2619
Sök

Golf 3-98 1.6l går dåligt!

10 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#1
Har problem med en golf 3 -98 1.6l samma som i vissa skoda och seat.

När den är kall går den bra. när den börjar bli varm går den illa även sen när den är varm. den hackar och missar på nån cylinder ibland den går riktigt ojämt på tomgång kan ibland stanna också. känns som den går på 3 när man gasar fullt ibland.  har bytt det mesta som fördelare med rotor och lock, tändspole, tändstift, vattentempgivaren, kollat med startgas vid insuget. inget av detta hjälper det minsta. ingen lampa lyser heller.  nån som vet vad det kan vara??  //Robin

767 Inlägg
30 december 2010
#3
Drar den mycket bensin ?


10 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#4
ja de gör den 1-2mil på 7-8l bensin :S

767 Inlägg
30 december 2010
#5
Låter som att den går på choke hela tiden.
Vet inte hur det är på 1.6l men har den kallstartsventil?
Sen finns det väl 2 vattentempgivare om jag inte är ute och cyklar? en för intrumenten och en till styrboxen. Har du bytt bägge?


10 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#6
men de är ingen choke på den och kallstartsventil tror jag heller det inte är nån. för det är vattentemp givaren som sköter allt. tror de bara är 1 tempgivare va ja sett iaf som sitter i termostathuset?

767 Inlägg
31 december 2010
#7
eskilsson skrev:
men de är ingen choke på den och kallstartsventil tror jag heller det inte är nån. för det är vattentemp givaren som sköter allt. tror de bara är 1 tempgivare va ja sett iaf som sitter i termostathuset?

Är väl elektrisk choke på den som styrs av styrboxen. Den får signal från givaren som sitter på den övre kylarslangen och har 4 kablar till sig. Är det den du har bytt?


10 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#8
den jag bytt sitter i termostathuset på motorn högt upp ja en gulmarkerad me 4 kablar jaa.

767 Inlägg
31 december 2010
#9
eskilsson skrev:
den jag bytt sitter i termostathuset på motorn högt upp ja en gulmarkerad me 4 kablar jaa.

Jaha sitter termostathuset där på 1.6orna. Fick för mig det satt i vattenpumpen även på dom som 1.8orna. Kan vara så illa att det är styrboxen som gett sig då.


10 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#10
ja det är ju en -98a så är den nya motorn. så det är samma motor som i vissa seat och skoda. ja ja vet inte får hoppas på att de inte är de iaf

248 Inlägg
1 januari 2011
#11
prova byt förgasare, dom brukar kunna spöka:) kolla lambdan, och som sagts tidigare, tempgivare:)


Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
#12
Förgasare på en bil med katalysator, går det?


Tvivlare
2 266 Inlägg
1 januari 2011
#13
Andromeda skrev:
Förgasare på en bil med katalysator, går det?

Elektronisk förgasare, s.k centralinsprutning smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
#14
MantaRobin skrev:
Andromeda skrev:
Förgasare på en bil med katalysator, går det?

Elektronisk förgasare, s.k centralinsprutning smile

Är inte det samma sak som vanlig hederlig insprutning? tongue


10 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#15
det är ju den nya motorn så det sitter spridare på den.

122 Inlägg
5 januari 2011
#16
Läs av eventuella felkoder för bövelen!


10 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#17
ska allt göra det. men kan iaf kolla om nån har nån aning.

87 Inlägg
5 april 2011
#18
hittade du  något fel? har ett liknande fel men på  en 2.0 96:a

484 Inlägg
6 april 2011
#19
Ruttna tändkablar kanske?

Föddes till att älska Volvo.

87 Inlägg
6 april 2011
#20
den får gnista men den verkar tända för sent eldade nästan upp bilen på väg till garaget! avgassystemet glöde rätt duktigt
drar sjukt mycke soppa
har testat med annan fördelare och tändmodul
och den sätter felkod på hallgivaren


Sök