2432
Sök

Söker en stereoanläggning i värstingstuk

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 mars 2011
En kompis kör dubbla L5 12" i slutna lådor (kommer inte ihåg volymen) och så värst slöa tycker jag inte att dom är ändå. Vist det spelar inte som i min bil men dom hänger med i det mesta och spelar DJUPT!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 mars 2011
Varför inte välja element som klarar båda? Då slipper man välja....

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Avstängd
1 714 Inlägg
29 mars 2011
ChriZtoffer skrev:
En kompis kör dubbla L5 12" i slutna lådor (kommer inte ihåg volymen) och så värst slöa tycker jag inte att dom är ändå. Vist det spelar inte som i min bil men dom hänger med i det mesta och spelar DJUPT!

Just precis, det är slutet, inte portat.

Slutet blir rappare men man förlorar mkt pulver också, en sån kompromiss ska man inte behöva göra.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 mars 2011
Jag har då alltid föredragit slutet tack vare rappheten och den (oftast) jämna frekvensgången. Allt handlar inte alltid om ljudtryck. wink L5orna spelar faktist riktigt trevligt och med bra tryck trots sluten låda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 163 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Emilius skrev:
Hoaken skrev:
Emilius skrev:
Om du vill ha rapp bas så kolla så långt ifrån Kicker som möjligt..

Kickers fyrkanter är bra om du bara lyssnar på Lil' Wayne - Lollipop eller sinustoner.

Varför all denna hype med stora basar? Köp en giftig 10" istället!

ohh nej rapp bas har jag haft å söker nu den djupa långsamma basen , å hört kicker å dom kan endå spela hyyffsat rappt , å det duger för mig smile

Du skrev att du ville kunna spela någorlunda rappt i första inlägget,
jag vet inte riktigt hur Kicker blir i slutna eller mindre portade lådor men min erfarenhet av Solo-baric är att dem är förbannat fladdriga. Flera har använt sig av samma ord för att beskriva dem.

Visserligen hade jag en enorm låda (fortfarande inom Kickers rekommendationer) men jag menar hänger inte basen med i Promoes låtar då är det ju liksom inget att spela musik med, snarare burpa eller iallafall spela sinustoner/bastester..

Jag bytte iallafall från en L5 12" till en Soundstream T4 10" för jag vill kunna spela musik i min bil.

ahh kicker är rätt fladdriga håller med, dock spelar dom hyffsat iallafall om vi säger l5 10" så hänger dom på en bit faktiskt men jobbar djupare å det är ju ungefär så ja vill ha de:) .. satsar absolut inte på rappt det är bara kul å ha någorlunda rappt ibland , eller iallafall tänkte ja ha de så här denna gången smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Jag har då alltid föredragit slutet tack vare rappheten och den (oftast) jämna frekvensgången. Allt handlar inte alltid om ljudtryck. wink L5orna spelar faktist riktigt trevligt och med bra tryck trots sluten låda.

ahh såfall blir det antagligen kanske l5 10" *2 i kickers egna portade låda.. vet att den är ganska fladdrig men när jag provlyssnade så hängde den med i rätt så rappt men abnsolut inget avancerat ... men man lär sig av å prova så tänkte ha det så här denna gången .. möjligt ja tröttnar på det å byter å spelar mer cleant igen .. 

Mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 mars 2011
Tråden handlar om en anläggning i värstingstuk, varför pratas det då om två L5 10"are ?
Känns inte som att de basarna har i tråden att göra...?

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 mars 2011
Nej men med en budget på 8000kr för basar framsystem och slutsteg så blir det nog inte mycket mer "värsting".

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 468 Inlägg
29 mars 2011
Om vi pratar Små basar så kan jag rekomendera B2 ES-8 som är riktigt rapp, spelade 138 db tillsammans med 750 rms i 8 ohm med en sådan och det e riktigt bra för en 8a,
Men dom tillverkas inte längre och nu heter dom B2 ES-8 mk2 ist har ja för mig.

Dom snittar runt 1400:- STYCK och det e väldigt billigt så köp 2?

Detta är återigen Personligt tycke!

1 163 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
visst söker ja anläggning i värsting men endå så bra det kan bli för min budget... värsting kan man ju nästan aldrig bli? kan ju lägga nästan runt 100 000utan å vara värsting , så nu till de jag har planerat är ju kicker kanske l5 10or , vilket spelar på bra , absolut inte värst men klart bra bit över dugligt .

har en kickers egna låda med 2 st l5 10" på gång för en vettig summa, och om det nu blir den så behöver jag hjälp med vilka slutsteg.

