2493
Sök

Besiktning av "chippad" volvo 940 Ltt

157 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Var och köpte mig ett projekt vilket är tänkt som långtidsprojekt.
Det är en Volvo 940 Ltt -96 med b230fk, m90 och 1031 axel.
bilen är chippad med hi-tunings steg 2 chip samt fulltryckswastegateklocka och pysventil.

Min fråga är om det blir problem med avgasvärdena osv för att man har chip och högre ladd än orginal?
Hur gör ni med 3-4-500hk ?

Vore tacksam för svar då jag tänkt sätta mig och köpa hem allt jag behöver motormässigt.
Mvh Michael


429 Inlägg
21 mars 2011
#2
Allt beror på hur bra skick motor är i, katalysator och hur bilen är mappad osv.

Går få bra avgasvärden på en motor som har 500hk.
Men då får man inte ha en för vass kamaxel så den vandrar på tomgång för då är det nästan omöjligt att få bra avgasvärden.

I min 940 kanske det är runt 300 och gått igenom 2år nu med de grejer jag kör med nu...
Men sen är det inte godkändt att öka effekten så mycket så man kan få anmärkning på effekt ändrad.
Så det är mer än avgasvärderna du behöver bekymmra dig för...


157 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#3
när jag tänker på det så är det så att bilen varit lika trimmad i kanske 3-4år (vet då kompisar haft bilen innan) och det har inte varit någonting på de bespapprena. bilen har gått ca 23k.
Men kanske är värt att sätta i orginalchippen och sänka laddet till original inför bes då kanske?

jonas 740 skrev:
Allt beror på hur bra skick motor är i, katalysator och hur bilen är mappad osv.

Går få bra avgasvärden på en motor som har 500hk.
Men då får man inte ha en för vass kamaxel så den vandrar på tomgång för då är det nästan omöjligt att få bra avgasvärden.

I min 940 kanske det är runt 300 och gått igenom 2år nu med de grejer jag kör med nu...
Men sen är det inte godkändt att öka effekten så mycket så man kan få anmärkning på effekt ändrad.
Så det är mer än avgasvärderna du behöver bekymmra dig för...


287 Inlägg
21 mars 2011
#4
jag körde med BSR steg 3 enligt deras fakta 205 hk funkat i besiktingen i 2 år inte ett ord eller ja"värst va bra den går hur många häst?" "hahaha jo 135 vilda=)


429 Inlägg
21 mars 2011
#5
Micke3 skrev:
när jag tänker på det så är det så att bilen varit lika trimmad i kanske 3-4år (vet då kompisar haft bilen innan) och det har inte varit någonting på de bespapprena. bilen har gått ca 23k.
Men kanske är värt att sätta i orginalchippen och sänka laddet till original inför bes då kanske?

jonas 740 skrev:
Allt beror på hur bra skick motor är i, katalysator och hur bilen är mappad osv.

Går få bra avgasvärden på en motor som har 500hk.
Men då får man inte ha en för vass kamaxel så den vandrar på tomgång för då är det nästan omöjligt att få bra avgasvärden.

I min 940 kanske det är runt 300 och gått igenom 2år nu med de grejer jag kör med nu...
Men sen är det inte godkändt att öka effekten så mycket så man kan få anmärkning på effekt ändrad.
Så det är mer än avgasvärderna du behöver bekymmra dig för...


Allt beror på vem som besiktar bilen. Man kan ha tur eller otur...
Min bil besiktade jag med tonade rutor fram med urdragen säkring i regn o 5 grader ute, 1,4bars laddtryck, större turbo, bytt bromsar osv och han sa inte ett ljud för utom att han inte fick upp rutorna fram tongue


157 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#6
Okej, får väl köra med lite k-sprit och fixa katt osv och ställa ner ladd så kanske jag klarar mig tongue

Gendich skrev:
jag körde med BSR steg 3 enligt deras fakta 205 hk funkat i besiktingen i 2 år inte ett ord eller ja"värst va bra den går hur många häst?" "hahaha jo 135 vilda=)


157 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#7
Okej, men ja får väl som sagt slänga i en flaska k-sprit, fixa katt och ställa ner laddet.

jonas 740 skrev:
Micke3 skrev:
när jag tänker på det så är det så att bilen varit lika trimmad i kanske 3-4år (vet då kompisar haft bilen innan) och det har inte varit någonting på de bespapprena. bilen har gått ca 23k.
Men kanske är värt att sätta i orginalchippen och sänka laddet till original inför bes då kanske?

jonas 740 skrev:
Allt beror på hur bra skick motor är i, katalysator och hur bilen är mappad osv.

