4432
Sök

Hur ska jag laga oljeläcka på audi 80 -92 2.0

37 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#1
Jag SLÄPPER UT MASSA RÖK PÅ VÄGARNA, JAG TROR ATT DET E P.G.A OLJELÄCKAN. DET ÄR MEST VIT MEN DET KÄNNS SOM ATT DET ÄR LITE BLÅTT IBLAND, VÄLDIGT LITE... PÅ VINTERN ANVÄNDE JAG 10W40 olja NU EFTERSOM DET ÄR SOMMAR HAR JAG BYT TILL 5w40. GÖR JAG RÄTT? JAG GÖR AV MED CA 4 LITER OLJA PER VECKAN NU, FÖRRUT HÖLL 4 LITER I EN MÅNAD IAF. JAG HOPPAS ATT JAG KAN FÅ NÅGRA BRA TIPS PÅ HUR JAG SKA GÖRA FÖR ATT LAGA MOTORN, EN GÅNG NÄR JAG LÄMNADE IN DEN PÅ VERKSTAN FÖR ATT FÅ BROMSSLANGEN UTBYTT SÅ SA KILLEN ATT HAN SKULLE VA TVUNGEN ATT BYTA UT KAMMREMMEN OM JAG VILLE HA OLJELÄCKAN ÅTGÄRDAT... HAN SA ATT NÅT VARA TRASIG MEN JAG MINNS INTE. MEN JAG SKULLE VÄLDIGT OGÄRNA LÄGGA UT SEX TUSEN PÅ ATT LAGA DET.

BILDEN ÄR TAGEN RAKT IFRÅN HÖRGER SIDA. DET GÅR KANSKE ATT SE BAKOM OLJESTICKAN SPÅR AV OLJA (BRUNT, UNDER TOPPLOCKET). JAG HAR ALDRIG KUNNAT SE ATT DET DIREKT RINNER NÄR BILEN STÅTT STILLA OCH VARJE GÅNG JAG TITTAT PÅ MARKEN UNDER MOTORN HAR JAG EJ SETT NÅGRA OLJEFLÄCKAR HELLER, MEN DET VAR NÄR JAG ANVÄNDE 10W40 MOTOROLJA MEN NU NÄR JAG HAR GÅTT ÖVER TILL 5W40 TYCKER JAG ATT EN LITEN DROPPE ELLER TVÅ. OM MAN FORTSÄTTER ATT SÄNKA BLICKEN NER SÅ KOMMER MAN TILL OLJEFILTRET, DET LJUSBLÅA PÅ BILDEN. BAKOM DEN FINNS DET EN UTBUKTNING PÅ MOTORKROPPEN OCH DÄR BRUKAR DET VARA VÄTSKA, JAG KAN INTE RIKTIGT BEDÖMMA OM DET ÄR OLJA ELLER VATTEN MEN TROR DET ÄR EN BLANDNING.
https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150000/150000-7c457c43bc792e670f0cea06fc7eecf1.jpg


DEN HÄR BILDEN ÄR TAGEN RAKT UPPIFRÅN, LITE TILL VÄNSTER OM MOTORN, NI SER ATT DET ÄR FUKTIGT PÅ VÄNSTER SIDA OM PÅFYLLNINGSLOCKET. OCH JAG UNDRAR OM DET ÄR NORMALT ATT DEN DÄR TJOCKA RÖRET SOM SITTER IHOP MED GUMMILIKNANDE MATERIAL PÅ VÄNSTERSIDA SKA SITTA LÖST. JAG KAN I PRINCIP SKILJA DOM ÅT UTAN ATT TA I DET MINSTA, JAG TROR ATT DET GÅR TILL NÅN TYP AV FILTER.
DET HÄR ÄR MIN FÖRSTA BIL, DEN ÄR SNART 20 ÅR GAMMAL, HADE TÄNKT ATT BEHÅLLA DEN IAF 6 MÅNADER TILL.
https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150000/150000-321e819acf35d7fdb01b83679f25723d.jpg

LÄNGRE NER PÅ VÄNSTER SIDA AV MOTORN UNDER DEN DÄR TJOCKA RÖRET....https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150000/150000-85a94ee1c6240114aa02abf303d07d73.jpg

SÅ SYNS MER OLJA...

