3733
Sök

Koppla in baslåda + slutsteg i Mazda 6???

2 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Är det någon som har kopplat in baslåda + slutsteg i mazda 6.
De jag har fått höra är att man ska ta signal från fronthögtalarna, men jag vet inte hur man gör??

Beskriv gärna lite ingående hur man ska koppla allting för att få de att funka med originalstereon.
Har BOSE ljudsystem i bilen.

Tack på förhand!

6 851 Inlägg
30 april 2011
StyX_ skrev:
Kom ihåg, dra lågnivån och plusen på var sin sida, INTE på samma sida.

och varför inte detta? det är en så GAMAL MYT att det inte funkar!
Skulle man få störningar av detta, då är det inte pga. själva strömkabeln, utan de kommer från någon annan stanns på vägen.

6 851 Inlägg
30 april 2011
exakt, de säger ja. Men hur många har testat i verkligheten? Kan säga det att endel av mina signalkablar går längsmed hela min lilla 50mm2 kabel, sedan ligger de just nu även huller om buller under baslådan och är det så att man får störningar av detta, så borde min bil ha jätte mycke sånna! men är helt 200% störningsfritt.

PS: Nackdel med forum, många lyssnar på vad alla andra säger, det är få som har testat själva.
Vi är några som lärt oss den hårda vägen, men vet vad som funkar och inte oxå.
inga namn nämda..gissa vilka jag menar.
Senast redigerat av TT-Avant (30 april 2011)

6 851 Inlägg
30 april 2011
StyX_ skrev:
TT-Avant skrev:
exakt, de säger ja. Men hur många har testat i verkligheten? Kan säga det att endel av mina signalkablar går längsmed hela min lilla 50mm2 kabel, sedan ligger de just nu även huller om buller under baslådan och är det så att man får störningar av detta, så borde min bil ha jätte mycke sånna! men är helt 200% störningsfritt.

Ja jo det kanske är sant, om inte annat så behöver man inte klämma ihop kablarna efter samma sida.
Så jag är mer på den säkra sidan och sen behöver man inte klämma ihop kablarna. om man tar dom på var sin sida så behöver man inte klämma så mkt

Men varför ska det ta dubbelt så lång tid att nå samma resultat?

451 Inlägg
30 april 2011
TT-Avant skrev:

Det är mycket riktigt inte ett problem att dra en signalkabel bredvid en kabel som det flyter likström igenom. Det är inte heller några problem att ha signalkabel hullerombuller i ett konstant magnetfält.

DÄREMOT skall man hålla utgående högtalarkablar jävligt väl separerade från oskärmade signalkablar eftersom högtalarkablarna inducerar strömmar i signalkablarna.
Senast redigerat av Rigan (30 april 2011)

6 851 Inlägg
30 april 2011
Rigan skrev:
TT-Avant skrev:

Det är mycket riktigt inte ett problem att dra en signalkabel bredvid en kabel som det flyter likström igenom. Det är inte heller några problem att ha signalkabel hullerombuller i ett konstant magnetfält.

DÄREMOT skall man hålla utgående högtalarkablar jävligt väl separerade från oskärmade signalkablar eftersom högtalarkablarna inducerar strömmar i signalkablarna.

exakt, dock så är till 99% av alla signalkablar till bil så pass bra idag att de klarar även den lilla ström som kommer från högtalarkablarna.

Men som Rigan skriver, det är mer kännsligt med högtalarkablar en strömkablage.

6 851 Inlägg
30 april 2011
ja jag gör ju det och det funkar. Jorden är dock den viktigaste av alla kablar man koppla in. Absolut viktigast

6 851 Inlägg
30 april 2011
man får räkna på vad det i teorin kan dra i ström. Sedan kollar man hur många meter man behöver och hur mycke spänningsfall det kan tänkas bli.

Sök