2658
Sök

Hur många hk har min bil? Volvo 740

170 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#1
Enligt förr förra ägaren är det

3" hela vägen från turbon, ingen katalysator, dock en simons ljuddämpare.

T3/T4 snurra

Sportluftfilter

Vx-3 kam

Laddtrycket är ca 1,2bar. Skulle vara kul att veta på ett ungefär vad den kan ligga på smile


Forummoderator
18 038 Inlägg
21 april 2011
#2
Inte en susning om effekt men nästa besiktning kan bli lite tråkig utan kat...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

170 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#3
Japp, nästa besiktning är dock i Nov så då ska den ställas undan för vintern.


Forummoderator
10 576 Inlägg
21 april 2011
#4
Budadi skrev:
Enligt förr förra ägaren är det

3" hela vägen från turbon, ingen katalysator, dock en simons ljuddämpare.

T3/T4 snurra

Sportluftfilter

Vx-3 kam

Laddtrycket är ca 1,2bar. Skulle vara kul att veta på ett ungefär vad den kan ligga på smile

T3/T4 turbo är ungefär som att säga att motorn är 4-cylindrig, sen kan det vara allt från 1 till 4 liter. Det man behöver veta är turbons inloppsdiameter för att kunna gissa den teoretiska effekten någorlunda.  Sen skall styrsystemet vara kalibrerat efter din motor, är det inte det kan man tappa 100hk med samma setup. Så att gissa effekt är jättesvårt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
21 april 2011
#5
torpis skrev:
Budadi skrev:
Enligt förr förra ägaren är det

3" hela vägen från turbon, ingen katalysator, dock en simons ljuddämpare.

T3/T4 snurra

Sportluftfilter

Vx-3 kam

Laddtrycket är ca 1,2bar. Skulle vara kul att veta på ett ungefär vad den kan ligga på smile

T3/T4 turbo är ungefär som att säga att motorn är 4-cylindrig, sen kan det vara allt från 1 till 4 liter. Det man behöver veta är turbons inloppsdiameter för att kunna gissa den teoretiska effekten någorlunda.  Sen skall styrsystemet vara kalibrerat efter din motor, är det inte det kan man tappa 100hk med samma setup. Så att gissa effekt är jättesvårt.

det är säkert ett kina agg så snart är det ingen effekt alls utan bara ett utmärkt sätt att tömma motorolja rakt ut i avgassystemet smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 714 Inlägg
21 april 2011
#6
Är den chippad så borde det vara 220-250hk beroende på

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 april 2011
#8
Budadi skrev:
Enligt förr förra ägaren är det

3" hela vägen från turbon, ingen katalysator, dock en simons ljuddämpare.

T3/T4 snurra

Sportluftfilter

Vx-3 kam

Laddtrycket är ca 1,2bar. Skulle vara kul att veta på ett ungefär vad den kan ligga på smile

en bättre spec på vad du gjort och på turbon kan va bra
är det chippad ??? med vad
spridare ???
lmm ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 april 2011
#9
här är en lite spec taget från mattsson
säger inte att du har det i dig motor men det kan va kul att se  dok motronic
Testade och köra min svarta i bänk förra helgen ...

Motor recept :
Orginal B21ET bottendel från 81
Std 530 topp från volvo 940 turbo 92a (T kammaxel)
940 Std grenrör
T3/To4hybrid snurra std T3 axel och avgashus från en 240turbo och ett 54mm Ar/60 kompressor 
Iveco IC
420cc spridare
3" JT med 1 dämpare
bosch 044 pump

obs alla värden är angivna som ett medel av 3 körda efekten minskar ca 1hk mellan första och sista repan

Första repan med 0,65 ladd lämnade motorn 186hk
då med min så kallade std trim programvara anpassad för större spridare men orginal LMM med spänd fjäder

efter att ha ökat laddet till 1,1 lämnade motorn 285hk

nästa försök på 1.35 lämnade den 313 hk

sedan bytte vi kamaxel till en Vx3 då ökade efekten till 324hk utan att
vi rörde något annat förlorade ca 15hk upp till 3250varv
men vid 4000 var det pluss värde igen

ökade sedan laddet till 1,47 då lämnade motorn 343,7hk vid 5000varv
och 519nm vid 4250varv

målet med motorn var 350hk så jag hängde på en fjäder på Wg klockan och då blev det lite mycket ladd pikade till på 2,2 bar sedan lossade muttern som håller kompressorhjulet och vi fick åka hem .


vad lär vi oss av detta jo prtning spelar mindre roll än vad många tror på en turbo bil vad är då viktigt?

enligt mig att ha en bra turbo med väl fungerande laddtrycks styrning
och en bottendel som tål den önskade efekten

den här motorn kostade mig

orginal insug b230et
Botten Ca 1000:-
topp grenrör ca 1000:-
Vx3 kamm 500:-
Turbo 3500:-
packningar kammerem mm på volvo 700:-
Mappning 0:-
Bromsning i rullande landsväg 1500:-
spridare 1000:-

resultat 343,7hk 519mn

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök