2390
Sök

Hjälp med inkoppling av GAS Bas med GAS alpha x4 slutsteg

7 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Halloj!

Köpte mig en bil och fick med en baslåda och ett slutsteg, men eftersom jag inte haft något förut så fattar jag ju noll hur detta ska kopplas. Slutsteget är ett GAS alpha X4 och basarna är också GAS men vet inte riktigt modell. Det jag vet är hur + och - ska kopplas men är lite osäker på det här med bryggning, signal och remote. Han jag köpte bilen av sa att denna kabel (grön/gul) på bilden (varför han har tagit en jordkabel vet jag inte) ska till den blåa i iso kontakten vilket är El antennen. men är remote och signal 2 olika saker? Här är iaf lite bilder som förhoppningsvis kan vara till hjälp. Har ju läst att man inte ska ha 4 kanals till basar men nu är ju detta den enda jag har så snälla klaga inte smile

Som ni ser har jag ju FRONT och REAR och då har jag bryggat kablarna sådär ifrån basarna, men nu vet jag ju inte om båda ska in på samma? så jag bara använder REAR tex? sen har vi ju den grön gula kablen som ska gå från remote till den blåa kabeln i stereon men signalkabeln ska också sitta i rmt men sen i på 12V plus ?
http://img52.imageshack.us/img52/301/img0385i.jpg

Här har ni basarna ni kanske känner igen dom?
http://img405.imageshack.us/img405/1548/img0388qe.jpg

Sen har vi här på andra sidan steget där jag antar att dom kablarna som ska in i stereon ska kopplas från. Men är som sagt osäker på detta också.
http://img861.imageshack.us/img861/2691/img0387jq.jpg

Hoppas inte detta blir att för jobbigt att förklara smile
Mvh Mattias
Senast redigerat av Laggzor (2 maj 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 maj 2011
Basarna ser då ut att vara korekt inkopplade, du bör använda alla fyra kanalerna för att få nån som helst fart på dom med det steget. Remote kabel kan du koppla antingen till elantennen eller så till den riktiga remotekabel, beroende på vilken som finns ledig. Blå/vit eller blå är det iaf som du ska använda.

+12V ska kopplas till batteriet, med en säkring max 30cm från batteriet. Sen så är det jorden kvar (den ska du koppla i först och ur sist) den ansluts till en bra jordpunkt nära steget (bältesfäste brukar fungera bra), se till så att du slipar rent från alla färg vid punkten innan du drar dit kabeln, med kabelsko på såklart.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Hur använder jag alla kanaler då ?. Okej så remoten har jag klar lika jord och plus med säkring men sen på andra sidan med där det står line in är dom korrekt?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 maj 2011
Ser ut som att du använder alla kanaler redan nu, men svårt att säga om steget är korrekt bryggat eller ej när man inte ser vilka anslutningar som ska användas vid bryggning. Ingångarna ser ut att vara korrekt inkopplade ja.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Aha jo men det står ju Bridge mode eller något liknadne och jag har då kopplat som det är ritat. såg ut såhär alltså som man inte ser på bilden.  (+) Ch 1 (-) - (+) Ch2 (-)   (+) Ch 3 (-) - (+) Ch 4 (-) 
                                                      |-------------------------|       |-------------------------|
                                                            Bridge Mode                         Bridge Mode

Ch 1 + och Ch 2 blir minus
Senast redigerat av Laggzor (2 maj 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 maj 2011
Då är det rätt. Kör på! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Det funkade smile Tack för den snabba hjälpen smile

Sök