2757
Sök

Öppet luftfilter till T4, kan de skada?

23 december 2006
Trådstartare
Hej e sugen på ett simota öppet filter till min VV40 t4a. Är det någon som har ntt att säga om det? tycker jag läser både bra och dåliga saker. Kan det skada motorn på något sätt? Är det viktigt med värmeavskiljare? Har hört att filteret ska sitta stabilt.
Om man kör med det några månader kan det hända farliga grejer då=) hehe

238 Inlägg
23 december 2006
Har aldrig hört att det har skadat motorn

JP Samlare

73 Inlägg
23 december 2006
jag kör med öppet filter på min, och det har funkat bra hittills iaf big_smile

1 268 Inlägg
23 december 2006
möjligen att det kan skada om smutsen tränger in men är det tätt å renar bra så e det lugnt....

23 december 2006
Trådstartare
hej tack för tippsen , men ja läste någonstans att de kan va dåligt för Turbon hmm

177 Inlägg
23 december 2006
gå in på www.x40nordic.com och kolla forumet wink

845 Inlägg
23 december 2006
ska inte skada om de inte kommer in smuts..

79 Inlägg
23 december 2006
En grejj som skulle kunna hända är att det släppe filterolja från filtret och sätter sig på tråden i LMM så att den brinner av i värsta fall. (Det resulterar i att motorn inte kan varva mer än ett visst varvtal och går dåligt).

Att skärma av är aldrig fel! Orginal så får motorn luft utifrån, men sätter du på öppetfilter så är det lätt hänt att du tar varmluft i motorrummet, vilket resulterar i effektförlust.

Apexi har ett mycket bra torrfilter som inte behöver oljas in (Då slipper du riskera att LMM tar skada)
Senast redigerat av Badass (23 december 2006)

23 december 2006
Trådstartare
tack!smile

5 710 Inlägg
25 december 2006

MVH Jonas
..............

31 Inlägg
25 december 2006
Jag skulle satsa på ett öppet insatsfilter till orginalburken OM jag skulle köpa något alls. Jag skulle satsa på ett BRA torrfilter så man slipper risken med att olja följer med ner och fastnar på lmm som inte alls tycker om olja och bilen går kasst! Har man öppet filter med avskärmningsvägg ska man vara medvetet om att inluftens temeratur är mycket högre och då tappar effeft. Tror det var Powerchip som testade genom att mäta inne i luftfiltret på orginalburk och öppet med avskiljare. skillnaden var 20 grader och det är mycket. Jämför hur bilen går om det är 20grader varmt ute eller om det är 0

//JK

Att vara tvåa är att vara första förloraren

Sök