3307
Sök

B230K tändningen bryts ? Går ojämt och smäller

3 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Min Volvo går verkligen ojämt. t.om på tomgång.
Efter vinterförvaringen bytte jag till ny´rotor , strömfördelarhatt,och tändstift, nya tändsladdar.
Men nu är det ngt som är fel, idag tog ja en tur utan problem för att sen 20 minuter senare åka på en ny tur då motorn knappt gick att få hem ( expolsioner i avgassystemet ) ( 1 km ) .

Tacksam för svar. smile

Edit. Tändningen slår av för ngn microdels sekund .   varför ?
Senast redigerat av Biaboy (3 april 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 april 2011
Kan vara är en slang, grannen lossade den ibland för att jävlas med en sur-kärring. Men hans bil gick inte så illa när han gjorde så.
Det låter som att fördelarlocket sitter snett, alternativt fel tändföljd.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Skulle felet ligga efter i strömfördelaren /fördelarlocket skulle inte min varvmätare ge konstant utslag. altså varvmätaren visar 0 för någon microsekund. fasst motorn i själva verket är i rörelse..

Någon givare som skulle kunna vara sönder eller någon löskontakt i ngn kabel till någon givare.?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 april 2011
Kan ju vara tändmodulen eller hallgivaren i fördelaren. Det är nog min bästa gissning, har aldrig haft någon med just K-motorn själv.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
4 april 2011
Varvräknaren brukar få signal från stift 1 (-) på tändspolen vad jag vet, vilket borde betyda att om varvräknaren helt plötsligt dippar medan motorn är igång så missar tändmodulen någon impuls eller så glappar det någonstans. Modulen i sin tur får signal från Hallgivaren inuti fördelaren. smile

Sök