2411
Sök

Volvo 855 t5R 94a lambda lampan och en pil börjar blinka efter mycket körande! Hjälp sökes

15 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej nu är det så att jag har bytt växellägesgivaren som sitter på lådan. Innan jag bytte den så blinkade oranga pilen och lambda lampan lös. Men efter bytet gick bilen skit bra och lådan växla kanon fint!
Men nu i dag började pilen blinka och lambda lampan börja lysa fter det. Vet inte vad de kan vara efter en heldags körande så början pil fan blinka igen. sportläget och ekonomi funkar inte som det ska och när pilen blinkar slirar lådan.

Men frågan är om lådan är skit eller om de är någon justering? hjälp mig har hållt på med det här allt för länge nu!


Forummoderator
18 011 Inlägg
21 mars 2011
#2
VolvoMicke_89 skrev:
Hej nu är det så att jag har bytt växellägesgivaren som sitter på lådan. Innan jag bytte den så blinkade oranga pilen och lambda lampan lös. Men efter bytet gick bilen skit bra och lådan växla kanon fint!
Men nu i dag började pilen blinka och lambda lampan börja lysa fter det. Vet inte vad de kan vara efter en heldags körande så början pil fan blinka igen. sportläget och ekonomi funkar inte som det ska och när pilen blinkar slirar lådan.

Men frågan är om lådan är skit eller om de är någon justering? hjälp mig har hållt på med det här allt för länge nu!

Om som du säger "Lådan växla kanonfint" för att sedan lacka ur och börja tända lampor på din instrumentpanel så känns det ju som felet är av elektrisk art och lådan i sig är ok. Ska se om jag har nån Haynes till "Åttfemti" i hyllan...

Mvh
Alex

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

876 Inlägg
21 mars 2011
#3
hade samma problem på min,det visade sig att den gick i i nödläge för att skonalådan


Forummoderator
18 011 Inlägg
21 mars 2011
#4
Rayya skrev:
hade samma problem på min,det visade sig att den gick i i nödläge för att skonalådan

Japp. Jag är lite av en "Automatlådenörd" så även om jag i detta fall inte vet vad som hänt så verkar det som lådan som tidigare påpekats gått i nödläge. Eller "limp home" fast i automatlåde-version.

Prova: Sätt på och stäng av tändningen 5 ggr. Kan hjälpa.

Lådan ska ha producerat nån form av felkod. Googla det! Fick själv upp nån sida med hur man läser av felkoder. Olja och filter behövs bytas med jämna mellarum. När var det senast? Hur långt har lådan/bilen rullat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 822 Inlägg
21 mars 2011
#5
LÄS AV FELKODERNA för om pilen till automatlådan blinkar så finns det en eller flera felkoder lagrade och motorelektroniklampan börjar lysa bara för att pilen till automatlådan blinkar.

Så här skrev jag i en annan tråd om hur man gör:
Christian S skrev:
Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.




Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.



Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6


Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
Detta är från början taget från FAQ på http://forum.turboperformanceclub.com

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

15 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#6
Dieselsmurfen skrev:
VolvoMicke_89 skrev:
Hej nu är det så att jag har bytt växellägesgivaren som sitter på lådan. Innan jag bytte den så blinkade oranga pilen och lambda lampan lös. Men efter bytet gick bilen skit bra och lådan växla kanon fint!
Men nu i dag började pilen blinka och lambda lampan börja lysa fter det. Vet inte vad de kan vara efter en heldags körande så början pil fan blinka igen. sportläget och ekonomi funkar inte som det ska och när pilen blinkar slirar lådan.

Men frågan är om lådan är skit eller om de är någon justering? hjälp mig har hållt på med det här allt för länge nu!

Om som du säger "Lådan växla kanonfint" för att sedan lacka ur och börja tända lampor på din instrumentpanel så känns det ju som felet är av elektrisk art och lådan i sig är ok. Ska se om jag har nån Haynes till "Åttfemti" i hyllan...

Mvh
Alex

Tack för svaret ja tycker också att det borde vara nå elektriskt skit.


Forummoderator
18 011 Inlägg
21 mars 2011
#7
VolvoMicke_89 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
VolvoMicke_89 skrev:
Hej nu är det så att jag har bytt växellägesgivaren som sitter på lådan. Innan jag bytte den så blinkade oranga pilen och lambda lampan lös. Men efter bytet gick bilen skit bra och lådan växla kanon fint!
Men nu i dag började pilen blinka och lambda lampan börja lysa fter det. Vet inte vad de kan vara efter en heldags körande så början pil fan blinka igen. sportläget och ekonomi funkar inte som det ska och när pilen blinkar slirar lådan.

