3896
Sök

Stereo, passar?

535 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Det sitter en blå på isoadaptern, och en blå på stereokablaget... Men jag ska kolla mer ikväll och kanske ta en bild eller två smile

535 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
blir att försöka att dra strömkabeln idag, men särkringen sitter 50 cm in på kabeln, ska jag flytta den till 20 ist? eller hur var det? och vart kan jag finna hål till motorrummet? kabeln dras på förarsidan...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 april 2011
Säkringen ska sitta så nära batteriet som möjligt, dock helst max 30cm från anslutningen på batteriet, men ju närmare desto bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
så egentligen borde jag klippa kabeln lite, och sätta säkringen närmare?

535 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
ska man jorda kondensatorn? ska man kapa strömkabeln, stätta på nya kabelskor och sätta dem på pluspolen sen? och hur laddar man upp den? verktyg till det?
Senast redigerat av Fismumriken (24 april 2011)

1 400 Inlägg
24 april 2011
Fismumriken skrev:
ska man jorda kondensatorn? ska man kapa strömkabeln, stätta på nya kabelskor och sätta dem på pluspolen sen? och hur laddar man upp den? verktyg till det?

Allvarliga talat fick du inte med någon manual ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

535 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
ja typ, men det står inget om uppladdning. men det stod att man skulle jorda iaf så...

kan ju säga att jag sällan varit med om sämre beskrivning. det är en bild som visar lite så man kan ju anta hur man ska göra iaf, så glöm tidigare frågor, man kapar sladden, nya kabelskor, koppla genom pluspolen, jorda via minus. och laddningen står det inget om som jag hört talas om... nånting om att en glödlampa ska slockna osv ?

535 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
vart brukar ni dra kabel för att jorda? har bara 1m o 20cm... ska ju både jorda steget och kondensatorn?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 april 2011
Sätt jordkabeln (med kabelsko) i bältesfäste eller liknande rejäl jordpunkt, se till så att plåten är ren från färg och smuts. Därefter så drar du den till kondensatorn och sen vidare från den till slutsteg. Sen så tar du och sätter en glödlampa mellan pluskabeln och kondensatorns plus, när den slocknar så är kondensatorn "fulladdad" och du kan säkert koppla på pluskabeln (utan glödlampan) på kondensatorn. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

535 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
hm, så den ska alltså sitta på sin plats när man laddar den, och allt ska vara ikopplat?

535 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
nu är allt draget osv, men basarna spelar diskant också... varför?

535 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
vred på steget så jag fick bort diskanten, men jag tkr stereon slås av vid ganska låg volym. den slår av vid volym 30. inte steget som stänger av sig via skyddskretsarna utan nsjälva stereon stängs av...

hur är man säker på att kondensatorn funkar btw?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 april 2011
Nu blev det många inlägg på raken här, försök att editera ditt senast gjorda inlägg istället (om nu inte nån annan gjort ett inlägg efter).

Fismumriken skrev:
hm, så den ska alltså sitta på sin plats när man laddar den, och allt ska vara ikopplat?

Jorden ska vara kopplad till kondensatorn och plusen ska kopplas via en glödlampa (nån 12V 50W brukar funka) under uppladdningen

Fismumriken skrev:
nu är allt draget osv, men basarna spelar diskant också... varför?

Det beror på att du inte har något lågpassfilter påslaget eller att det är högt ställt. Fast diskant spelar dom nog inte, midbas och lite mellanregister däremot kan du nog få ur dom med felställda filter.

Fismumriken skrev:
vred på steget så jag fick bort diskanten, men jag tkr stereon slås av vid ganska låg volym. den slår av vid volym 30. inte steget som stänger av sig via skyddskretsarna utan nsjälva stereon stängs av...

hur är man säker på att kondensatorn funkar btw?

Då har du för klen strömförsörjning, som sagt en kondensator kan inte göra några underverk. Men börja med att mätta spänningen på batteriet när du spelar, därefter vid huvudenheten (den du kallar för stereo). Det ska inte skilja särskilt mycket, ska ligga stabilt över 12V med motorn av.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

535 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
sorry för det.... hm... tycker stereon inte borde slå av sig men... kan det ha med inställning på steget att göra? testade bara med tändningen på också...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 april 2011
Om du har för klen strömförsörjning (kan även vara dåliga anslutningar på kablarna till huvudenheten som gör det) i kombination med att huvudenehten slår ifrån vid relativt hög spänning (kan vara redan vid 11,5V) så blir det så. Stegets inställningar kan inte påverkar det nej.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

535 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
hm... okej får titta på det mer imorn...

batteriet var dött så den gick nog bara på kondensatorn^^ men nu ska det funka:P basar riktigt gött må jag säga. bättre än jag väntat mig, så lådan blev nog ganska duglig ändå:) inte så nöjd över min tattarjordning bara... hade 120cm kabel, så borrade hål i luckan till reservdäcket och satte dom därXD blir inte kul att få punka bara... får nog inte bort lådan ens då^^

bara att ställa in steget ordentligt så det låter lite bättre:)
Senast redigerat av Fismumriken (26 april 2011)

Sök