2880
Sök

Bör ett bromsskivebyte ske omgående vid skakiga inbromsningar?

13 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Som topic lyder undrar jag över ifall jag bör byta bromsskivorna då det vibrerar något fruktansvärt vid inbromsningar, hårda som lätta. Bromsbeläggen är i hyfsat bra skick och anser inte att dessa bör bytas. Hjulen är nybalanserade och hjulinställning är nyligen gjord på bilen.

Har även lagt märke till en liten nedsliten kant på ca 1mm runt bromsskivorna.

Så, hur ligger det egentligen till med skivbyte? Räcker det att byta framskivorna?

Tacksam för svar

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
10 april 2011
Hur vibbrerar det?

Typiskt för skeva bromsskivor är pulseringar i bromspedalen. Vibbrationer i övrigt vid inbormsningar kan bero på annat som t.ex. ett ok som håller på att lossna (har varit med om det själv) eller ett fel i ABS:en

Fel i bromssystemet ska alltid repareras så fort som möjligt.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

13 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Ja alltså, tendenser till pulseringar i bromspedal finns. Känns även lite som om ratten liksom vibrerar. Det där med lösa ok får jag ta och kolla upp, dock tror jag inte att det skall vara något av dem som sitter löst då jag varit där och grejat en del och senast jag kollade satt de stenhårt smile Men om jag byter skivor, bör jag då också byta klossar samtidigt, till nya? De som sitter på är som sagt friska.

mvh Oscar

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
11 april 2011
Normalt så byter man klossar om man byter skiva.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

13 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Det blev en beställning av skivor och klossar runt om.. Lika bra om man vill köra säkert smile

Sök