3509
Sök

Är din bil en fara?

1 200 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Skriver man in "faran" i sökfältet längst upp till höger, och väljer bilar, hittar man 291 stycken kraftigt varierande fordon vars ägare valt att kalla Gula faran, Röda faran, Vita faran, Rosa faran, Bruna faran (diarré?) osv.

Jag ber om ursäkt för de 291 tår jag eventuellt trampar på nu, men är det inte vansinnigt fantasilöst att kalla sin bil för [bilens färg] faran?

Om namnet skulle säga något mer om bilen än vilken färg den har kan jag förstå det, men bland sökresultaten hittar man allt från vråltrimmade tävlingsbilar till dåligt omhändertagna gamla personbilar.

Ser jag en bil som kallas faran kan jag inte låta bli att tänka "Jag vill döpa min bil, men jag är helt befriad från fantasi så den får heta Röda faran. Om den bara varit svart hade jag kunnat kalla den Black pearl, precis som det där häftiga skeppet i Disney-filmen från 2003... och precis som 165 andra bilar på Garaget"

Varför kallar folk sina bilar för Faran? Varifrån härstammar fenomenet?

Forummoderator
26 361 Inlägg
5 april 2011
..ungefär som att jag i din sits skulle säga "..nej nu ska jag ut och ta Livvakterna på en tur.."
Hur vettigt låter det? (Vet att bilen har varit med i filmen, men du förstår nog vad jag menar.)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 april 2011
Nej, men en heter "Aset", vilket borde vara ganska unikt, ska prova att söka sen tongue

Min moster hade förut en grön Toyota Starlet och körde tidningar med som i folkmun kallades "Gröna Faran". Tydligen en underskattad tidningsbil eftersom man utan problem når brevlådan från "fel" sida wink

I det fallet berodde det på att hon kort sagt körde som fan, och man gjorde bäst i att akta sig om man var ute med hunden på morgonen.

Edit: Finns två "Aset" upplagda före min och ytterligare två copycats. Järnspikar! sad
Senast redigerat av Andromeda (5 april 2011)

1 200 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
..ungefär som att jag i din sits skulle säga "..nej nu ska jag ut och ta Livvakterna på en tur.."
Hur vettigt låter det? (Vet att bilen har varit med i filmen, men du förstår nog vad jag menar.)

Livvakterna säger ju något väldigt konkret om bilen, eller hur? När jag pratar om den kallar jag den självklart inte för Livvakterna, utan det är snarare en mycket kort beskrivning av bilen. Man kommer ihåg den som "bilen som var med i Livvakterna". Läser man "Vita faran" förstår man att bilen är vit, men det ser man på bilden bredvid namnet. Är bilen farlig också, tro? roll

Andromeda skrev:
I det fallet berodde det på att hon kort sagt körde som fan, och man gjorde bäst i att akta sig om man var ute med hunden på morgonen.

Det är en förklaring jag kan förstå. Jag tvivlar dock på att alla ägare av "faran"-bilar kör som fan.

Forummoderator
26 361 Inlägg
5 april 2011
Definera konkret. "Livvakterna" är ett ting. En film. Så ska man hårddra det så är det nog inte så okej att ha det som smeknamn på sin bil, enligt reglerna på denna sida. Men för min del gör det inget. Intressant bil är det i alla fall.

Minns att min mor brukade kalla sin förra cykel för "blå faran", därför att den var just lite småfarlig. Och sen är det väl lite slanguttryck för nåt som man kanske har haft mycket äventyr med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 120 Inlägg
5 april 2011
Därför man kommer på ett vanligt svenskt ord som passar bilen och sen översätter det till japanska. Voilá och man är unik tongue

5 198 Inlägg
5 april 2011
personligen tycker jag att *Faran* namnen är bättre än  *Livvakterna.....

198 Inlägg
5 april 2011
Min bil fick namnet Flipper av en kompis. Hatthyllan ger ifrån sig ett delfinliknande ljud när man stänger bagaget... och den är gråmetallic.

Så, nej, den heter inte gråa faran smile

Archmage of the entire universe
281 Inlägg
5 april 2011
kallade min CRX för skabbrexxen. "skabb" syftar då på att den var så förbannat rostig tongue

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.

5 198 Inlägg
5 april 2011
Volvon är väl ett passande namn på...... en Volvo

mazda 323,an heter sportbilen
Senast redigerat av gamlingen (5 april 2011)

Forummoderator
18 038 Inlägg
5 april 2011
Vi har nästan alltid haft en mersadiesel i familjen och den första Compacten (220D automat -69) kallades för Adolf. Sedan dess heter de alltid Adolf. Bra när man bodde hemma och farsan undrade om jag kunde ta "Adolf" på morgonen då han ville ha finbilen till stan eller vad det nu kan ha varit...

Morsan kallar sin Smart för "blåa faran" Inte helt missvisande då hon kör katastofalt dåligt... Hon har överdragsklädsel och rattöverdrag med dödskallar och sitter i princip I ratten. Brr...

Min 300C fick namnet "Messias" då när jag köpte den visste kompisarna bara att jag hade köpt "en lite bättre bil" När de fick se den så var ofta första kommentaren "Herregud!" Så frälsaren fick heta Messias sen!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (5 april 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
5 april 2011
Polaren kallade sin gammla golf 2:a för "Röda faran" och japp den var röd.
Väldigt vanligt och tråkigt att kalla sin bil för det (tycker jag).
En ...faran bil kan väll vara en bil som man far runt i mycket?

Min LEO heter det efter sitt reggnummer och det har den förmodligen gjort sedan den var ny.

Edit: Finns 111st "Bettan" och sedan finns det även fem som har snittsatt till det och kallar sina för "Bättan"
Senast redigerat av Ubbe83 (5 april 2011)

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Seg bôvel
322 Inlägg
5 april 2011
Min mamma (Som ägde bilen innan mig) brukade ofta kalla den för "Gröna faran".
Sägas kan väl dock att bilen sett till det utvändiga skicket kan liknas vid en trafikfara, så en viss form av logik finns ändå med i namnet. smile

313 Inlägg
5 april 2011
Även Bettan och familjeräsern är kraftigt överrepresenterade och fantasilösa.

Meldem
917 Inlägg
5 april 2011
Är inte klagande på vad andra "döper" sina bilar till lite blogg? kanske bara min åsikt...

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
5 april 2011
AirOne skrev:
Minns att min mor brukade kalla sin förra cykel för "blå faran", därför att den var just lite småfarlig. Och sen är det väl lite slanguttryck för nåt som man kanske har haft mycket äventyr med.

Hos min mormor och morfar fanns en penselmålad knallröd gammal damcykel som alla lånade och den kallades "Brandkåren"
I övrigt håller jag med Ts att färgen+faran känns oerhört fantasilöst.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök