3846
Sök

Volvo 855 2.0t drar olja, problem hitta vart.

723 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Hej jag har haft lite oljeläckage på min 855. Jag trodde först att det var från oljefiltret eftersom jag har en adapter där till oljetemp och oljetryck. Jag tog bort dessa nu och rengjorde allt och satte dit bara filtret igen. Nu droppar det inte så mycket men det har inte slutat droppa dock är det ingenting från filtret alls.

Jag försöker hitta vart det kommer från men det droppar från 2 rör som går brevid tråget som jag tror går till trågets sida eller dyl. Dessa 2 går upp vid insuget och blir "gummi" alltså är det rör nere vid tråget och någon sorts slang uppe vid insuget. Den drar ingen olja från servon alls.

Fyllde på 3 liter olja förra veckan och det har redan försvunnit, igår när jag var ute och körde så kollade jag under bilen när jag stannade då droppade det typ 5 droppar per sekund så jag blev lite orolig körde hem bilen och började felsöka idag.

Någon som har några tips på vart det kan läcka? Hel bilens underdel är typ oljig nu efter att det har läckt så mycket olja. Vevhusventilationen rengjorde jag för 2 månader sedan eller ja det var inte mycket att rengöra men det är gjort iafall.

Det droppar även lite på en av skruvarna som sitter upp i tråget runtom oljefiltret. Alltså det kommer ovanför oljefiltret så jag kan inte riktigt förstå vart det kommer ifrån.

Ska ut nu och ta en bild på det, när jag gasar lite extra så droppar det mer.

Hoppas någon därute vet!

Trevlig påsk! Mvh

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/archive/96/95470/216470/216470-2305710.jpg

https://www1.garaget.org/archive/96/95470/216470/216470-2305712.jpg

90 Inlägg
23 april 2011
rengör allting, ta en tur o se vart det är oljigt är nog lättast för nu är det ju olja inprincip överallt smile

723 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Smilee skrev:
rengör allting, ta en tur o se vart det är oljigt är nog lättast för nu är det ju olja inprincip överallt smile

Ja jag vet, jag har rengjort och det blir som på bilderna efter några gasning på högre varv därför är det så svårt att hitta vart problemet kan vara...

20 Inlägg
23 april 2011
jag har en likadan motor som tog olja som en törstig jävla gnu innan och sen bytte jag olja från semisyntet till nån jävla mineral olja vi har i lastbilarna på jobbet... nu tar den inte en enda droppe..

Ford Mondeo ST220 -06
Volvo 855 T5 -94
Volvo 240 (jubileum) -87
Volvo FH500 (bulkbil)

723 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Tillis skrev:
jag har en likadan motor som tog olja som en törstig jävla gnu innan och sen bytte jag olja från semisyntet till nån jävla mineral olja vi har i lastbilarna på jobbet... nu tar den inte en enda droppe..

Är du seriös?

546 Inlägg
24 april 2011
har du kollat över din vevhusventilation den kan ju ställa till med en hel del problem alla fall men vet inte om det är till någon hjälp ett litet tips bara:)

723 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
ante123 skrev:
har du kollat över din vevhusventilation den kan ju ställa till med en hel del problem alla fall men vet inte om det är till någon hjälp ett litet tips bara:)

Ja för 2 månader sedan och har inte kört över 100 mil sedan dess.

20 Inlägg
24 april 2011
Glimbrink skrev:
Tillis skrev:

Är du seriös?

Jepp funkar helt optimalt. semisyntet oljan har en förmåga att krypa ut så fort en packning eller annat blir lite sliten medan mineral oljan är lite segare så den stannar kvar lättare. tror inte att det är särskilt skadligt för motorn heller att köra med annan olja än original. fan olja som olja. jag har faktiskt till och med lyckats köra en gammal 740 med hydral olja utspätt med den vanliga oljan utan bekymmer.

Ford Mondeo ST220 -06
Volvo 855 T5 -94
Volvo 240 (jubileum) -87
Volvo FH500 (bulkbil)

723 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
Tillis skrev:
Glimbrink skrev:
Tillis skrev:

Är du seriös?

Jepp funkar helt optimalt. semisyntet oljan har en förmåga att krypa ut så fort en packning eller annat blir lite sliten medan mineral oljan är lite segare så den stannar kvar lättare. tror inte att det är särskilt skadligt för motorn heller att köra med annan olja än original. fan olja som olja. jag har faktiskt till och med lyckats köra en gammal 740 med hydral olja utspätt med den vanliga oljan utan bekymmer.

Jag har väldigt svårt att tro att en mineral olja skulle vara bra för en turbo bil med 250 hk... Jag skulle aldrig våga slänga in någon olja på moffo i min bil. Men spelar ju ingen roll vilken olja jag har tänker inte byta vill bara hitta problemet med läckaget wink

20 Inlägg
24 april 2011
pröva att rengöra allt igen. riktigt jävla ordentligt sen lägger du dig under och kollar tills du ser vart det läcker.

Ford Mondeo ST220 -06
Volvo 855 T5 -94
Volvo 240 (jubileum) -87
Volvo FH500 (bulkbil)

723 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
Tillis skrev:
pröva att rengöra allt igen. riktigt jävla ordentligt sen lägger du dig under och kollar tills du ser vart det läcker.

Okej ska se en gång till. Några tips på vad som kan läcka i det området?

496 Inlägg
27 april 2011
Glimbrink skrev:
Smilee skrev:

Ja jag vet, jag har rengjort och det blir som på bilderna efter några gasning på högre varv därför är det så svårt att hitta vart problemet kan vara...

Kolla packningen som sitter på retur röret från turbon, kostar 10kr eller något. då blir det så

Sök