3714
Sök

Köpråd volvo 850 t5

47 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#1
hejsan har sökt och sökt men hittar inga bra trådar för den information jag vill ha men jag skulle vilja veta de allmäna felen på 850 t5 modellerna, hörde något om elfel på bilar före -95 och dåliga lådor på bilar före -96. är det något annat att tänka på?
helst vill ja ju köpa en -96 sedan av det jag nu vet men dom är så svåra att få tag på och en 855 vill jag inte ha även om det kryllar av dom. men hur allvarligt är det med lådorna och elfelen på t ex en -94? kommer förmodligen göra en steg 1 uppgradering på bilen också.


8 251 Inlägg
12 mars 2011
#2
Elfelen vette fasen vad det skulle kunna vara. 94 ocgh äldre är inte mer drabbad av elfel än dem nyare. Större delen av elesystemet är detsamma i alla.

Och det där med dåliga lådor var bilar tillverkade 92 +93 utan turbo. Dessa återkallades och fick lådorna fixade 94. Och visst gjordes lådorbna om 96, men man gjorde inte ett dugg åt den känsligaste delen i lådan utan bytte ingående xel vilket väl förvisso är bra men inte det största bekymret som sagt. Och ska du bara ha steg 1 spelar det ingen som helst roll vilken årsmodell det är på lådan, det är skicket på den som spelar roll.


47 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#3
hörde av en kompis far att hans kompis som jobbar på verkstad dom gjorde tydligen inte annat än att byta lådor i 850 bilar mellan 92 och 95, vet ju dock inte hur mycket sanning det ligger i det men det oroar ju helt klart.

sen hur oroad bör man va om bilen gått mellan 25 och 30k mil? ja jag vet att allt beror på men generellt.


8 251 Inlägg
12 mars 2011
#4
billet skrev:
hörde av en kompis far att hans kompis som jobbar på verkstad dom gjorde tydligen inte annat än att byta lådor i 850 bilar mellan 92 och 95, vet ju dock inte hur mycket sanning det ligger i det men det oroar ju helt klart.

sen hur oroad bör man va om bilen gått mellan 25 och 30k mil? ja jag vet att allt beror på men generellt.

Om han nu verkligen finns och verkligen byter lådor på löpande band så har det inte så mycket med konstruktionen att göra, utan mer ägare som misshandlar grejjerna. Och som vanligt när det gäller info som kommer från nån flera led bort så är det sällan nåt att bry sig i.

Generellt behöver man inte vara orolig.


47 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#5
att han finns är det verkligen inga tvivel på det vet jag sen *byter* han inte utan bytte under 850ins era. men ja som du säger så beror det ju på föraren men endå så borde ju växellådan hålla för lite stryk, jämför bara med bmws lådor som tål vad som helst. jaja får kolla vidare, tack för infon


8 251 Inlägg
13 mars 2011
#6
billet skrev:
att han finns är det verkligen inga tvivel på det vet jag sen *byter* han inte utan bytte under 850ins era. men ja som du säger så beror det ju på föraren men endå så borde ju växellådan hålla för lite stryk, jämför bara med bmws lådor som tål vad som helst. jaja får kolla vidare, tack för infon

Aha, jag läste fel inser jag nu. Jo, men att lådorna byttes på löpande band då beroedde ju på återkallningen som sagt. Och dem lådor som byttes ut satt inte ens i turbomodellerna som fick den uppdaterade varianten direkt.

Ingen låda tål vad som helst. Man lär ju göra skillnad på att tåla vridmoment/effekt och att tåla ren misshandel. Lådor som tål starka motorer finns det massor, men gör några felväxlingar så kan det vara slutåkt med den lådan sen. Tittar man på lådorna i 850 så hänger dem med långt i effekt, men börjar man växla fel och dona så tar det inte lång stund innan det rasar.


47 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#7
aha på så vis alltså, ja då vart det ju lite lättare att hitta något då.

nej självklart skrotar man ju lådan om man börjar sleva efter gröt för jämnan men ja om det nu är så att lådorna hänger med långt i effekt så var det ju bara bra nyheter.


