3961
Sök

Dumpventil Saab 9000

123 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Har suttit en öppendumpventil som har ett "cirkulerande" gjort när man släpper gasen på min saab sedan jag köpte den, (9000 2,3T) har också haft problem med laddtrycker sedan jag köpte den.

Men varför jag lägger upp denna tråd är, vad kan en dumpventil orsaka för problem om den skulle vara fe för bilenl? det ända jag vet om dupventiler är att de trycker ut luften från turbon snabbare så att det kommer in frisk luft snabbare till nästa växel och att dom låter. Om min dupventil är fel vad kan den då orsaka för problem?
Senast redigerat av Poonta91 (2 maj 2011)

5 710 Inlägg
3 maj 2011
En läckande dump  kan orska att turbon laddar dåligt. Eller rättare sagt....det turbon laddar läcker ut via ventilen.

MVH Jonas
..............

123 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
jonTe skrev:
En läckande dump  kan orska att turbon laddar dåligt. Eller rättare sagt....det turbon laddar läcker ut via ventilen.

Aaa okej smile men fick reda på att jag har en mapsensor och inte luftmassmätare så ska kunna ha en öppendump i bilen så den ska då inte vara problemet heller : / men ska lämna in bilen hos Nordic UhJr nu så får de söka efter orsaken varför jag bara har GLT ladd smile

Dolk
146 Inlägg
3 maj 2011
Som han innan sa... Kolla din dump innan, den kan läcka ut via ventilen. En fjäder kan vara för lös eller så kanske en är för lite åtskruvad...

Lätaste sättet o kolla detta på är att någon gasar och en annan känner vid dumpen om den tjuvar ut luft smile

123 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Dolkis skrev:
Som han innan sa... Kolla din dump innan, den kan läcka ut via ventilen. En fjäder kan vara för lös eller så kanske en är för lite åtskruvad...

Lätaste sättet o kolla detta på är att någon gasar och en annan känner vid dumpen om den tjuvar ut luft smile

okej tackar så jätte mycket för tips smile ska testas så fort som jag för möjlighet (:

5 710 Inlägg
3 maj 2011
Dolkis skrev:

Dock får man inte så mycket laddtryck på att "torrgasa"....

>>Poonta91, läcker dumpen brukar det höras. Väser under huven när du får laddtryck.

MVH Jonas
..............

123 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
jonTe skrev:
Dolkis skrev:

>>Poonta91, läcker dumpen brukar det höras. Väser under huven när du får laddtryck.

Ska kolla, tycker att bilen vinar ovanligt mycket för att köra på ett standars luftfilter, så kan ju vara den onödiga pysande dumpen som vinade ljudet kommer ifrån

5 710 Inlägg
3 maj 2011
Poonta91 skrev:
jonTe skrev:
Dolkis skrev:

Ska kolla, tycker att bilen vinar ovanligt mycket för att köra på ett standars luftfilter, så kan ju vara den onödiga pysande dumpen som vinade ljudet kommer ifrån

Ja kanske....plugga skiten och kör en runda så får du svaret.

Annars brukar ett vinande tyda på luftläckage, kollat det?
(kommer inte ihåg alla turer kring denna bil)

MVH Jonas
..............

123 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
jonTe skrev:
Poonta91 skrev:
jonTe skrev:

Ja kanske....plugga skiten och kör en runda så får du svaret.

Annars brukar ett vinande tyda på luftläckage, kollat det?
(kommer inte ihåg alla turer kring denna bil)

Luftläckage har jag kollat genom att dra "C" eller den som går till Westgaten från MG, turbon ladda utan några problem fullt, och ännu mer då. så läckaage är uteslutet tror jag smile

Sök