2739
Sök

Slitage av däck vid bankörning

1 043 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Hej!

Tanken är att jag skall köra lite bana kommande månader framöver och står i valet och kvalet om jag skall köra med mina nya falken däck som jag kör till vardags också eller om jag skall lägga pengar på beggade däck eller köpa nya budget däck.. jag kan ju säga att budgeten är rätt stram.. 2000kr kan jag lägga på däck för detta, så ni fattar nog att det blir budget eller typ 5mm beggade däck..

Hur mycket slits det om jag kör några timmar på en dag? Kommer inte lägga lakrits i varje kurva osv utan köra någorlunda lugnt..

Kan ni med egen erfarenhet svara så blir det inte så mycket trams smile

Mvh

KHRacing
9 maj 2011
Skaffa begagnade R-däck.
www.rejsa.nu säljesavdelningen

1 043 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Skaffa begagnade R-däck.

Nja inte med original chassi, väntar med det.. men nog med OT nu smile

KHRacing
9 maj 2011
axza skrev:
KHRacing skrev:
Skaffa begagnade R-däck.

Tror du att chassiet komemr gå sönder under din "lugna" körning ?

då kan du med ro forsätta köra på dina vanliga däck.

1 043 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
axza skrev:
KHRacing skrev:
Skaffa begagnade R-däck.

Tror du att chassiet komemr gå sönder under din "lugna" körning ?

då kan du med ro forsätta köra på dina vanliga däck.

Nej men du förstår ju själv hur det kommer bli med r däck och org chassi lol

KHRacing
9 maj 2011
Allt beror på hur mkt man pressar - inget som kommer gå sönder vad jag vet !

4 sletna 16" fälgar + 4 begagnade R-däck - kostar max 2000.

vart bor du ?

1 043 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Allt beror på hur mkt man pressar - inget som kommer gå sönder vad jag vet !

4 sletna 16" fälgar + 4 begagnade R-däck - kostar max 2000.

vart bor du ?

Nej sönder går det ju inte, men det kommer ju kännas som jag ska välta då däcken har super fäste medan chassit är mjukt och inte ligger klistrat mot vägen.. lite därför jag inte köpt r däck också.. smile

Karlstad

KHRacing
9 maj 2011
har du så du kan fixa transporten så kan du få 4 st lagom inslitna 205/55-16 R-däck av mig GRATIS !

R-däck är som bäst när de är nära på nerslitna.

k

1 043 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
har du så du kan fixa transporten så kan du få 4 st lagom inslitna 205/55-16 R-däck av mig GRATIS !

R-däck är som bäst när de är nära på nerslitna.

k

Söker 17" då jag har fälgar liggandes hmm Men tusen tack iallafall smile

2 924 Inlägg
9 maj 2011
axza skrev:
Nej sönder går det ju inte, men det kommer ju kännas som jag ska välta då däcken har super fäste medan chassit är mjukt och inte ligger klistrat mot vägen.. lite därför jag inte köpt r däck också.. smile

Karlstad

Ditt resonemang är lite bakvänt, beror kanske på din avsaknade erfarenhet men ditt intresse för bankörning borde snappat upp ett å annat, vilket gör det lite märkligt...

Nämligen, vid bankörning är bra däck väldigt avgörande, speciellt om du kör med orginalchassi!
Möjligen passar ditt resonemang på gatkörning men inte bankörning!

Genom att åka ut på banan med halvslitna gamla däck riskerar du snabbt få ångra bittert minst sagt utav många hänseenden...
För när adrenalinkicken slår in i kombination med det felaktiga spårvalet vid inbromsningen eller överhettade däcket, så kan det snabbt och överraskande placera bilen nån helt annanstans (läs: KRASCH) om du inte har grepp med dugliga bra däck med ett ett obefintligt försäkringsskydd för bilen och banans staket etc och i värsta fall även för dina personskador som faktum.

Rätt däck är A och O i bankörning, helst anpassade däck som just R-däck.
Alltså även vissa helt nya däck kan vara rena skräpet på bana.

Sen har jag inte påstått att lära sig den hårda vägen inte är en bra lärdom... roll

~ Life is short, have FUN! ~

1 043 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
peegee skrev:
axza skrev:

Karlstad

Ditt resonemang är lite bakvänt, beror kanske på din avsaknade erfarenhet men ditt intresse för bankörning borde snappat upp ett å annat, vilket gör det lite märkligt...

Nämligen, vid bankörning är bra däck väldigt avgörande, speciellt om du kör med orginalchassi!
Möjligen passar ditt resonemang på gatkörning men inte bankörning!

Genom att åka ut på banan med halvslitna gamla däck riskerar du snabbt få ångra bittert minst sagt utav många hänseenden...
För när adrenalinkicken slår in i kombination med det felaktiga spårvalet vid inbromsningen eller överhettade däcket, så kan det snabbt och överraskande placera bilen nån helt annanstans (läs: KRASCH) om du inte har grepp med dugliga bra däck med ett ett obefintligt försäkringsskydd för bilen och banans staket etc och i värsta fall även för dina personskador som faktum.

Rätt däck är A och O i bankörning, helst anpassade däck som just R-däck.
Alltså även vissa helt nya däck kan vara rena skräpet på bana.

Sen har jag inte påstått att lära sig den hårda vägen inte är en bra lärdom... roll

Mjo det kan nog ha mycket med avsaknad av erfarenheten då jag endast lyssnat på andra som kört..  Det ska väl tilläggas att jag inte har världens räser men visst jag har sett konsekvenserna av dåliga bromsar och det vill jag inte råka ut för.. Kommer antagligen inte hinna skaffa mig r däck innan 21maj så antar att det får bli att känna på och köra lugnt till att börja med smile

2 924 Inlägg
9 maj 2011
Har andra som kört bana sagt till dig att det är tillräckligt med gamla slitna däck? yikes

Se till att ha riktigt bra gatdäck om du inte har råd med R-däck, så kommer du långt med säkerheten i behåll men hoppa över gamla halvslitna wink
Du kommer märka att det krävs otroligt mycket mer av däcken i form av fäste på banan, jämfört med på gatan.

~ Life is short, have FUN! ~

950 Inlägg
9 maj 2011
I F1 loppet i går gjorde de flesta av med 20 däck på 30 mil, men det är inte normalt slitage vid bankörning ;-)
Jag tycker du ska köra på dina vanliga däck. Om du inte har riktigt diff, ska du ta det lite lugnt ur svängerna, för där går åt mycket gummi, när däcket med sämst fäste tokspinnar. Slå av lite på tempot när däcket börjar bli hala när du kör. Se till att du har ny bromsolja i hela systemet innan körningen, om inte du har bytt nyligen.
Lycka till på körningen.

1 043 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Dansken- skrev:
I F1 loppet i går gjorde de flesta av med 20 däck på 30 mil, men det är inte normalt slitage vid bankörning ;-)
Jag tycker du ska köra på dina vanliga däck. Om du inte har riktigt diff, ska du ta det lite lugnt ur svängerna, för där går åt mycket gummi, när däcket med sämst fäste tokspinnar. Slå av lite på tempot när däcket börjar bli hala när du kör. Se till att du har ny bromsolja i hela systemet innan körningen, om inte du har bytt nyligen.
Lycka till på körningen.

Hehe det blev en hel del byten, länge sen jag såg 4 pitstopps faktiskt smile spännande!

Då gör jag det, är väl ingenfara att i värsta fall behöva köpa nya för att köra på gatan efter.. bromsoljan är bytt sen 1månad tillbaka smile

Tack så mycket! smile

Sök