Har en Nissan Primera 01 som jag nyligen köpt begagnad och den hade då gått 14400 mil.
Har märkt att den drar 1L olja på 300 mil och undrar om det är normalt?
OBS! Bilen körs inte hårt och jag har väl varvat ur den på 2:an en gång vid snabb omkörning annars nästan "gubbkörning" utan att jag ligger och segdrar på för hög växel.
Vet att Audi tillåter 0,5L olja/100 mil och även 1,0L olja vid autobahn-körning men tycker ändå att min bil har för hög oljeförbrukning eller?
Googlar man så får man fram att även Nissan tolererar oljeförbrukning på samma nivåer som Audi men det gäller den senare modellen P12 och inte min så ska jag vända mig till bilförsäljaren och klaga då jag har haft bilen i 4 mån och detta är att räkna som ett dolt fel?
Iofs så drar bilen lite bensin då jag tankade 98 den 2 Maj för att senare tanka E10 och jämföra men just nu så drar den enligt färddatorn 0,60L vid 100 km/h enligt hastighetsmätaren vilket är 93 Km/h enligt GPS så där har jag inget att klaga på.
Vet inte vad det är för olja i den då bilfirman fick göra miniservice eftersom den senaste inte var gjord trots att bilförsäljaren sade det men skulle jag gissa så är det antagligen billigaste 10-40 mineral i den så jag funderar på att byta till 10-30 delsyntet vid nästa oljebyte om det kanske kan få ner oljeförbrukningen?