3051
Sök

Hög motortemp = dålig vattenpump?

VW-nörd
38 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Jo det är så att motorn i Golfen (GTI 8v -85) går lite varmare än "perfekt" temperatur. Istället för att vattentempen ligger precis på mitten på mätaren så ligger den strax över. Och det är på vintern. Hur varm kommer den gå på sommaren liksom?! Det känns som att problemet kommer och går lite grann, men det kanske beror på körstilen.

För kör jag på höga varv (kring 3000) så är det inga problem, då ligger temperaturen stabilt på mitten. 3000 varv på femman eller treans växel kvittar, den ligger på mitten. Så jag har funderat, kan det vara vattenpumpen som är kass?

Kan nämna att bilen drar lite grann vatten, eller snarare tror jag att det läcker. För INGET tyder på att toppackningen är sönder, har t.o.m mätt kompression som är EXAKT lika stor på alla cylindrar. Så vad tror ni, är vattenpumpen kass, eller kan det vara så att trycket i systemet är för dåligt pga läcka?

Bytte kylarvatten för ett tag sen, och spolade rent kylarn. Det var INGEN skit i kylarn, så jag tror att hela systemet mår bra i övrigt. Termostaten är det väl inget fel på heller.

Detta är inget jättestort problem egentligen, men jag vill inte behöva köra på höga varv hela sommarn för att tempen ska va rätt!

187 Inlägg
20 mars 2011
Tappar den kupe´värmen på tomgång? Låter som vattenpumpen iaf..

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

VW-nörd
38 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Det har jag inte testat/tänkt på. Ska göra det nästa gång jag kör bilen

Sök