4313
Sök

Hur får man bästa resultat av motortvätt?

1 302 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Jag håller på att rusta upp min Audi A4 inför den kommande sommaren och nu har det kommit till en del jag alldrig gjort förut alltså att tvätta motorn och dess komponenter.

Min fråga till er är hur man får den absolut bästa finishen och resultaten när man tvättar motorn, hur ska man gå till väga ?

bara ta högtrycken och tvätta rakt ner i motorn med eller hur gör man ?

Mycket tacksam för alla svar jag kan få ang ämnet smile


262 Inlägg
16 april 2011
#2
fegge_89 skrev:
Hej!

Jag håller på att rusta upp min Audi A4 inför den kommande sommaren och nu har det kommit till en del jag alldrig gjort förut alltså att tvätta motorn och dess komponenter.

Min fråga till er är hur man får den absolut bästa finishen och resultaten när man tvättar motorn, hur ska man gå till väga ?

bara ta högtrycken och tvätta rakt ner i motorn med eller hur gör man ?

Mycket tacksam för alla svar jag kan få ang ämnet smile

Var försiktig med högtryckstvätten, finns en del känsliga ställen du måste undvika. Det bästa du kan göra är väl enigt min mening att plocka ur plastkåpor för att sedan lägga någon plastrengöring på och sedan lägga black wax, sen alla slangar och rör får du väl ta på plats, lägg medel på trasa, gnugga och sen polera upp en fin yta med någon form wax.

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063

1 302 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#3
Hixxey skrev:
fegge_89 skrev:
Hej!

Jag håller på att rusta upp min Audi A4 inför den kommande sommaren och nu har det kommit till en del jag alldrig gjort förut alltså att tvätta motorn och dess komponenter.

Min fråga till er är hur man får den absolut bästa finishen och resultaten när man tvättar motorn, hur ska man gå till väga ?

bara ta högtrycken och tvätta rakt ner i motorn med eller hur gör man ?

Mycket tacksam för alla svar jag kan få ang ämnet smile

Var försiktig med högtryckstvätten, finns en del känsliga ställen du måste undvika. Det bästa du kan göra är väl enigt min mening att plocka ur plastkåpor för att sedan lägga någon plastrengöring på och sedan lägga black wax, sen alla slangar och rör får du väl ta på plats, lägg medel på trasa, gnugga och sen polera upp en fin yta med någon form wax.

Det låter som en riktigt bra ide men vad är det för produkter jag behöver för detta ?


262 Inlägg
16 april 2011
#4
fegge_89 skrev:
Hixxey skrev:
fegge_89 skrev:
Hej!

Jag håller på att rusta upp min Audi A4 inför den kommande sommaren och nu har det kommit till en del jag alldrig gjort förut alltså att tvätta motorn och dess komponenter.

Min fråga till er är hur man får den absolut bästa finishen och resultaten när man tvättar motorn, hur ska man gå till väga ?

bara ta högtrycken och tvätta rakt ner i motorn med eller hur gör man ?

Mycket tacksam för alla svar jag kan få ang ämnet smile

Var försiktig med högtryckstvätten, finns en del känsliga ställen du måste undvika. Det bästa du kan göra är väl enigt min mening att plocka ur plastkåpor för att sedan lägga någon plastrengöring på och sedan lägga black wax, sen alla slangar och rör får du väl ta på plats, lägg medel på trasa, gnugga och sen polera upp en fin yta med någon form wax.

Det låter som en riktigt bra ide men vad är det för produkter jag behöver för detta ?

Någon form av plastrengöring, finns på LIDL W5 bumpershine tror jag det heter, riktigt bra, ett skum som suger ur smutsen ur porerna på plasten. Sen finns det BLACK WAX på biltema. Det räcker ju med billiga prylar till motorrummet, så länge den inte skall stå i vardagsrummet och aldrig skitas ner smile det funkar säkert lika bra med vilket lösningsmedel som helst.

Jag köpte allt mitt på LIDL och biltema. Det blänker om motorrummet nu.

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 april 2011
#5
Jag skulle undvika högtrycken och i stället kör Ordentligt med avfettning  Diskborste Sen spola av med rinnande vatten.  Du kan spola rakt över eletroniken med MEN undvik att rakt in i säkringsdosor med mera.


Vanligaste problemet folk får efter motortvätt är att bilen går skit på grund av att det lägger sig vatten i hålen runt tändstiften vilket ger misständingar och överslag i tändsystemet som kan skada eletroniken.

Har du tryckluft så använd denna för blåsa bort vattnen från känsliga ställen efteråt.


Det är egentligen inget som tar skada av vattnet. utan att om man startar bilen kan man i värsta fall kortsluta saker. Så kan man låta bilen stå ett par timmar efter så är det bara bra.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 926 Inlägg
18 april 2011
#6
Jag använde bara en disktrasa och såpvatten när jag motortvätta sist, och det ser ut som nytt igen.. Förvisso var det i stort sett bara damm i motorutrymmet.

255 Inlägg
19 april 2011
#7
Ta plastpåse och täck över luftburk/filter, batteri, tändkablar, allt som är känsligt för vatten! Spruta på avfettning, gnugga lite, sen är det bara spola av! Du kan ju torka efteråt om du vill ha lite mer cleaniskt rent.. Gör alltid på detta sätt och funkar alltid bra! mvh

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

663 Inlägg
20 april 2011
#8
jag fick in fukt i fördelaren och bilen vägra starta, efter tio gånger hoppa den i gång och gick skit hela kvällen, dagen efter funka den som vanligt=) så är det en gammal bil med "Öppen elektronik" så var lite försiktig. Annars är det bara slabba på.


Sök