Då är frågan vilket är att rekomendera till dom 2? å helst hade ja velat köra kicker rakt igenom , vet ej vad ni tycker om å blanda?

fråga 2. behöver ett framsystem 2 st 5.25or i dörrarna , möjligtvis 2 st bak som får monteras sådana fall vid bältet. samt slutsteg till det,

Så kom gärna med förslag nu för er som vill hjälpa till

mvh håkan

Avstängd
1 714 Inlägg
29 mars 2011
1. Värsting ja, nu vart jag förvirrad. 8000kr är ju vad ett bra slutsteg som orkar driva 2st L5 10" kostar ungefär.

2. Köp Kicker fyrkanter och testa, jag tror du kommer byta. Dem jag sett som behållt sina Kickerbasar längre stund är dem som kört DB-Drag med Solo-xor och jänkarna som sätter dem i ett slutet bagage på sina impala-cabar så man ändå inte hör basen.

1 131 Inlägg
31 mars 2011
Matade min gamla L7a 12" (sluten låda på ca 40-45L) med en bit över 1000w rms. Så satsa på ett steg som lämnar minst 1000 wrms i rätt antal ohm för basarna.

Kul att spela djupbas vilket l5 & l7orna kan leverera, men jag tröttnade rätt snabbt...
Visst den hängde med bra mkt bättre än polarens L7a i portad låda (likadant steg) men passade inte till all min musik.

Men köp och testa, smaken är ju olik som sagt smile

Ang framsystem så får du nog kika på ett ganksa "kraftigt" för att möta upp 2st L5or.
Kika begagnat är väl det bästa. Amega, något dyrare dls kit eller dylikt. (personliga favoriter...)

Ps. inget fel med att blanda... ifall det är bra grejer  dvs wink
Senast redigerat av Rigg0 (31 mars 2011)

1 163 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
Rigg0 skrev:
Matade min gamla L7a 12" (sluten låda på ca 40-45L) med en bit över 1000w rms. Så satsa på ett steg som lämnar minst 1000 wrms i rätt antal ohm för basarna.

Kul att spela djupbas vilket l5 & l7orna kan leverera, men jag tröttnade rätt snabbt...
Visst den hängde med bra mkt bättre än polarens L7a i portad låda (likadant steg) men passade inte till all min musik.

Men köp och testa, smaken är ju olik som sagt smile

Ang framsystem så får du nog kika på ett ganksa "kraftigt" för att möta upp 2st L5or.
Kika begagnat är väl det bästa. Amega, något dyrare dls kit eller dylikt. (personliga favoriter...)

Ps. inget fel med att blanda... ifall det är bra grejer  dvs wink

tack för ett seriöst svar:) får kika runt lite å se vad som dyker upp smile , va ute på premiär runda idag .. å så tråkigt ljud ... sålt allt så har 2 5.25or som lirar ... så kommer sluta med desperat köp verka d som , men l5 lådan är bokad , så behöver få fram slutsteg till de samt slutsteg till framsystem å lite diskanter nu:)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 mars 2011
Skulle säga att du blandar oavsett vad det står på prylarna. FÅ (om någon) har tillverkning av samtliga prylar på samma ställe = även om du köper märke XX när det gäller både basar & steg så kommer det i praktiken ändå vara olika märken.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

1 163 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Skulle säga att du blandar oavsett vad det står på prylarna. FÅ (om någon) har tillverkning av samtliga prylar på samma ställe = även om du köper märke XX när det gäller både basar & steg så kommer det i praktiken ändå vara olika märken.

tackar för det svaret:) , ska väll iallafall tänkte jag köra då basarna kicker, slutstegen i något märke, å högtalare i något , smile

451 Inlägg
31 mars 2011
Kan bara tillägga till diskussionen att du absolut bör testa att bygga en portad och en sluten för att jämföra med egna öron. Jag tappade totalt hakan över vilken skillnad det gjorde. (L5 15" 60 liter slutet VS 170 liter portat) Man hade ju förväntat sig stor skillnad men det var fan inte ens jämförbart. Rappheten har jag dock inte lagt märke till någon skillnad i.

1 163 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
Rigan skrev:
Kan bara tillägga till diskussionen att du absolut bör testa att bygga en portad och en sluten för att jämföra med egna öron. Jag tappade totalt hakan över vilken skillnad det gjorde. (L5 15" 60 liter slutet VS 170 liter portat) Man hade ju förväntat sig stor skillnad men det var fan inte ens jämförbart. Rappheten har jag dock inte lagt märke till någon skillnad i.

ahh kommer ha kickers egna låda med port , så du rekomederar såfall kanske å bygga en sluten till dom ? det kan man ju ta efter hand såfall å höra hur det spelar smile

Sök