ju fel avgasvärden lite av miljöbrott. Men hade varit skoj om de funnit nån polis som dragit hårt på de och bötat smile

Men de är en väldigt enkel sak att läsa sig till.  2:or = fixa bilen besiktiga och sen kör.

Exakt.. Och råkar man sen bli stoppad av en lättlurad polis så betyder inte det att man FÅR köra.. bara att man KAN och det är en jevla stor skillnad.

Det är ju som sagt fakta som TS eftersöker.. inte personliga eller polares upplevelser.


Muttley
18 mars 2011
#34
Smajly skrev:
tkd_rille skrev:
Jag var nära att få böter för några år sen för att jag använde bilen när jag hade en 2a. Litet läkage på avgasröret. Polisen var rätt arg. Men jag hade faktiskt tur. Då de faktiskt kom en mer intressant polsk lastbil som de ville ta hand om. Men jag skulle köra raka vägen hem.

För övrigt är ju fel avgasvärden lite av miljöbrott. Men hade varit skoj om de funnit nån polis som dragit hårt på de och bötat smile

Men de är en väldigt enkel sak att läsa sig till.  2:or = fixa bilen besiktiga och sen kör.

Exakt.. Och råkar man sen bli stoppad av en lättlurad polis så betyder inte det att man FÅR köra.. bara att man KAN och det är en jevla stor skillnad.

Det är ju som sagt fakta som TS eftersöker.. inte personliga eller polares upplevelser.

Ja men de finns otroligt många trådar om det. Och i de flesta finns även länkat till besiktningsprotokollets BAKSIDA. Inte en jävel läser det. Utan de frågar här. De är inte så svårt och söka.

3 059 Inlägg
18 mars 2011
#35
tkd_rille skrev:
Smajly skrev:
tkd_rille skrev:
Jag var nära att få böter för några år sen för att jag använde bilen när jag hade en 2a. Litet läkage på avgasröret. Polisen var rätt arg. Men jag hade faktiskt tur. Då de faktiskt kom en mer intressant polsk lastbil som de ville ta hand om. Men jag skulle köra raka vägen hem.

För övrigt är ju fel avgasvärden lite av miljöbrott. Men hade varit skoj om de funnit nån polis som dragit hårt på de och bötat smile

Men de är en väldigt enkel sak att läsa sig till.  2:or = fixa bilen besiktiga och sen kör.

Exakt.. Och råkar man sen bli stoppad av en lättlurad polis så betyder inte det att man FÅR köra.. bara att man KAN och det är en jevla stor skillnad.

Det är ju som sagt fakta som TS eftersöker.. inte personliga eller polares upplevelser.

Ja men de finns otroligt många trådar om det. Och i de flesta finns även länkat till besiktningsprotokollets BAKSIDA. Inte en jävel läser det. Utan de frågar här. De är inte så svårt och söka.

Kan inte mer än hålla med dig !



Sök