3912
Sök

Koppling av högtalare. Ohm?

jobbar påre
751 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Hallåj..

har lite funderingar...
är nämligen så att jag har ombyggda framdörrar på bilen.med 3högtalare i vardera.
min fundering är nu, när jag kopplar 3högtalare . och vardera är på 2ohm styck.
och systemet i bilen ligger på 2ohm (boseförstärkare).

vad får jag för omh tal om jag paralellkopplar två element (2+2=1?) sen seriekopplar jag dom med den tredje. (1+2=?)  blir de 2ohm eller 3ohm?

och vad händer om jag seriekopplar två element (2+2=4) sen paralellkopplar dem med ett (4+2=?) vad får jag ut då?..

vet att de är lite mix och bök.men så sjukt svårt att få till de med tre element. hade vart mkt mkt lättare å få till de med ett jämt antal

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 maj 2011
Du har två alternativ antingen serie eller parallellkoppling. 
Serie = 6 ohm
Parallellt= 0.67 ohm
Du kan inte blanda serie och parallell när du inte har jämt antal.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 maj 2011
Det går att blanda kopplingssätt trots ojämt antal element, men det blir inte alls bra! Ett element kommer få mer eller mindre effekt än dom andra beroende på hur man kopplar, så skippa det och kör serie eller parallelkoppling.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
6 maj 2011
Nu har jag ingen aning om vad det är för bil, högtalare steg eller ngt.

Antingen så kan man skaffa ett par likadana högtalare till och sätta i bakdörrarna eller ngn annan stans i bilen och serie-parallellkoppla i 2ohm så kan du köra i princip vilket 2-kanalssteg som helst o driva dom på.

eller så får man hitta ett steg som klarar 0,67ohm per kanal (vilket kan bli svårt..)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 maj 2011
Alternativt ett steg som ger rejält med effekt i 6Ohm, då får man även grym kontroll. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
6 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Alternativt ett steg som ger rejält med effekt i 6Ohm, då får man även grym kontroll. smile

Ja de e klart att de alternativet finns med men för att få hyfsat med effekt i 6ohm så måste det mer eller mindre va monsterstorlek på steget wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

jobbar påre
751 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
hmm..drygast... är en a3 med original bose stärkare i och vill helst inte börja böka å lägga extra steg,, bilen är nog liten som den är:P

kör nämligen nu på två olika märken på elementen framtill och de är inte optimalt..inte för att de låter dåligt, men som sagt så äre inte rätt:)

Sök