Är nära på att köpa mig en Bmw 750 till sommaren, men eftersom jag tillhör den skaran som tycker att en bil utan manuell växellåda inte är någon bil, så har jag en fråga.
Finns det någon manuell låda och svänghjul som är bult-on till dessa motorer? (Med bult-on menar jag, mindre eller helt obefintliga modifieringar.
Är tacksam för svar, då det skulle vara fränt med en manuell Bmw 750.
Bmw 850csi är en "nästan M8" med manuell låda och en M-version av M70-tolvan kallad S70. En 750i med drivlina från denna vore absolut inte fel, hur enkelt det är att få tag på en sådan får du dock ta reda på själv.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Inge bra! Kommer bli massor med patrull eftersom motorns styrsystem är intregerat med lådan.
Jo, ut med lådan bara och tryck dit en manuell så du en Manuell 750 som aldrig mer kommer att starta. Bytet kan jag inte uttala mig om men att få alla elsystem att lira med nya lådan kommer att bli i princip omöjligt.
Det går sjuka mängder kablar i dessa bilar så jag avråder också!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Om bilen är registrerad efter 31/12 1992 så måste bilen klassas som ombyggt fordon för att kunna registreringsbesiktigas med byte från automatisk till manuell växellåda. För att kunna klassas som ombyggt fordon måste minst motor, växellåda och hela bromssystemet bytas. Normala regler angående avgascertifiering samt maxgränser för effekt och vridmoment gäller fortfarande.
Citat från SFRO:s hemsida:
SFRO skrev:
VÄXELLÅDSBYTE
Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.
I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.
I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).
Om bilen är registrerad efter 31/12 1992 så måste bilen klassas som ombyggt fordon för att kunna registreringsbesiktigas med byte från automatisk till manuell växellåda. För att kunna klassas som ombyggt fordon måste minst motor, växellåda och hela bromssystemet bytas. Normala regler angående avgascertifiering samt maxgränser för effekt och vridmoment gäller fortfarande.
Citat från SFRO:s hemsida:
SFRO skrev:
VÄXELLÅDSBYTE
Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.
I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.
I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).
Lär ju var det allra minsta problemet om inte ens bilen går att starta/köra
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Den enda lådan som passar är S6S560G och sitter bara i 850Csi som tidigare nämnts, du kan glömma den lådan. Ytterst sällan de säljs begagnade och då det händer är de svindyra 15-20K. Man kan köpa lådan ny, den kostar 40K. Sen tillkommer svänghjul och koppling 10K plus div smågrejor.
Ska du promt konvertera en 750 till manuell skulle jag rekommendera att svetsa om svepet på en annan lämplig låda. Lämpligvis den mindre S6S420G eller en låda från Borg Warner eller Tremec.
Inge bra! Kommer bli massor med patrull eftersom motorns styrsystem är intregerat med lådan.
Det är likadant på tex bmw 540 med automat men det är väldigt enkelt att kringå. Antingen chip eller bygla reläer. Enklaste är att chippa men är osäker på om det finns chip för det endamålet.. fekzen kan säkerligen ordna det.
DME och EGS kommunicerar inte märkvärt mycket heller. EGS läser mest av hur motorn går, känner den av kö så låser den 1an och startar på 2an tex.. Genererar DME allvarlig felkod så låser EGS lådan i växel 4... osv..