Jag har stora problem med skenande laddtryck och misstänker att det avledande hålet för den interna WG är för litet. Jag har inte kikat än hur mkt gods det finns att ta av men vad gäller? Är det bara att ta så mkt som möjligt och lämna 2-3mm för locket att täta mot?
Steg 1 är väl att reklamera produkten som inte fungerar. För en dialog med stylingfirman och se vad dem säger innan du börjar kapa i turbon.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Skruva isär, markera hur stort locket är, ta upp så mycket som möjligt, putsa till insidan så det ser fint ut. Köp en bättre tryck-klockaom. Fungerade på dom kina-agg jag haft. Är ett vanligt problem på dessa avgashus.
den är bytt till den som satt på originalturbon och den är inställd på 0.4 bar som de ska vara som jag förstått de. de blir nog kanoners. ska provköra imon
Det finns olika filosofier hur man löser olika saker. En stor turbo med lågt laddtryck arbetar alltid bättre än en liten på högt laddtryck. Sen vad motorn kan ta emot är en annan femma.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Absolut men det är ju ingen hemlighet att dessa agg har dålig spool så totalt sett lär bilen inte bli snabbare.
Beror ju på vad man tänkt använda den till, men jag håller med dig, köpa turbo i stylingbutiken är inte min cup of tea även om det i vissa applikationer säkerligen är befogat. Gillar man att åka motorväg så spelar ju spooltiden inte så stor roll :-)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Varför köra med en så stor turbo och så lågt laddtryck? Eller "pyser" du resten? Vet inte hur det fungerar på saab men känns som en dålig lösning.
laddtrycket på saab sköts via programvaran och det är ungefär som ett pystrim fast med en seriöst styrd magnet ventil som även har funktionen att sänka laddet när den känner av spikningar till just grundladd (0.4)
Varför köra med en så stor turbo och så lågt laddtryck? Eller "pyser" du resten? Vet inte hur det fungerar på saab men känns som en dålig lösning.
laddtrycket på saab sköts via programvaran och det är ungefär som ett pystrim fast med en seriöst styrd magnet ventil som även har funktionen att sänka laddet när den känner av spikningar till just grundladd (0.4)
kommer man åt att justera laddtrycksregulatorn i Suite? för en större turbo ger mer flås på samma laddtryck.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Varför köra med en så stor turbo och så lågt laddtryck? Eller "pyser" du resten? Vet inte hur det fungerar på saab men känns som en dålig lösning.
laddtrycket på saab sköts via programvaran och det är ungefär som ett pystrim fast med en seriöst styrd magnet ventil som även har funktionen att sänka laddet när den känner av spikningar till just grundladd (0.4)
kommer man åt att justera laddtrycksregulatorn i Suite? för en större turbo ger mer flås på samma laddtryck.
jag har inte pillat så mkt med suite, men det tror jag att man kan göra. det går ju och ändra iprincip allt annat så.
Varför köra med en så stor turbo och så lågt laddtryck? Eller "pyser" du resten? Vet inte hur det fungerar på saab men känns som en dålig lösning.
laddtrycket på saab sköts via programvaran och det är ungefär som ett pystrim fast med en seriöst styrd magnet ventil som även har funktionen att sänka laddet när den känner av spikningar till just grundladd (0.4)
kommer man åt att justera laddtrycksregulatorn i Suite? för en större turbo ger mer flås på samma laddtryck.
Jo, det är jag med på. Men oftast byter man till en sån här turbo för att ladda lite mer än original. Så hur högt går det egentligen att höja laddtrycket elektroniskt och fortfarande ha det stabilt?
laddtrycket på saab sköts via programvaran och det är ungefär som ett pystrim fast med en seriöst styrd magnet ventil som även har funktionen att sänka laddet när den känner av spikningar till just grundladd (0.4)
kommer man åt att justera laddtrycksregulatorn i Suite? för en större turbo ger mer flås på samma laddtryck.
Jo, det är jag med på. Men oftast byter man till en sån här turbo för att ladda lite mer än original. Så hur högt går det egentligen att höja laddtrycket elektroniskt och fortfarande ha det stabilt?
Jag körde på 1.4 bar i min röda AERO. då låg laddet skapligt stabilt, dock så är ju trionic 5 enligt många ett riktigt bra styrsystem som sköter allt. på Evon är det Strypventil som gäller sorry för offtopic.
som tidigare nämnts så sköter magnetventilen jobbet med styrningar av ECUn. Typ som pysventil fast elektroniskt. och 0.4 bar är grundladdet. Det som begränsar hur högt laddtryck man kan ha är MAP sensorn som original mäter fel över 1.54 bar. Detta åtgärdas då med en eftermarknads MAP sensor.