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150000/150000-f63b9820e974465f5997383d96899f8f.jpg
Senast redigerat av huacay (29 april 2011)

2 624 Inlägg
29 april 2011
#2
Så kan man skriva utan capslock också.. lol
Senast redigerat av martinn (29 april 2011)


37 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#3
martinn skrev:
Så kan man skriva utan capslock också.. lol

Förlåt, jag e desperat.sad

1 915 Inlägg
29 april 2011
#4
Blir bara jobbigare att läsa när du skriver med caps, större chans att få hjälp om du skriver normalt...

Gör en motortvätt så ser du lättare vart det läcker sen, nu är det skit överallt.
Sen får du byta de packningar som behövs.

Men låter som du även behöver nya ventiltätningar eller oljeringar(kolvringar)
Om det bara läcker i nån packning skulle du ha stora pölar under motorn.
4l i veckan är extremt mycket...


Med tjockare olja så kan det läcka mindre, finns även oljetillsats att köpa på mekonomen osv som tätar läckande packningar.
Men det bästa är att åtgärda felet med nya packningar, ventiltätningar eller oljeringar..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

37 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#5
Louksor skrev:
Blir bara jobbigare att läsa när du skriver med caps, större chans att få hjälp om du skriver normalt...

Gör en motortvätt så ser du lättare vart det läcker sen, nu är det skit överallt.
Sen får du byta de packningar som behövs.

Men låter som du även behöver nya ventiltätningar eller oljeringar(kolvringar)
Om det bara läcker i nån packning skulle du ha stora pölar under motorn.
4l i veckan är extremt mycket...


Med tjockare olja så kan det läcka mindre, finns även oljetillsats att köpa på mekonomen osv som tätar läckande packningar.
Men det bästa är att åtgärda felet med nya packningar, ventiltätningar eller oljeringar..

Jaaa bra ide big_smile, tvätten ska jag göra, men kolvringarna, ventiltätningarna var inte så lätta att hitta på nätet.... någon com vet var det finns att köpa till en audi 80 -92? Annars antar jag att jag kan höra med dom på audiverkstan men får väl betala en mycket dyrare pris.. =/

37 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#6
Men kan dom där läckorna på bilderna bero på grund av trasiga, utslitna ventiltätningar eller oljeringar(kolvringar)?

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 april 2011
#7
Om den drar FYRA liter i veckan så finns följande möjligheter...
1: Du kör minst 2000 mil/vecka
2: Motorn är tvärslut o formligen äter olja, du bör känna lukten från bränd olja...Körsträcka 200 mil/vecka
3: Läckage modell stor, men då borde bilen "markera revir"
4: En kombination av samtliga scenarion...

Så min fråga är: Hur många mil rullar bilen per vecka?
Senast redigerat av dawwe (29 april 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 915 Inlägg
29 april 2011
#8
Nej, de beror på dåliga packningar/tätningar.

Men drar motorn så mycket olja som du skrivit så är inte motorn frisk invändigt..


huacay skrev:
Men kan dom där läckorna på bilderna bero på grund av trasiga, utslitna ventiltätningar eller oljeringar(kolvringar)?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

37 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#9
dawwe skrev:
Om den drar FYRA liter i veckan så finns följande möjligheter...
1: Du kör minst 2000 mil/vecka
2: Motorn är tvärslut o formligen äter olja, du bör känna lukten från bränd olja...Körsträcka 200 mil/vecka
3: Läckage modell stor, men då borde bilen "markera revir"
4: En kombination av samtliga scenarion...

Så min fråga är: Hur många mil rullar bilen per vecka?

dawwe bilen används mest inne i stan, alltså kör jag i högst treans, fyrans växel mest. men jag tror verkligen inte att jag köra mer än 200 mil per vecka. För mig låter det logiskt att det läcker lite överallt eftersom den är så gammal och det är därför läckan inte syns så tydligt heller, men den kanske släpper ut det mesta under färden, för det är ju då trycket är större i motorn?

37 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#10
Louksor skrev:
Nej, de beror på dåliga packningar/tätningar.

Men drar motorn så mycket olja som du skrivit så är inte motorn frisk invändigt..


huacay skrev:
Men kan dom där läckorna på bilderna bero på grund av trasiga, utslitna ventiltätningar eller oljeringar(kolvringar)?


om det är så illa som jag tycker att det gör när du säger att motorn inte är frisk invändigt, så kanske det är lika bra att skrota bilen? Jag tror att det var det killen på verkstan sa till mig, nåt med topplock. topplockpackning, det finns nåt som heter så va. men det ser ju inte heller ut som att det läcker 4 liter per vecka där om man tittar på bilderna...


Sök