Går få bra avgasvärden på en motor som har 500hk.
Men då får man inte ha en för vass kamaxel så den vandrar på tomgång för då är det nästan omöjligt att få bra avgasvärden.

I min 940 kanske det är runt 300 och gått igenom 2år nu med de grejer jag kör med nu...
Men sen är det inte godkändt att öka effekten så mycket så man kan få anmärkning på effekt ändrad.
Så det är mer än avgasvärderna du behöver bekymmra dig för...


Allt beror på vem som besiktar bilen. Man kan ha tur eller otur...
Min bil besiktade jag med tonade rutor fram med urdragen säkring i regn o 5 grader ute, 1,4bars laddtryck, större turbo, bytt bromsar osv och han sa inte ett ljud för utom att han inte fick upp rutorna fram tongue


7 274 Inlägg
21 mars 2011
#8
Fixa en katt och dra ner på laddtrycket, avgastestet ska du klara sålänge bilen fungerar som den ska.
Ser ingen mening med att försöka "fuska" sig genom ett test som bilen ska kunna klara om den fungerar korrekt.
Annars kan du nog börja felsöka istället för att leka med k-sprit etc.


157 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#9
Jo jag får väl göra så. men måste jag byta ut chippen tror ni?


287 Inlägg
21 mars 2011
#10
eller sätt på orginal burken på luftfiltret vet inte om det bara e jag men fan va dåligt en chipad bil går med orginal luftfilter. dock antar jag att du fur förlite luft och kanske att avgasvärdena höjs


7 274 Inlägg
21 mars 2011
#11
Micke3 skrev:
Jo jag får väl göra så. men måste jag byta ut chippen tror ni?

Sålänge som den som har gjort chipet vet vad han höll på med så ska det inte vara några bekymmer alls.


157 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#12
Har hi-tuning.com:s steg 2 till 940 fulltrycksturbo.
http://hi-tuning.com/item_list.php?main … mp;lang=se
Har även pratat med peter på hi-tuning och han verkar kunna sin sak. kan en jävla massa.

Brains skrev:
Micke3 skrev:
Jo jag får väl göra så. men måste jag byta ut chippen tror ni?

Sålänge som den som har gjort chipet vet vad han höll på med så ska det inte vara några bekymmer alls.


77 Inlägg
25 mars 2011
#13
Du skulle behållt 240n helt enkelt... wink Du har väl OBD2 diagnostikuttag? Då kan dem ju kolla om bilen är chippad om dem vill. Jag ska besikta en -98 idag, jag bytte ut chippen för säkerhets skull. Men tror inte att dem gör det, men lika bra att vara säker.


173 Inlägg
25 mars 2011
#14
volvofidde skrev:
Du skulle behållt 240n helt enkelt... wink Du har väl OBD2 diagnostikuttag? Då kan dem ju kolla om bilen är chippad om dem vill. Jag ska besikta en -98 idag, jag bytte ut chippen för säkerhets skull. Men tror inte att dem gör det, men lika bra att vara säker.

hur kan man kolla med obd utaget om den är chipad går väll inte att gå in med datorn o kolla om den är de?...

jag har besiktat min med både extraktor större turbo o viking chip o de har alldrig vart något problem förutom att de skickar ut bilen på sladd från besiktningen men de kan ja tåla för att den ska gå igenom smile

1 567 Inlägg
25 mars 2011
#15
940 har ingen OBD2 innan 96
Min gick igenom med 3"avgas chip och öppen dump. 10-20liter bensin och 2 flaskor k-sprit gör susen
Hadde pysventil på min med men den tog jag bort innan.

Och nej dom kan inte se om det sitter ett chip i.
Senast redigerat av 940R (25 mars 2011)

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

7 274 Inlägg
25 mars 2011
#16
volvofidde skrev:
Du skulle behållt 240n helt enkelt... wink Du har väl OBD2 diagnostikuttag? Då kan dem ju kolla om bilen är chippad om dem vill. Jag ska besikta en -98 idag, jag bytte ut chippen för säkerhets skull. Men tror inte att dem gör det, men lika bra att vara säker.

Nej det kan dom inte alls kolla.


77 Inlägg
25 mars 2011
#17
Det är ganska nytt och det gäller främst dieslar vad jag har hört...


77 Inlägg
25 mars 2011
#18
Är nog härifrån jag fått det: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 15&p=1 Men det verkar ju vara lite lulligt.



Sök