Men frågan är om lådan är skit eller om de är någon justering? hjälp mig har hållt på med det här allt för länge nu!

Om som du säger "Lådan växla kanonfint" för att sedan lacka ur och börja tända lampor på din instrumentpanel så känns det ju som felet är av elektrisk art och lådan i sig är ok. Ska se om jag har nån Haynes till "Åttfemti" i hyllan...

Mvh
Alex

Tack för svaret ja tycker också att det borde vara nå elektriskt skit.

Jo. Vissa tycker det suger, vissa vill veta vad som hänt! Hoppas du skriver vad som hänt med lådan sen! Själv kan jag inte hjälpa dig mer! Men vill veta! För framtida bruk, som man säger...

Mvh
Alex

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

15 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#8
Christian S skrev:
LÄS AV FELKODERNA för om pilen till automatlådan blinkar så finns det en eller flera felkoder lagrade och motorelektroniklampan börjar lysa bara för att pilen till automatlådan blinkar.

Så här skrev jag i en annan tråd om hur man gör:
Christian S skrev:
Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.




Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.



Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6


Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
Detta är från början taget från FAQ på http://forum.turboperformanceclub.com


Kanon bra de där:) jag fick bara fram 322 nu. Men nu blinkar inte pilen? det är just bara när man kör den varm kollade tidigare på andra forum. Och lärde mig då att vrida på nyckeln tills pilen va borta och det funkar ett tag tills man kör den varm. Och angående givaren så är den beg som jag hitta på en skrot vet inte hur känsliga dom där är.

Men fast pilen slutar så kan sporten och ekonomi ligga omvänd att eko går den som på sport och sport går den som på ekonomi om du förstår?


15 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#9
Dieselsmurfen skrev:
VolvoMicke_89 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Om som du säger "Lådan växla kanonfint" för att sedan lacka ur och börja tända lampor på din instrumentpanel så känns det ju som felet är av elektrisk art och lådan i sig är ok. Ska se om jag har nån Haynes till "Åttfemti" i hyllan...

Mvh
Alex

Tack för svaret ja tycker också att det borde vara nå elektriskt skit.

Jo. Vissa tycker det suger, vissa vill veta vad som hänt! Hoppas du skriver vad som hänt med lådan sen! Själv kan jag inte hjälpa dig mer! Men vill veta! För framtida bruk, som man säger...

Mvh
Alex

Ja självklart skriver direkt felet fixar sig hehe. så kanske alla lär sig något nytt hehe. Får tacka så mycket ändå!


15 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#10
Rayya skrev:
hade samma problem på min,det visade sig att den gick i i nödläge för att skonalådan

Okej jo jag vet hörde de tidigare att de går i nödprogram men vad var felet på din?


15 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#11
Funderade på om ett olje byte i lådan skulle kunna göra susen? Och om det är lådan som är slut så funderade jag lite på är det en speciell låda eller skulle en från en GLT funka?

Och en sista sak bilen verkar inte gå riktigt bra när man ger full gas men kan de vara lambda lampan?

Tacksam för svar Hade bra gott folk


94 Inlägg
24 mars 2011
#12
Hade liknande fel på min 855, där va det glapp någon stanns mellan spaken o till givaren på lådan då när man körde, som nu i vintras o skulle ner för backar o ville inte köra så snabbt så slängde jag i först 3an o sen lågväxen o putra ner för backen o sen när det planade ut o jag satte den i D igen kunde pilen plötsligt börja blinka, slutade inte förens jag stängde av o starta o stängde av o starta o stängde av o drog reglachet fram o bak o sen tryckte in TRACS o starta o stängde av o starta så kunde pilen sluta blinka.

Annars fick jag vänta någon timme o testa på nytt o då kunde det bara va starta den o allt fungera kanon.

Även när man körde vanligt flera mil o sen kunde den gå in helt plötsligt under någon min o sen bara sluta blinka.

Glapp i kablarna kan jag tänka mig även på den beg du köpte, lika bra o köpa en ny, kostar inte allt för mycke.

o även spola ut lådan skulle göra dunder smile
Senast redigerat av Hasselhoff666 (24 mars 2011)

Måste man så måste man.


Sök