2962
Sök

Vit rök och vatten ur avgasröret. +Hög tomgång (ford sierra -88)

31 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
Fyllde på olja i ford sierra motorn från 88.

Jag klantade eventuellt till det och fyllde på för mycket olja.

Efter detta startade jag bilen och tomgången var jättehög. Lade i  ettan och släppte kopplingen så rullade bilen utan att jag tryckte på gasen, det har den aldrig gjort förr...

Parkerade och skruvade lite på förgasarens tomgångsjusterskruv, men utan (större) resultat.

På plats såg jag även att, förutom rätt mkt vit rök, kom det även vatten ur röret.

Kan detta ha med oljan/oljenivån att göra, ellervad tror ni?

54 Inlägg
6 april 2011
Topplockspackningen har ju med största sannolikhet gått sönder.
Vitrök + vatten i avgassystemet brukar vara resultatet efter en sprucken topplockspackning då vatten/olja läcker in i cylindrarna från sina kanaler.

Vet inte om man kan ha sönder toppen pga. att man haft i för mycket olja, men det kan säkert bli övertryck i blocket vilket då kan resultera i att packningen spricker/går sönder.

31 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
okej. det låter ju inte så roligt.

Vilka fler symptom kan man titta efter för att bekräfta, eller avslå detta?

54 Inlägg
6 april 2011
MaddeMagnus skrev:
okej. det låter ju inte så roligt.

Vilka fler symptom kan man titta efter för att bekräfta, eller avslå detta?

Kolla om det försvinner vatten ur kylarsystemet samt om det försvinner olja ur motorn.
Eller kolla runt botten på toppen och se ifall det läcker olja/vatten.
Samt kan du kolla oljan i ventilhuset och se ifall den är missfärgad. Om det har läckt in vatten så är oljan förmodligen gråaktig/grå-klumpig.

Var dock försiktig om du fortsätter köra den som den är. Köra utan vatten i kylsystemet (eller olja i motorn, såklart) är inte alls bra. Kan sluta med att du överhettar den och toppen vrider sig eller i värsta fall spricker.
-Håll koll på tempmätaren.-

31 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
Men att tomgången plötsligt börjar rusa... Jag får inte ihop det sambandet..hmm

Ska kolla vattennivån och kolla om oljan i ventilhuset blivit grå...

Oturen själv
593 Inlägg
6 april 2011
Kan vara kondens i avgas, Sen är det ju en förgasar me så det kan även vara bensin big_smile Kollat så choken inte hängt sig?

Brum

31 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
Hur ser jag det ?  Det är en weber 32/36

31 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
Inget vatten i oljan. Den är gulbrun som den ska. smode lite armar och leder till chokespjällen, skruvade åt förgasaren mot insuget lite.

Tomgången upplevs lite bättre, men efter ett tag kom vatten ur avgasröret likförbannat... Kan det vara kondens? Den har stått hela vintern...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 april 2011
Har du kört med den nånting sen första uppstarten eller har den bara stått på tomgång?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

31 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
Hann köra en vända dagen innan oljepåfyllningen. Då gick den typ som den skulle. Lite ojämn tomgång bara

Sök