1 079 Inlägg
15 mars 2011
#8
Köp du en 1995+så får du det rätta utseendet med baklysena med. Det handlar mer om att köpa rätt bil och komma ifrån "buskörda" bilar, men skulle nog försöka hitta en bil som någon äldre haft dvs undvik ungdomsbilar.

Rost kan du kolla i bakdörren vid bakkanten av tröskeln i skarven vid kjolarna, vanligt att fukt samlas där i hörnet på båda sidorna. Kolla även under där kan kondensvatten från AC rinna på skyddsplåten till avgassystemet (har jag för mig) Kolla även huven i framkant brukar kunna vara mkt stenskott där runt grillen. Likaså under list bakom framhjul och på framdörrarna brukar det kunna vara en del stenskott efter sidorna

Kolla även hur växellådan känns om det skrapar när du lägger i backen, eller om det går tungt att lägga i någon växel.

Lyftarna är också ett vanligt fel att de tickar länge innan motorn är varm, bästa är att få starta bilen som kall och höra hur mkt det låter och hur lång tid det tar för dom att tystna. Missljud i turbon är också något att lyssna på. Är bilen pystrimmad utan chip så lämna den bilen och leta efter en annan.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

47 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#9
tack så mycket för riktigt bra info! smile


Livsnjutare
207 Inlägg
29 mars 2011
#10
lånar tråden lite.

Vad är det för skillnad på 850 t5 -94 & 850 T5 -96 i utseende mässigt sätt? går
det att sätta på 96an baklampor på en 94 tillexempel?

513 Inlägg
29 mars 2011
#11
Dålig låda, köp en saab. Jag vet.
850 blev väl även återkallad för termostaten i stolarna efter att en del bilar börjat brinna då stolsvärmen inte slagit ifrån, givetvis usa.
Det är väl det elfel jag hört om.

Livsnjutare
207 Inlägg
29 mars 2011
#12
Melin82 skrev:
Dålig låda, köp en saab. Jag vet.
850 blev väl även återkallad för termostaten i stolarna efter att en del bilar börjat brinna då stolsvärmen inte slagit ifrån, givetvis usa.
Det är väl det elfel jag hört om.

men utseende mässigt i formen osv på kaross, är det samma på 94 som 96 förutom baklamporna? eller måste jag byta mer för att få det till att se ut som en 96 a ?

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
29 mars 2011
#13
Framlamporna skiljer väl med mellan 94 och 96? dom tidiga bilarnas front ser ju inte klok ut...


3 354 Inlägg
29 mars 2011
#14
R_fused skrev:
Framlamporna skiljer väl med mellan 94 och 96? dom tidiga bilarnas front ser ju inte klok ut...

94 o 96 har ju samma framlyktor. är 92 o 93 som hade de höga framlyktorna

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

8 251 Inlägg
29 mars 2011
#15
erichson skrev:
men utseende mässigt i formen osv på kaross, är det samma på 94 som 96 förutom baklamporna? eller måste jag byta mer för att få det till att se ut som en 96 a ?

Karossen är densamma. Det som skiljer är baklamporna och sidokjolarna. Kommer inte ihåg om dem byttes 96 eller 97.


Handledare
1 481 Inlägg
30 mars 2011
#16
erichson skrev:
lånar tråden lite.

Vad är det för skillnad på 850 t5 -94 & 850 T5 -96 i utseende mässigt sätt? går
det att sätta på 96an baklampor på en 94 tillexempel?

-94 och -96 har väl likadana baklampor. Det var på V70 -97 som de nya lamporna kom. De går att montera på en 855:a.

Ja jag avser kombin alltså. Sedanen vet jag inte.
Senast redigerat av saab_sonett (30 mars 2011)


* Voff voff *
10 654 Inlägg
30 mars 2011
#17
Enkel sammanställning gällande front och bakljus:

850 92-93: Samtliga har gamla fronten och gamla bakljusen (sedan)!
850 94: GLT och Turbo har nya fronten och övriga har gamla (undantaget Lillehammerbilarna!)!
850 95-97: Alla har nya fronten och sedan får nya bakljusen fr.o.m 95!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök